Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Välttelen ahdistavia asioita ihan viimeiseen asti

Vierailija
11.10.2018 |

Minun pitäisi vastata sähköpostiin ja olen vitkutellut tätä jo kolme päivää. Kaikkea muuta hyödyllistä olen kyllä saanut aikaan. Ahdistaa vaan todella suuresti, varsinkin viestien kirjoittamiset, koska sitten kun se on kirjoitettu niin se on mustaa valkoisella ikuisesti. Tajuan, että pelko on vähän ylimitoitettua ja joskus olisi vaan parempi tehdä jotain kuin odottaa että ahdistus hälvenee (se vain kasvaa). Apua?

Kommentit (5)

1/5 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse taipuvainen vitkuttelemaan lievästi ahdistavissa asioissa sillä seurauksella, että ahdistus kasvaa (ja toimeen tarttuminen tulee entistä vaikeammaksi).

Ainoa asia, joka on oikeasti auttanut ja jonka olen pitänyt elämässäni, on "yhden minuutin periaate". Sen mukaan ikävältä tuntuvaa asiaa tulee tehdä vain yhden minuutin ajan (voi katsoa ihan kellosta ajan). Kun on minuutti täynnä, tekemisen saa lopettaa. Käytännössä tehtävän tekemistä kuitenkin jatkaa vielä vähän pitempään, jolloin on jo saanut aikaiseksi jotain, ja tarvittaessa tehtävään on myöhemmin helpompi palata, kun alku on valmis. Toimeen tarttuminen on se vaikein vaihe – tämä periaate helpottaa juuri sitä. Periaate perustuu japanilaiseen viisausperinteeseen.

Toinen, erityisesti tuohon sähköpostiviestin muotoilemisen ahdistavuuteen auttava asia on, että vaihtaa kokonaan suhtautumistapaa rempseämmäksi ja ajattelee ihan rationaalisesti, ettei maailma siihen kaadu, jos on välillä vaikka vähän lakonisempi ilmaisultaan. Ja jos vastaanottaja ei esim. ymmärrä jotain kohtaa, hän voi kysyä tarkennusta. Sellaista tapahtuu koko ajan ihmisten välisessä viestinnässä, koska ei ihmisillä ole aikaa hioa jokaista lausetta täydelliseksi.

Vierailija
2/5 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lukemattomia luonnoksia sähköpostissani ahdistavia asioita koskien :D en ole uskaltanut lähettää niitä silti, vaikka olenkin saanut valmiiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto... Vielä muutama min palstailua, sitten härkää sarvista - ap

Vierailija
4/5 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse välttelen ahdistavia ihmisiä. Heitä on paljon.

Vierailija
5/5 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan itselleni suklaata vasta sitten, kun olen saavuttanut jotain.