Avotarjonta?
Synnytetäänkö avotarjonnassa olevat lapset yleensä alakautta vai leikataanko? Minkälaisia kokemuksia teillä on avotarjonnasta?
Kommentit (16)
... että etukäteen ei tiedetty että vauva on avotarjonnassa. Sitä ei kuulemma ultralla näe! Jälkeenpäin kätilö kyllä sanoi että heräsi epäilys virhetarjonnasta siinä kun ponnistelin...
Mullakaan ei ollut pponnistamisen tarvetta, mutta silti piti yrittää ponnistaa. Imukuppiakin miettivät, mutta mihin ne sen olisivat työntäneet kun pää ei kunnolla laskeutunut. Mulla heräs itsellä epäilyt, kun vauva ei ollut vielä laskeutunut kunnolla, vaikka viikkoja oli jo 41. Lääkäri sanoi sen olevan normaalia?
Ensin yritin ponnistaa tunnin pojua maailmaan, nutta eihän se sieltä tullut. Imukuppi otettiin avuksi niin syntyi sitten aika nopeaan. Repesin kylläkin aika pahasti, tikkejä tuli montakymmentä.
Tosin vauva kääntyi sitten vielä synnytyksessä oikeaan asentoon.
Mulla meni sectioksi kun ei kohdunsuu auennut
Minä synnytin ihan normaalisti alakautta meidän neidin joka tuli avotarjonnassa. Synnytys pitkittyi koska vauva ei meninannut laskeutua ja ponnistuskin pitkittyi. Koko synnytyksen kesto oli 17 h, josta vajaa tunti ponnistusta.
Kaipa se riippuu äidin lantion koosta, mahtuuko syntymään alakautta vai leikataanko. Minulla tarkastettiin siinä synnytyksen aikana että eihän vauva ole vain avotarjonnassa kun oli vielä niin ylhäällä. Ultran mukaan oli aivan normaalissa tarjonnassa, mutta vauva oli pyörähtänyt avotarjontaan siinä synnytyksen aikana.
ensin yritettiin imukupilla 3 krt, ja sitten tulikin jo kiire kun sydänäänet heikkenivät.
Siksi en pystynyt ponnistamaan vauvaa ulos. Imukupilla vauva sitten vedettiin maailmaan, kun sydänäänetkin allkoivat laskea. Repesin tosi pahasti: väliliha repesi täydellisesti ja peräsuolen sulkijalihas. Ihmettelen, ettei tehty hätäsektiota. Luojan kiitos, vauva selvisi säikähdyksellä tuosta.
olevan lapsen synnytys, ponnistus vaihe kesti 20 min ja " helppo" synnytys sinänsä. Kamalaa poltetta oli alapäässä kun ponnistin, joka siis johtui tuosta avotarjonnasta. Mutta paljon helpompi kuin eka synnytys joka oli niinsanottu normaali ponnistus kesti 1h 10min..
Vauvalta jää jostain syystä viimeinen kierros korkkiruuvista tekemättä, kun hän työtyy synnytyskanavan läpi. Vauva siis tekee kiertoliikkeen tuona aikana. Syynä voi olla esim. supistusten heikkous tms. Siksi sitä ei myöskään voi huomata ennen synnytystä ultrissa.
Kasvotarjonnassa tullaan kasvot edellä.
Itselläni syntyi esikoinen avotarjonnassa vajaa tunnin ponnistusvaiheen jälkeen imukuppiulosautolla. Avotarjontaa on vaikea tunnistaa enää ponnistuvaiheessa kallon luista tunnustelemalla. Itsellänikin se huomattiin sitten vasta kun vauva syntyi
Vierailija:
Pärstä edellä
Mulla meni sectioksi kun ei kohdunsuu auennut
Minäkin haluaisin tietää! 35vko menossa ja lapsi avotarjonnassa
Alakautta, jos mahtuu. Tarjontahan voi muuttua siinä synnytyksen aikana. Jos kuitenkin epäilyksenä on, ettei tarjonta muutu, vaatisin kyllä sektion.
Terv. nimim. avotarjontavauvan synnyttänyt
Yleensä vauva kääntyy oikeaan tarjontaan synnytyksen alkaessa, joten ennen synnytystä siitä ei oikein voi tehdä päätelmiä. Mulla huomattiin vasta ponnistusvaiheessa, vauva syntyi ihan normaalisti alakautta.
Ponnistusvaihe kesti n. 1,5 tuntia ja oli todella rankka, vaikka kuinka ponnistin niin ei edistystä tapahtunut, eikä minulle tullut edes varsinaista ponnistamisen tarvetta ollenkaan. Supistuksen tullessa ponnistelin minkä jaksoin mutta vauva ei kertakaikkiaan tullut ulos niin. Vasta imukupilla ja sekin otti koville =o(