Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hengenahdistusta: astma, paniikkihäiriö, keuhkoahtauma, kasvain...?

Vierailija
13.10.2018 |

Auttakaa joku! Olen 25v nainen ja kärsin paljon hengenahdistuksesta.

Meillä on kaksi kissaa. Henkeä ahdistaa joka aamu, joka ilta, rasituksessa ja joskus ihan muuten vaan. Ahdistus tulee melkein aina kotona, välillä ulkona ja ei lähes koskaan töissä.

Yksi lääkäri sanoi yhden käynnin perusteella vuonna 2013 tutkittuaan keuhkot ja selkärangan, että ei ole astma ja toinen teetätti viime vuonna pef-testin ja totesi myös, että ei ole astma.

En tiedä mitä tehdä kun tuntuu, että lääkäreiltä ei saa apua. Molemmat olivat yksityisellä ja olisin maksanut keuhkojen kuvaamisen, mutta ei ole kuulemma kannattavaa.

Henkeä ahdistaa uloshengitys, hengitys vinkuu ja yskittää, joskus myös limaa erittyy. Joskus on myös tunne, että en saa vedettyä keuhkoja ihan täyteen happea. Olen koittanut avaavia astmalääkkeitä ja ne ovat tuntunut auttavan, mutta nyt kuitenkin vaikutus on lakannut.

Olen varannut 26.10 lääkärin ja menen sinne hakemaan apua, mutta haluaisin myös teidän mielipiteitä, ehdotuksia ja kokemuksia. Vertaistukea, koska tuntuu, että jään ihan yksin.

Kiitos <3

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Refluksitauti.

Ribtaranka jumissa.

Siis rintaranka

Äläkä vedä mitään rautaa jos sun hb ei ole tsekattu. Jos sulla onkin jo hyvä hb niin ei ole mitään järkeä vetää niitä.

Vierailija
22/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

minun mielestäni kuulostaa allergialta. Voi olla, että olet altistunut jollekin homeelle, kissoista, pyykkiaineista, hajuvedestä.. Nämä voivat tehdä limaisen röhivän tunteen ja hengenahdistuksen. Itselläni on ihan vastaavaa, jos altistun jollekin hajusteelle tai eläimelle ja osaan erottaa oireet astmasta, jota myös sairastan. 

Fyysisiksi laskisin oireet, mikäli ahdistava tilanne tulee itsestään rauhallisissakin tilanteissa, etkä saa sitä "happi ei mene keuhkoihin saakka perille" -tunnetta pois vaikka keskityt hengittämiseen, rauhoitut eikä syke nouse = astma piilevänä, rasitusastma? Itselläni on rasitusastma ja puhallan nykyään PEF-testissä ihan hyviä tuloksia. Silti on juuri kuvaamiasi oireita ja olen erittäin laiska käyttämään lääkkeitä. Muuten urheilullisena astma pysyy hyvin kurissa, enkä ole esimerkiksi ikinä saanut kunnon kohtausta, eli ei se astman toteaminen sitä vaadi.

Stressi, paniikkihäiriö ja muut psyykkiset vaivat voivat toki myös tehdä tuota, mutta uskon että se ei olisi vuosi kausia kestävää. Kasvainta tai mitään muuta vaivaa epäilisin ihan viimeiseksi, eli älä huoli. :D Lääkäriin mars ja vaadit tutkimuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten, kun sanot että oireet tulevat etenkin kotona, ihan sama onko aamu ilta vai mikä ja joskus ulkona niin tämä vaan vahvistaa näkökulmaa allergiasta. Vaikka kissasi eivät olisi kotona ja asunnon siivoaisi, et välttämättä huomaisi eroa ennen kuin kaikki pinnat on pesty, vaatteet pesty ja allergeenit hävitetty eli pitkä prosessi testata johtuuko niistä. Sairaalassa tehtävillä allergiatesteillä voisi saada vähän osviittaa oireiden syystä, eli muista vaatia nekin testit siellä lääkärissä.

Vierailija
24/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Refluksitauti.

Ribtaranka jumissa.

Siis rintaranka

Äläkä vedä mitään rautaa jos sun hb ei ole tsekattu. Jos sulla onkin jo hyvä hb niin ei ole mitään järkeä vetää niitä.

Kyllä voi yhden purkin ottaa. 

Vierailija
25/26 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi (lisämunuaisen uupumus), sarkoidoosi jo edellä mainittujen lisäksi. Sisäilmaongelma. 

Vierailija
26/26 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Olen töissä pienessä yrityksessä ja ymmärrän miksi työnantajalla ei ole meille kovin kattavaa työterveydenhuoltoa.

Olen nyt varannut yksityiselle aikoja omaan piikkiin ja esim aika laaja allergiatesti maksaa 33€ ja siihen lisänä ehkä jotain konttorimaksuja ym. Olen valmis maksamaan sen, että saan tietää ruoka-aine- ja eläinallergiani :) lisäksi on hammastarkastus varattu ja yksityiselle terveystarkastus. Saan sitten testattua samalla kuulon ja näönkin ja pyydän lääkäriä laittamaan lähetteen laajempiin astma tutkimuksiin.

Kiitos kaikille tsempistä! Päivitän tänne myöhemmin mitä tutkimuksissa selviää, jos se sitten vaikka hyvällä tuurilla joskus auttaisi jotakuta toista! <3