Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laulaessa vedetään henkeä niin, ettei se kuulu?

Vierailija
12.10.2018 |

Miten se käytännössä tehdään? Laulajilla ei kuulu mitään, mutta kun itse koitan, niin henkäisy kuuluu kyllä hyvinkin selvästi. Kuulostan siltä, että olen hukkumaisillani :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä kuulen laulajien henkäisevän jos keskityn asiaan. Siihen ei useinkaan kuitenkaan kiinnitä huomiota eikä se ole itse tarkoituskaan. Menee musiikkinautinto kun keskittyy kuuntelemaan sitä milloin laulaja henkäisee.

Vierailija
2/5 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulaja liikuttaa mikkiä kauemmas suusta vetäessään henkeä tai levyllä henkäisyt leikataan kokonaan pois.

Lopputuloksena sinä et kuule, vaikka laulaja vetääkin henkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laulaja liikuttaa mikkiä kauemmas suusta vetäessään henkeä tai levyllä henkäisyt leikataan kokonaan pois.

Lopputuloksena sinä et kuule, vaikka laulaja vetääkin henkeä.

Näin. Ja sitten on tietysti niitä huohottajia, jotka tarkoituksella suorastaan ähkivät siihen mikkiin. Karmeaa kuunneltavaa. 

Vierailija
4/5 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyse on kahdesta asiasta. Mikin asennosta ja etäisyydestä.

Ja hengitystekniikasta.

Kokeilepa. Hengitä niin, että keuhkojen sijasta käytät palleaa/vatsaa ilman sisään- ja ulosvetoon. Huomaatko? On paljon helpompaa hengittää hiljaa kuin jos käytät ylärintakehää. Toki se ilma menee keuhkoihin molemmissa tapauksissa - kuinkas muutenkaan - mutta nk. palleahengitys on hiljaisempaa. Se on myös muuten parempi hengitystekniikka, mutta vaikuttaa siis hengitysäänen voimakkuuteenkin. Googleta palleahengitys, löytyy paljon tietoa ja opastusvideoitakin.

Toinen juttu on mikin asento. Onko se suoraan suusi edessä, suunta kohti suutasi? Ei toimi yhtä hyvin kuin yläviisto. Suorasuuntaus poimii helpommon myös p-kirjaimen paukkeen ja ässien suhinan.

Kokeilemalla se löytyy.

Ja kuten tuossa jo sanottiinkin, voit vetää mikkiä kädellä kauemmas sisäänhengityksen aikana, jos käytät käsimikkiä - tai etäännyt itse mikistä, jos lattiamikkiä. Se on se pogoiluun käytetty vaihe laulussa, samalla sitten vetelet henkeäkin...

Yt. Tv:n ja radion puhetyöläinen

Vierailija
5/5 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuorolaulajat laulaa niin, ettei sieltä kuulu sellaista yhteistä hengenvetoa koko ajan? Ei niillä mitään mikkejä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän