Aso-asumisesta tietävät
Kertokaa niin että tyhmempikin tajuaa kuka voi hakea aso-kotia? Kuinka suuren pankkilainan suurinpiirtein tarvitsee? Mitkä seikat ovat este aso-kodin saamiselle?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumisoikeusasunnossa ei ole mitään järkeä. Jos on oma asunto niin kannattaa asua siinä tulee nimittäin selvästi halvemmaksi. Ja vapauksiakin on enemmän.
Minä olen se 59-vuotias jolla on liian iso oma asunto. Rahaa kiinni asunnossa noin 200000 euroa ja en saa asunnosta muuta hyötyä kuin seinät. Tuloja ei juuri ole.
Maksan yhtiövastiketta 370 euroa kuukaudessa, mm putkiremontista ja ikkunaremontista joten omassa asuminen ei ole ilmaista. Aso kaksoista maksaisin noin 600 euroa kuukaudessa.
Tämän hankintahinta olisi vaikka 25000
euroa. Minulta vapautuisi siis 175000 tuottavaan käyttöön. Ja pieniin mukavuuksin kuten autoon ja harrastuksiin. Ei tarvitsisi yhtämittaa miettiä rahan riittävyyttä. Perintöön yhdelle lapselle jäisi vielä.Näistä syistä olen sitä mieltä, että aso olisikin elämäntilanteessani mielekäs valinta. Itse asiassa se toisi myös paljon vapautta.
Tämä. Ja jos ajattelee tilannetta, jossa pitäisi ottaa omistusasuntoa varten asuntolainaa niin kyllähän silloin mennään kk-kuluissa (korot + vastike) jo todella lähelle tuollaisen kohtuuhintaisen ASO-asunnon vastaavia. Sen lisäksi vielä tietysti kaikki remontit jne. pitäisi maksaa itse.
Tämä on vanha ketju mutta koska tänne itsekin eksyin niin saattaapa joku muukin eksyä, siksi kommentoin tuohon viimeiseen. Nykyään on olemassa ns.käänteinen asuntolainan, se olisi erinomainen ratkaisu juuri tuollaisessa tilanteessa, jossa 59-vuotias kysyjä tuolloin oli.