Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinultakin otetaan ferritiini, kun se on muoti-ilmiö

Vierailija
10.10.2018 |

"Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja Kristiina Hotakainen pitää ferritiinin mittausta järkevänä, jos epäilee raudanpuutetta täi kärsii anemiasta. On haitallista, jos raudanpuutetta ei tutkita ajoissa.

– Ferritiini ei ole humpuukia, vaan se on asiallinen mittari.

Vielä muutama kuukausi sitten turkulainen Sanna Ketola, 36, oli usein kipeä, väsynyt ja häntä paleli. Kun Ketola meni kauppaan, hän hengästyi helposti ja pelkkä kauppakassien kantaminen tuntui raskaalta.

Vuosien aikana hän kävi työterveyden lisäksi usealla erikoislääkärillä.

– Olen saanut vuosien aikana erilaisia diagnooseja. On nähty oireet, muttei ole löydetty mitään.

Ketolalla epäiltiin vuosia sitten myös työuupumusta, mutta sitä ei diagnosoitu. Keväällä 2016 hän oli niin väsynyt sairasteluihin ja voimattomuuteen, että söi masennuslääkettä kaksi kuukautta, muttei saanut siitä apua.

Kesällä hän liittyi Facebookissa Raudanpuute-ryhmään, jossa ihmiset kirjoittivat ferritiinin eli varastoraudan mittaamisesta. Ketola päätti pyytää työterveydessä ferritiinin mittausta.

Hän ihmettelee sitä tapaa, miten häneen suhtauduttiin ferritiiniä mitattaessa.

– Minulle sanottiin, että ”sinultakin otetaan ferritiini, kun se on muoti-ilmiö.” Onneksi työterveyslääkäri ja toinen lääkäri olivat sitä mieltä, että minulla on raudanpuute.

– Työterveyslääkäri oli nolona, että raudanpuutetta ei aikaisemmin epäilty.

Ketolan ferritiini-arvo oli 17 mikrogrammaa.

Ferritiinin ja hemoglobiinin viitearvot vaihtelevat laborioittain. Esimerkiksi Mehiläisessä viestitään, että ferritiinin normaali tavoitearvo on yli 20–30 mikrogrammaa litraa kohti.

Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja ja Helsingin yliopiston dosentti Kristina Hotakainen ei kommentoi yksittäistapausta, mutta kertoo kasvissyöjien, paljon liikkuvien, raskaana olevien sekä runsaista kuukautisista kärsivien naisten olevan riskiryhmässä raudanpuutteen suhteen.

Maailmanlaajuisesti arviolta lähes 40 prosentilla naisista on jossain elämänsä varrella raudanpuuteanemia. Kehitysmaissa heikko ravitsemus ja yleiset infektiotaudit tekevät raudanpuutteesta tavallisen. Suomalaisista nuorista naisista arviolta noin 10 prosentilla on raudanpuute.

– Jos on väsynyt ja uupunut, ei jaksa kiivetä rappusia ja nukkuu huonosti. Kaikki nämä oireet johtavat siihen, että pitää selvittää mahdollinen anemia, Hotakainen sanoo."

https://yle.fi/uutiset/3-10416295

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minultakin mitattiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankan verisyöpäni jälkeen hematologinen poliklinikka tutkii ferritiinini.

Pitääpä soittaa heille ja sanoa, että nyt riittivät tutkimukset, koska arvolla ei Vauva-palstan mukaan ole mitään merkitystä.

t. ferritiini 19 ja väsynyt 

Vierailija
4/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia ei voi mennä työterveyteen kun heti haukutaan että muoti-ilmiön takia tullaan tänne.

Vierailija
5/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo, jos vastaanotolle lappaa nuoria naisia ovista ja ikkunoista ferritiinin mittaukseen ihan vaan, kun ovat netistä lukeneet ja haluavat varmuuden vuoksi mittauttaa niin voidaan kyllä puhua muoti-ilmiöstä, mutta jos kovin monelta tuo alhainen ferritiini todetaan niin eikös se ole hyvä vaan, että ihmiset huolehtivat tetveydestään? Ja luulis yksityisen lääkäriaseman ottavan ilolla maksavat asiakkaat vastaan, eikä naljaillen.

Vierailija
6/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen epäiltiin aina raudanpuutetta jos naista väsytti. Sitten syötiin rautatabletteja, ja jos olo parani, niin syy oli raudanpuute. 

Vierailija
7/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu tekijäoikeuslakia rikkovana.

Koittakaa palstalaiset opetella se referointi kopioinnin sijaan.

Vierailija
8/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten oteta!

Vierailija
9/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Teksti on laitettu hakasulkeisiin ja lähde mainittu. Mitä muuta pitäis vielä laittaa?

Vierailija
10/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille rauta on pahasta.

Vierailija
11/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähteen takana oleva teksti on 5 kertaa pidempi kuin tämä referoitu hakamerkeissä oleva pätkä

Vierailija
12/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei otettu, juuri Mehiläisestä tätä kysyin. Persk...le

Vierailija
13/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen edelläkävijä, multa otettiin ekan kerran Ferrit-arvo 3,5 v sitten. Lällätislää!

Vierailija
14/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua puhua muoti-ilmiöstä vain sen takia, että aihe on nyt noussut pinnalle ja enenevissä määrin ihmiset on saanu selville, missä on vika. Ei se ole muotia, vaan tietoisuuden lisäämistä.

Vierailija
15/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä sanotaan "muoti-ilmiöksi"? Vakava asia joka todellakin vaikuttaa terveyteen. Samalla tavalla kuin perus anemia, voi piilevä raudanpuutekin tehdä samoja oireita.

Ilmeisesti toiset lääkärit eivät vain halua uskoa tähän. Ne viitearvotkin ferritiinin mittauksessa päin honkia. En ymmärrä

Vierailija
16/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen edelläkävijä, multa otettiin ekan kerran Ferrit-arvo 3,5 v sitten. Lällätislää!

Nyt olet.....10v ???

Vierailija
17/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini on "muoti~ilmiö" koska kaikki sitä ilmeisesti pyytävät .

Raudanpuutteen arvioinnissa voidaan käyttää myös transferriinireseptori ja hb yhdistelmää.

Transferr. on useiden lääkäreiden mielestä luotettavampi .

Ferritiiniin liittyy tekijöitä, jotka voivat valheellisesti sitä nostaa vaikka raudat olisivat vähissä.

Mutta olen ymmärtänyt, että jos ferritiini on mitattaessa alhainen, niin silloin myös raudat ovat vähissä.

Mikä sitten on alhainen kenelläkin , se on eri juttu.

Joku voi ihan hyvin kun ferrit. on 35

Toisella itää olla vähän korkeampi.

Muttaen lähtisi sataan nostamaan heti , se voi olla vaarallista.

Varsinkin jos sinulla on tietämättäsi geenivirhe (yleinen ilmeisesti Pohjois~Euroopassa) joka kerryttää liian raudan sisäelimiin.

Tila on vaarallinen.

Vierailija
18/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Minulta on otettu 80-luvun loppupuolella. Ja hemoglobiini oli hyvä ja siltikin otettiin. Rautavarastot oli pienet ja tutkittiin onko siihen jotain syytä esim.suolistossa. Parani nestemäisellä rauta tms.valmisteella. En muista mikä valmiste se oli. Ei tuo ole uusi juttu ja ainakin ennen lääkärit sen tunnisti.

Vierailija
20/21 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin ihmisten haluttaisiin olevan hiljaa ja ennemmin syövän niitä masennuslääkkeitä kuin tulevan häiritsemään lääkäreitä ferritiinin tutkimispyynnöillään...