Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hengenahdistusta: astma, paniikkihäiriö, keuhkoahtauma, kasvain...?

Vierailija
13.10.2018 |

Auttakaa joku! Olen 25v nainen ja kärsin paljon hengenahdistuksesta.

Meillä on kaksi kissaa. Henkeä ahdistaa joka aamu, joka ilta, rasituksessa ja joskus ihan muuten vaan. Ahdistus tulee melkein aina kotona, välillä ulkona ja ei lähes koskaan töissä.

Yksi lääkäri sanoi yhden käynnin perusteella vuonna 2013 tutkittuaan keuhkot ja selkärangan, että ei ole astma ja toinen teetätti viime vuonna pef-testin ja totesi myös, että ei ole astma.

En tiedä mitä tehdä kun tuntuu, että lääkäreiltä ei saa apua. Molemmat olivat yksityisellä ja olisin maksanut keuhkojen kuvaamisen, mutta ei ole kuulemma kannattavaa.

Henkeä ahdistaa uloshengitys, hengitys vinkuu ja yskittää, joskus myös limaa erittyy. Joskus on myös tunne, että en saa vedettyä keuhkoja ihan täyteen happea. Olen koittanut avaavia astmalääkkeitä ja ne ovat tuntunut auttavan, mutta nyt kuitenkin vaikutus on lakannut.

Olen varannut 26.10 lääkärin ja menen sinne hakemaan apua, mutta haluaisin myös teidän mielipiteitä, ehdotuksia ja kokemuksia. Vertaistukea, koska tuntuu, että jään ihan yksin.

Kiitos <3

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home? Hormonaalinen ehkäisy, e-pillerit?

Vierailija
2/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute? Onko runsaat menkat, kasvissyöntiä tai vähäistä lihansyöntiä? Raskauksia, synnytyksiä tai vatsan alueen leikkauksia?

Raudanpuute aiheuttaa myös kuvailemiasi oireita, koska keho ei saa tarpeeksi happea (rauta kuljettaa happea).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala hb. voi tosiaan olla hengenahdistuksen syy. COPD tuski on, yleensä vanhempien tauti.

Jos vielä käytät yksityislääkäriä, mene keuhkolääkärille.

Vierailija
4/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa-allergian ja homeen lähtisin ekana poissulkemaan.

Vierailija
5/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom. Hemoglobiini voi olla normaali, vaikka varastorauta eli ferritiini olisi ihan lopussa. Silloin on kyseessä tila nimeltä "raudanpuute ilman anemiaa". Se voi aiheuttaa hengenahdistusta tai tunnetta, ettei saa kunnolla happea. Hoito: rautakuuri.

Vierailija
6/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta!

Oireet alkoivat lukion jälkeen 2012 muutettuani eri paikkakunnalle opiskelemaan. Sen jälkeen olen muuttanut vielä 3 kertaa ja oireet ei ole koskaan loppunut. Nyt lokakuussa on vielä yksi muutto edessä taloon, jossa ei varmasti ole hometta niin toivon tosiaan, että oireet loppuisivat.

Olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä vuodesta 2012 tämän vuoden tammikuuhun enkä ole huomannut, että lopettaminen olisi helpottanut. Tuntuu, että nyt syksyllä on vielä pahempi mitä oli kesällä. :(

Vierailija
7/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on sillain että alaleuka on liika takana ja se estää hengityksen kulkemisen ja aiheuttaa uniapneaa.

Vierailija
8/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli vastaavia oireita raudanpuute anemiasta. Onko verikokeita otettu?

Vierailija
9/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissoille (eläinpöly) herkistynyt?

Vierailija
10/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myös muille!

Käynkin heti apteekista hakemaan rautatabletteja ja aloitan kuurin! Lapsia ei ole ja meille tuli keskenmeno toukokuussa. Kuukautiset on tosiaan ollut tosi runsaita ja kierto tiheä niin rauta voisi auttaa!

