Helsingin pörssi on tullut viime päivinä hienosti alaspäin!
Vaikuttaako tähän Italian yskähtely? Oletko jo ostanut, vain odotatko parempia ostomahdollisuuksia? Mihin omaisuuslajiin ajattelit laittaa varallisuuttasi kiinni? Kuinka paljon odotat että Helsingin pörssin indeksit vielä tippuvat? Millaisia lukuja nähdään? Vai tuliko jo itku?
Kommentit (35)
Viimeisen kuukauden aikana rahastoista on pumpattu turvaan ennätysmäärä rahaa. IMF varoitti tänään brittien taloustilanteesta, siellä on edellisen kuplan piirteitä. Aasia rytisee alas eri syistä, muun muassa dollariin sidotut lainat karkaa kun inflaatio laukkaa USA:ssa Trumpin vuoksi.
Viisaammat näkee paskamyrsyn jo, ja hölmöt jää maksajiksi. Taas.
Mullapa on osakkeissa enää 3000 euroa! Viime kuussa kotiutettu 15k voittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako tähän Italian yskähtely? Oletko jo ostanut, vain odotatko parempia ostomahdollisuuksia? Mihin omaisuuslajiin ajattelit laittaa varallisuuttasi kiinni? Kuinka paljon odotat että Helsingin pörssin indeksit vielä tippuvat? Millaisia lukuja nähdään? Vai tuliko jo itku?
Katso eri indeksejä tarkkaan viimeiseltä 10 vuodelta. Miltä näyttää?
Jos uskot, että kurssit nousevat vielä seuraavan 10 vuotta ilman romahdusta, ostat jotain.
Jos uskot, että tulee korjausliike kuten vuonna 2008, 2000 jne, odotat.
Eikö olekin helppoa?
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen kuukauden aikana rahastoista on pumpattu turvaan ennätysmäärä rahaa. IMF varoitti tänään brittien taloustilanteesta, siellä on edellisen kuplan piirteitä. Aasia rytisee alas eri syistä, muun muassa dollariin sidotut lainat karkaa kun inflaatio laukkaa USA:ssa Trumpin vuoksi.
Toki jos kaikki rahat on osakkeissa kiinni. Itsellä vain pieni osa ja nekin jo alhaisissa kursseissa ja hyvissä osingonmaksajissa. Ei se raha häviä vaikka romahdus tuleekin jos et ole niin typerä, että lunastat ne paniikissa. Kun valitsee vakavaraisen yhtiön on ihan sama vaikka osake romahtaa 60 %. Kyllä se nousu tulee taas ha sen aikaa nautitaan osingoista. Minulla tällä hetkellä 25 % säästöistä kiinni osakkeissa ja loput odottamassa romahdusta. Ei niitä rahoja HÄVITÄ romahduksessa, ihme harhaluulo. Ne hävitäön kun paniikissa myydään.
Olen odottanut. Pitkä odotus. Jotain pientä olen sisään laittanut ja vanhoja hyviä osingonmaksajiani pitänyt yli suhdanteiden. Tällä hetkellä jopa tuoreimmat sijoitukseni ovat plussalla + osingot päälle. Aivan huonosti en ole siis valinnut. Hirvittävä käteispaino, mutta minkäs teet! Ainakin olen lähtökuopissa valmiina!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki jos kaikki rahat on osakkeissa kiinni. Itsellä vain pieni osa ja nekin jo alhaisissa kursseissa ja hyvissä osingonmaksajissa. Ei se raha häviä vaikka romahdus tuleekin jos et ole niin typerä, että lunastat ne paniikissa. Kun valitsee vakavaraisen yhtiön on ihan sama vaikka osake romahtaa 60 %. Kyllä se nousu tulee taas ha sen aikaa nautitaan osingoista. Minulla tällä hetkellä 25 % säästöistä kiinni osakkeissa ja loput odottamassa romahdusta. Ei niitä rahoja HÄVITÄ romahduksessa, ihme harhaluulo. Ne hävitäön kun paniikissa myydään.
Itse olen sijoittanut osakkeisiin nyt n 25 vuotta ja totean, että suurimmat voitot tehdään kylläkin juuri ostamalla halvalla ja myymällä kalliilla. Osingot on kiva lisä. Onneksi maailmantalous on aika hyvin ennakoitavissa, joten kun romahdus alkaa olla paljon yliajalla, pidän viisaampana myydä. Jos romahdus tulee 1-2 vuoden sisällä, voittopotentiaali on kuitenkin ihan eri mittaluokassa kuin osingoista voi ikinä saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sijoittanut osakkeisiin nyt n 25 vuotta ja totean, että suurimmat voitot tehdään kylläkin juuri ostamalla halvalla ja myymällä kalliilla. Osingot on kiva lisä. Onneksi maailmantalous on aika hyvin ennakoitavissa, joten kun romahdus alkaa olla paljon yliajalla, pidän viisaampana myydä. Jos romahdus tulee 1-2 vuoden sisällä, voittopotentiaali on kuitenkin ihan eri mittaluokassa kuin osingoista voi ikinä saada.
Ilman osinkoja kaikki osakkeet on arvottomia. Kaikki arvonnousu perustuu odotuksiin tulevaisuuden tuotoista. Jos yritys ei ikinä maksaisi osinkoa olisi sen omistaminen hyötydöntä. Kasvava yritys voi toki pidättäytyä maksamasta osinkoja nyt jotta voi tulevaisuudessa maksaa vielä enemmän osinkoja. Tavallaan sijoittaa nekin rahat omaan kasvuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman osinkoja kaikki osakkeet on arvottomia. Kaikki arvonnousu perustuu odotuksiin tulevaisuuden tuotoista. Jos yritys ei ikinä maksaisi osinkoa olisi sen omistaminen hyötydöntä. Kasvava yritys voi toki pidättäytyä maksamasta osinkoja nyt jotta voi tulevaisuudessa maksaa vielä enemmän osinkoja. Tavallaan sijoittaa nekin rahat omaan kasvuunsa.
Toisaalta osakkeet ovat myös vain yksi sijoituskohde muiden joukossa. Niiden hintaan vaikuttaa markkinoilla pyörivän rahan määrä. Kun rahaa on, sitä sijoitetaan osakkeisiin siinä kuin vaikka asuntoihinkin, mikä nostaa kumpaisenkin sijoitusmuodon hintaa. Kun sitten raha haluaa turvaan tai tulee jostain syystä tarve käyttää sitä muualla (esim. korot nousevat), hinnat laskevat. Jos on hyvä markkinavainu, tälläkin heilunnalla voi tehdä rahaa. Yksittäisten osakkeiden kohdalla on sitten enemmän merkitystä puljun tuottavuudellakin.
Harmittaa kun ostin ison kasan osakkeita juuri pari viikkoa sitten kun osalkeiden arvot olivat vasta vähän laskeneer.. nyt kaikki melkeinpä miinuksella. Kannattaako nyt ostaa lisää kun ei ole kamalasti ylimääräistä laittaa osakkeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kunnes kuukauden päästä on jälleen uudet pörssihuiput USA:ssa.
Ostin äsken n.13 000 eurolla Valmettia. (600kpl) Tuosta kun korjaa vaikka euron ylöspäin ni se on nopeaa tuottoa.
T.av-sinkkuneito
Vierailija kirjoitti:
Ostin äsken n.13 000 eurolla Valmettia. (600kpl) Tuosta kun korjaa vaikka euron ylöspäin ni se on nopeaa tuottoa.
T.av-sinkkuneito
Eli saat voittoa 600€, josta maksat kaupankäyntikuut ja verot? Mitä jää jäljelle?
Up