Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aso-asumisesta tietävät

Vierailija
10.10.2018 |

Kertokaa niin että tyhmempikin tajuaa kuka voi hakea aso-kotia? Kuinka suuren pankkilainan suurinpiirtein tarvitsee? Mitkä seikat ovat este aso-kodin saamiselle?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei saisi olla varaa ostaa omistusasuntoa itsellesi. Yli 55-vuotiaita tämä ei koske.

Pankkilainaan on mahdotonta ottaa kantaa. Itse en tarvinnut lainaa yhtään vaan maksoin aso-maksun säästöistäni. Jos sinulla ei ole yhtään säästöjä ja haluat ison asunnon saatat tarvita jopa 50 000 euroa lainaa.

Vierailija
2/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asokoti hakemuksen voi jättää eri asoyhtiöille sellainen jolla järjestysnumero on. Numero haetaan kaupungilta. Asoasunnon voi saada jos ei ole omistusasuntoa samassa kaupungissa eikä liikaa omaisuutta, esim. niin että olisi varaa ostaa vastaava asunto mitä on hakemassa(oliko puolet tai jotain vastaavan omistusasunnon). Asuntojen hinnat mitä itse katselin, olivat 7000- yli 30 000 euroa. Itse en tarvinnut lainaa, sain niin edullisen asunnon.

Kannattaa hakea järjestysnumero, sitä voi makuuttaa odottamassa vaikka ei heti käyttäisikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä On todella salatiedettä. On jotain jonoksi. Jos kysyy tarjolla olevasta asunnosta jotain, niin Ei saa vastauksia. Esim Etuovella On vain ulkoa otettuja kuvia eikä esim pohjapiirustusta.

Itse olen yli 55v ja omistan turhan suuren velattoman asunnon Vantaalta. Voisin vaihtaa sen pienempään aso asuntoon. Jos kysyy jotain ns. 'välittäjältä'saa viikon kuluttua vastauksen että meni jo...

Onko nettisivua jossa kerrottaisiin tuo jonosysteemi eri jonojen pituudet.

Vierailija
4/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asokoti hakemuksen voi jättää eri asoyhtiöille sellainen jolla järjestysnumero on. Numero haetaan kaupungilta. Asoasunnon voi saada jos ei ole omistusasuntoa samassa kaupungissa eikä liikaa omaisuutta, esim. niin että olisi varaa ostaa vastaava asunto mitä on hakemassa(oliko puolet tai jotain vastaavan omistusasunnon). Asuntojen hinnat mitä itse katselin, olivat 7000- yli 30 000 euroa. Itse en tarvinnut lainaa, sain niin edullisen asunnon.

Kannattaa hakea järjestysnumero, sitä voi makuuttaa odottamassa vaikka ei heti käyttäisikään.

Onko järjestysnumero kaupunkikohtainen ja vielä pienemmälle alueelle. Onko yksilölle Ja rivitaloille omat jonot. Saako jonojen pituudesta tietoa. Kuinka monta kertaa saa kieltäytyä Ja mitä seuraa kieltäytymisestä.

Vierailija
5/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nettisivua jossa kerrottaisiin tuo jonosysteemi eri jonojen pituudet.

Jonosysteemistä täällä: https://www.hel.fi/kv/asumisoikeus-fi. Kaikki pääkaupunkiseudun asumisoikeusasunnot on keskitetty samaan hakujärjestelmään, mutta voit kyllä rajata niin, että haet asuntoa vain Vantaalta.

Sitä en tiedä, onko mitään jonotietoja olemassa. Vähän vaikeaa se voi ollakin, kun useimmat hakijat varmaan eivät ole kiinnostuneita mistä tahansa asunnosta, vaan varaavat jonotusnumeron ja hakevat sitten jos sopiva tulee kohdalle.

Asun itse asumisoikeusasunnossa Tampereella, ja minulla on uusi jonotusnumero olemassa siltä varalta että tulee halu muuttaa toiseen asuntoon. Tällä hetkellä olen kyllä nykyiseeni sangen tyytyväinen. Täältä sai asunnon nopeasti, mutta pääkaupunkiseudulla taitaa olla pidemmät jonot.

Vierailija
6/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko järjestysnumero kaupunkikohtainen ja vielä pienemmälle alueelle. Onko yksilölle Ja rivitaloille omat jonot. Saako jonojen pituudesta tietoa. Kuinka monta kertaa saa kieltäytyä Ja mitä seuraa kieltäytymisestä.