Kävin keväällä hengitysteiden erikoislääkärillä flunssasta. Kuunteli myös keuhkoja ja sanoi, että kuulostaa normaalilta. Täytyy varata aika eri erikoislääkärille ja pyytää samalla allergiatestiä kissoista.

Kiitos <3

Vierailija
11/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä myös purentavika, jonka takia lapsena kävin vuosia oikomishoidoissa. Alaleuka mullakin oli liian takana.. Jospa varaan hammaslääkärinkin tähän samaan syssyyn! <3

Vierailija
12/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä on sillain että alaleuka on liika takana ja se estää hengityksen kulkemisen ja aiheuttaa uniapneaa.

Kokoaika jatkuvasti tukehtumisreaktioita varsinkin syönni jälkeen.

Vierailija
13/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoaika jatkuvasti tukehtumisreaktioita varsinkin syönni jälkeen.

Voi ei! Mulle tulee tukehtumisen tunne kun naurattaa. Sitten alkaa yskittää ja kun saan taas happea, se menee ohi. Mutta tuo varmasti yleistä muillakin kun oikein naurattaa :) purentani täytyy tarkistaa siis! Kiitos!

Vierailija
14/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääkö stressi oireita?

Mulla on astma, johon lääkärit ei ensin uskoneet. Mun tilanne oli niin paha, että pef-kokeessa avaava lääke ei välillä tehnyt yhtään mitään ja sen mukaan sain henkeä noin puolet siitä, mitä mun pitäisi. Olen mies, enkä ollut edes naisten käyrällä. Kuuntelemalla keuhkoja lääkäri ei kuullut ilmeisesti mitään. Olen aika pienikokoinen niin arveli kai, ettei mun tarvitse edes hengittää paljon.

Ne sanovat, että mt-diagnoosit vaikuttavat vakavastiotettavuuteen lääkärissä. Mulla on aika raskaita diagnooseja siltä puolelta. Mainitsen vain, jos sulla sattuisi olemaan noita.

Sun pitäisi päästä spirometriaan. Mä pääsin ja ilmeni, että mulla on paha astma. Sain hoitavan lääkkeen ja pääsin nopeasti miesten käyrille pef-mittauksissa.

Mulle lääkäri puhui siitä, että ihmisellä voi myös olla jotain rakenteellisia vikoja, jotka aiheittavat oireita. Sä kyllä vaikutat astmaatikolta, mutta en mä ole lääkäri. Eikä lääkärikään voi tietää ilman spirometriaa.

Syö myös rautaa. Tiedän, että meidän suvussa naisilla on helposti raudan puutetta ja lisärauta auttaa heitä paljon eri jutuissa aika kokonaisvaltaisestikin.

Vierailija
15/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkikohtauksia? Onko muuta ahdistusta elämässä?

Vierailija
16/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun kerroit oman kokemuksesi! Ajattelin jo, että olen ainoa jota ei uskota astmaatikoksi vaikka itsestä tuntuu siltä.

Mulla pef-testi oli ilmeisesti ihan normaali. Koin itse ongelmaksi sen, että saan puhallettua ilman ulos normaalisti, mutta sisäänhengitys on vaikeampi ja vinkuu eikä sitä paljastunut testistä. Sanoin siitä kyllä erikseen lääkärille, mutta hänen mielestään ei ollut astmaan viittaavaa.

Luin netistä tuosta paniikkihäiriöstä, kun jollain oltiin yllättäen diagnosoitu se hengenahdistuksen syyksi. Meillä ei ole suvussa paniikkihäiriötä enkä mielestäni koe sen oireita. En kuitenkaan sulje pois etteikö se voisi olla taustalla, jos mikään muu ei auta. Avoimin mielin kuulostelen voisiko olla paniikkihäiriötä tai muuta mt-juttua :)

Mies lähti jo kiireen vilkkaa apteekkiin hakemaan rautaa ja itse varailen netistä lääkäreitä. Toivotaan, että joku auttaa <3

Vierailija
17/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikkikohtauksia? Onko muuta ahdistusta elämässä?

