Näin itse mielenterveysongelmaisena ihmettelen...
Miksi ihmeessä jotkut koko ajan mainostavat mt-ongelmiaan somessa? En tarkoita nyt anonyymipalstoilla, vaan ihan facebookissa ja instagramissa jne. Valehtelmatta jokainen päivitys liittyy mt-ongelmiin ja kerrotaan ihan kaikki tarkkoja diagnooseja myöten. Hyvähän se on, että asiasta puhutaan avoimesti, mutta miksi pitää koko ajan mainostaa? Aivan kuin kyseisissä ihmisissä ei olisi muuta kuin mielenterveysongelmat. Pelkkä mielenterveysongelma koko ihminen? Eihän kukaan päivitä somaattisista sairauksistakaan koko ajan tai oikeastaan ollenkaan. En ymmärrä.
Kommentit (5)
mielenterveysongelmiin liittyy aina sosiaaliset ja taloudelliset ongelmat
Kaikki mt-ongelmistaan avoimesti kertovat eivät todellakaan kuulu tähän kastiin, mutta internetissä on eräänlaisella ihmisryhmällä kilpailu siitä kellä menee kurjimmin. Näillä ihmisillä ei ole oikeasti mitään diagnooseja vaan he ovat itsediagnosoineet itsensä. Sitten aletaan keräämään säälipisteitä ja joissakin tapauksissa pyytämään ilmaista tavaraa tai ihan suoraan rahaa. Kyllä, rahaa. Laittavat PayPal osoitteensa julkiseksi ja sitten muistuttelevat siitä vähän väliä ja jos et lahjoita olet huono ihminen ja siedät kuolla.
Monesti tekevät piiitkän listan diagnooseista (joita ei ole) ja sanovat suoraan, että on itse annettu itselle diagnoosi koska [tähän eri variaatio kuinka lääkäreihin ei voi luottaa].
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mt-ongelmistaan avoimesti kertovat eivät todellakaan kuulu tähän kastiin, mutta internetissä on eräänlaisella ihmisryhmällä kilpailu siitä kellä menee kurjimmin. Näillä ihmisillä ei ole oikeasti mitään diagnooseja vaan he ovat itsediagnosoineet itsensä. Sitten aletaan keräämään säälipisteitä ja joissakin tapauksissa pyytämään ilmaista tavaraa tai ihan suoraan rahaa. Kyllä, rahaa. Laittavat PayPal osoitteensa julkiseksi ja sitten muistuttelevat siitä vähän väliä ja jos et lahjoita olet huono ihminen ja siedät kuolla.
Monesti tekevät piiitkän listan diagnooseista (joita ei ole) ja sanovat suoraan, että on itse annettu itselle diagnoosi koska [tähän eri variaatio kuinka lääkäreihin ei voi luottaa].
Eräänlainen ihmisryhmä = huijarit?
Eipä ole ennen tullut tällainen ilmiö vastaan, toivottavasti moni ei mene huijaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jotkut koko ajan mainostavat mt-ongelmiaan somessa? En tarkoita nyt anonyymipalstoilla, vaan ihan facebookissa ja instagramissa jne. Valehtelmatta jokainen päivitys liittyy mt-ongelmiin ja kerrotaan ihan kaikki tarkkoja diagnooseja myöten. Hyvähän se on, että asiasta puhutaan avoimesti, mutta miksi pitää koko ajan mainostaa? Aivan kuin kyseisissä ihmisissä ei olisi muuta kuin mielenterveysongelmat. Pelkkä mielenterveysongelma koko ihminen? Eihän kukaan päivitä somaattisista sairauksistakaan koko ajan tai oikeastaan ollenkaan. En ymmärrä.
Minä liityin vuosia sitten masennukseen sairastuttuani jäseneksi eräälle mt-ongelmaisten vertaistukifoorumille. Pian huomasin, että suurin osa foorumilaisista oli juuri tällaisia, että määrittelivät itsensä sairauden kautta ja heidän elämässään ei muuta sisältöä tuntunut olevan kuin se oma diagnoosi, millä kaikilla tavoilla se vaikeuttaa elämää ja mitä kaikkea he eivät sen takia voi tehdä. Keskustelu foorumilla muista asioista kuin mielenterveyspulmista oli aika lailla mahdotonta. Paras tai pahin oli kylläkin se, kun jotkut rupesivat tivaamaan tulokkailta heidän diagnoosiaan, jos eivät sitä heti alussa olleet kertoneet. Minä mm. sain yksityisviestin eräältä jäseneltä, jossa hän arveli, että minulla on varmaankin epävakaa persoonallisuushäiriö. Olin kirjoittanut yhden viestin, jossa mainitsin, että minulla on ollut taipumusta lääkitä itseäni lohtusyömisellä ja tämä ihminen oli sen perusteella vetänyt johtopäätöksen, että ahaa, lohtusyöjä = selvä epävakaa. En tiedä, onko kyseinen foorumi enää edes toiminnassa, koska en ole käynyt siellä enää viiteen kuuteen vuoteen ja tunnuksetkin olen unohtanut.
Luulisi sillä huomionhaullakin olevan joku raja. Ja eihän sitä enää huomiotakaan niillä saa kun ihmiset kyllästyy samoihin juttuihin.