Tämä on paikkakuntakohtaista, siis esim. tosiaan pääkaupunkiseudun kaikki kunnat on yhdessä ja samassa jonotusjärjestelmässä. Ei jonoteta erikseen talotyypin mukaan. Mulle ei ainakaan tullut asunnoista tarjouksia, vaan katselin niitä itse, ja kun sopiva vapautui, hain. Jos samaa asuntoa hakee useampi hakija niin pidempään jonottanut saa sen. 

Jos kuulee jonossa olevien ihmisten lukumäärän niin tilanne voi kuulostaa toivottomalta, mutta ei se todellisuudessa ole ihan niin paha, sillä kaikkihan eivät hae suinkaan kaikkia tarjolla olevia asuntoja. Monella saattaa olla numero vain siltä varalta, että omaa nykyistä asuntoa mukavampi vapautuu.

Vierailija
7/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se jononumero haetaan?

Vierailija
8/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se jononumero haetaan?

Googlaa hakusanoilla asumisoikeusasunnot ja sen kaupungin nimi, josta asuntoa haluat, ja selvitä itse.

Vierailija
9/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestysnumero haetaan kaupungilta. Hinnat vanhoissa asunnoissa 7000 - 30 000. Uusissa 20 000 - 60 000. Lainaa saa samalla periaatteella kuin ensiostaja eli säästössä pitää olla vähintään 5 - 10 %, jotkut pankit vaatii enemmän. Lainaa saa kuitenkin suhteellisen helposti, koska asoasuntoihin ei liity pankillakaan riskejä. 

Jos pääkaupunkiseudulta hakee, niin uudiskohteita saa huomattavasti helpommin mutta asunto pitää maksaa jo hakuvaiheessa eli noin  1 - 2 vuotta ennen valmistumista. Usein lainasta maksetaan vain korot tässä vaiheessa ja lyhennykset alkavat sitten asunnon valmistuttua.

Helsingissä on valtava jono kohteisiin. Järjestysnumero kannattaa hakea heti vaikka ei koskaan sitten muutaisikaan asoon. Suosituimpiin kohteisiin (mm. kantakaupungin uudiskohteet) tarvitaan yli 10 vuotta vanha järjestysnumero. Kattohuoneistot voivat mennä 1990-luvun alun numeroille.

Vierailija
10/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon saa hakijoista se, jolla on pienin numero. Se kuinka kauan kysesistä asuntoa on jonottanut on yhdentekevää, vaan numeron suuruus (tai oikeastaan pienuus) on se joka ratkaisee.

Yhtiöitä on mopnia ja heillä on jokaisella oma hakusysteeminsä, mutta valinta tehdään kaikissa tällä perusteella.

Vierailija
11/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestysnumero haetaan kaupungilta. Hinnat vanhoissa asunnoissa 7000 - 30 000. Uusissa 20 000 - 60 000. Lainaa saa samalla periaatteella kuin ensiostaja eli säästössä pitää olla vähintään 5 - 10 %, jotkut pankit vaatii enemmän. Lainaa saa kuitenkin suhteellisen helposti, koska asoasuntoihin ei liity pankillakaan riskejä. 

Jos pääkaupunkiseudulta hakee, niin uudiskohteita saa huomattavasti helpommin mutta asunto pitää maksaa jo hakuvaiheessa eli noin  1 - 2 vuotta ennen valmistumista. Usein lainasta maksetaan vain korot tässä vaiheessa ja lyhennykset alkavat sitten asunnon valmistuttua.

Helsingissä on valtava jono kohteisiin. Järjestysnumero kannattaa hakea heti vaikka ei koskaan sitten muutaisikaan asoon. Suosituimpiin kohteisiin (mm. kantakaupungin uudiskohteet) tarvitaan yli 10 vuotta vanha järjestysnumero. Kattohuoneistot voivat mennä 1990-luvun alun numeroille.

Just. Meneepä vähän liian vaikeaksi. Ei ole ollut mahdollisuutta hakea jononumeroa tuolloin kun olen ollut pikkulapsi.

Vierailija
12/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jono ei ole varsinaisesti jono. Koska ei ole mitään aso-jonoa kaikkiin mahdollisiin asokämppiin, vaan sinun tulee hakea esim. seitsemää asuntokohdetta (eli yksilöidä haluamasi kohteen osoite ja asunnon koko eli hakea vaikkapa tietystä osoitteesta vain kaksioita). Jos 300 muuta on hakenut juuri tuosta osoitteesta juuri kaksioita sinua ennen, niin he ovat jonossa sinua ennen. Mutta jos 300 muuta on hakenut tuosta osoitteesta vain kolmioita eikä kukaan muu kuin sinä kaksioita, niin jonoa ei ole vaan olet ainoa hakija ja saat asunnon heti kun sellainen vapautuu. Ja sillä ei ole väliä että koska menet jonoon koska jono ei ole aikajärjestysjono vaan perustuu siihen järjestysnumeroon (asonumero) ja pienimmällä numerolla on aina ekana jonossa.