Kieltämättä en olisi ollenkaan yllättynyt jos oireet paljastuisivat henkisiksi! Muutaman vuoden ajan on ollut niin monta rautaa tulessa ja elämä joskus jopa ahdistavan hektistä. Muuton jälkeen pystyn onneksi levähtämään ja rauhoittuminen tulee kyllä tarpeeseen :)

Vierailija
18/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun kerroit oman kokemuksesi! Ajattelin jo, että olen ainoa jota ei uskota astmaatikoksi vaikka itsestä tuntuu siltä.

Mulla pef-testi oli ilmeisesti ihan normaali. Koin itse ongelmaksi sen, että saan puhallettua ilman ulos normaalisti, mutta sisäänhengitys on vaikeampi ja vinkuu eikä sitä paljastunut testistä. Sanoin siitä kyllä erikseen lääkärille, mutta hänen mielestään ei ollut astmaan viittaavaa.

Luin netistä tuosta paniikkihäiriöstä, kun jollain oltiin yllättäen diagnosoitu se hengenahdistuksen syyksi. Meillä ei ole suvussa paniikkihäiriötä enkä mielestäni koe sen oireita. En kuitenkaan sulje pois etteikö se voisi olla taustalla, jos mikään muu ei auta. Avoimin mielin kuulostelen voisiko olla paniikkihäiriötä tai muuta mt-juttua :)

Mies lähti jo kiireen vilkkaa apteekkiin hakemaan rautaa ja itse varailen netistä lääkäreitä. Toivotaan, että joku auttaa <3

Sulla on hyvä mies. :)

Mäkin joudun enemmän tappelemaan sisäänhengityksen kanssa. Ja hengityksen vinkuminen yms. ei ihan kuulosta paniikkihäiriöltä. Mulla on nimittäin paniikkikohtauksia ja ne on erilaisia kuin astmakohtaukset, vaikka henkeä ahdistaisikin.

Spirometriassa selviäisi enemmän kuin pef-mittauksissa.

Oli se mitä oli, niin täytyyhän se selvittää ja sun täytyy saada siihen apua. On kauheaa kun hengitys ei kulje. Ne, joilla ei ole hengityksen kanssa ongelmia ei tiedä, miten normaalisti toimivaa hengityselimistöä arvostaa, kun siihen tilaan taas ongelmien jälkeen pääsee. Se on raskasta, kun hengitys ei toimi niin kuin sen pitäisi, oli syy mikä hyvänsä.

Ei se tee päällekään hyvää, kun veressä ei ole tarpeeksi happea. Ja itse käytin liikaa avaavaa lääkettä vuosia, kun normaali annos ei tehnyt mitään. Sekään ei ole hyvä. Siitä tulee tärinää, sydämentykytystä ja ties mitä. Mä kärsin monta vuotta ihan turhaan. Kun se meni pahaksi, saatoin yöllä raapia kurkkuni ihan punaiseksi.

Lääkärit antaa välillä arvioitaan asioista liian nopeasti. Sinuna yrittäisin päästä spirometriaan vaikka väkisin. Sitten tilastasi selviäisi enemmän. Älä anna tuon mennä pahemmaksi. Mä kärsin ilman kunnon hoitoa 5 vuotta.

Jotenkin sun pitäisi päästä myös kokeilemaan hoitavaa lääkettä.

Vierailija
19/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko töissä, missä työterveyshuolto? Nimittäin jos pääsisit lähetteellä tutkimuksiin sieltä tai terveyskeskuksesta, niin tulisi edullisemmaksi. Tai ehkä sinulla vakuutus.

Mutta tuo keskenmeno ja runsaat kuukautiset ovat voineet laskea rautaa tai hb:tä, joten ei se rautakuuri haitaksi ole. En kuitenkaan usko, että ainoa syy oireisiisi.

Saako täällä suositella. Alkaa O:lla, raskaana ollessa käytetään.

Lykkyä tykö.

Vierailija
20/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitauti.

Ribtaranka jumissa.