Vierailija
13/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Meneepä vähän liian vaikeaksi. Ei ole ollut mahdollisuutta hakea jononumeroa tuolloin kun olen ollut pikkulapsi.

Siskoni haki numeron ollessaan 18-vuotias, hän on nyt 43 ja ekan kerran vasta sillä numerolla hakemassa aso-kämppää koska on aiemmin asunut vain vuokralla ja miehen omistamassa asunnossa. Moni on tehnyt noin eli pk-seudulla on paljon väkeä, joilla on yli 20 vuotta sitten haettu numero.

Vierailija
14/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan uudiskohteen voi saada myös uudella numerolla. Jos kaikki asunnot eivät mene ensimmäisellä virallisella hakukierroksella, niin vapaata asuntoa voi hakea suoraan ja sen saattaa saada nopein hakija oli numero sitten mikä tahansa. Esim. Maunulassa, Tapulinkaupungissa, Myllypurossa ja muualla vähän kauempana keskustaa on jäänyt joitakin asuntoja varaamatta ensimmäisen hakukierroksen aikana jolloin kohteet on vapautettu uudelleen haettavaksi ilman määräaikaa.

Vierailija
15/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos asuu omistusasunnossa ja haluaisi vaihtaa asoon, pitääkö jotenkin perustella? Silloinhan on ollut varaa hankkia omistusasunto, eikö se rajaa ihmisen aso-jonosta pois? Etenkin jos se asunto on turhan iso, kuten aloittajalla.

Vierailija
16/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ja selkeyttävä ketju. Etenkin tuo linkki.

Helsingin alueeseen näyttää kuuluvan pääkaupunkiseudun lisäksi myös ainakin Sipoo, Porvoo Ja Hyvinkää. Todennäköisesti siis myös Kerava, Järvenpää yms.

Täytyy hommata tuo jononumero ja alkaa seurata tarjontaa. 59-vuotiaana ei tunnu mielekkäältä pitää isoa rahaa kiinni omistusasunnossa.

Vierailija
17/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeusasunnossa ei ole mitään järkeä. Jos on oma asunto niin kannattaa asua siinä tulee nimittäin selvästi halvemmaksi. Ja vapauksiakin on enemmän.

Vierailija
18/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumisoikeusasunnossa ei ole mitään järkeä. Jos on oma asunto niin kannattaa asua siinä tulee nimittäin selvästi halvemmaksi. Ja vapauksiakin on enemmän.

Jos on velaton oma asunto niin harvapa sellaisesta asoon vaihtaa. Jos taas ei ole varaa omaa ostaa niin halvempi aso on kuin vuokrakämppä ainakin pääkaupunkiseudulla. Itselläni uuden kaksion vastike on reilu 600 Helsingissä. Etsipä sillä hinnalla vuokrakämppä täältä. Isoa asuntolainaa en mitenkään pystyisi tällä hetkellä ottamaan.

Vierailija
19/22 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain TA:n uudiskohteen ihan uudella aso-numerolla. Hankin numeron kohteen jo ollessa haussa. Pääkaupunkiseudulla oleva kaksio ja vastike noin 600 euroa. Olen tyytyväinen :)

Vierailija
20/22 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se 59-vuotias jolla on liian iso oma asunto. Rahaa kiinni asunnossa noin 200000 euroa ja en saa asunnosta muuta hyötyä kuin seinät. Tuloja ei juuri ole.

Maksan yhtiövastiketta 370 euroa kuukaudessa, mm putkiremontista ja ikkunaremontista joten omassa asuminen ei ole ilmaista. Aso kaksoista maksaisin noin 600 euroa kuukaudessa.

Tämän hankintahinta olisi vaikka 25000

euroa. Minulta vapautuisi siis 175000 tuottavaan käyttöön. Ja pieniin mukavuuksin kuten autoon ja harrastuksiin. Ei tarvitsisi yhtämittaa miettiä rahan riittävyyttä. Perintöön yhdelle lapselle jäisi vielä.

Näistä syistä olen sitä mieltä, että aso olisikin elämäntilanteessani mielekäs valinta. Itse asiassa se toisi myös paljon vapautta.