Tokmanni ei lupaa neuleiden kestävän edes yhtä pesua, "neuleet tulisi tuulettaa"
No samaa akryylisontaa on kyllä oikeastaan kaikissa vaatekaupoissa, eihän ne siistinä pysy välttämättä edes kaupasta kotiin asti, nyppyyntyminen alkaa jo hankauksesta.
Kommentit (35)
Villa kuuluukin tuulettaa, mutta tokmanni ei kyllä myy villaneuleita :)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan sen tietää että neuleita pitää mieluummin tuulettaa kuin pestä joka käytön jälkeen. Erityisesti arvokkaita villaneuleita.
Villa vähän eri asia, kun se hylkii luonnostaan likaa. Joku akryyli taas on niin hiostava ja imee tahroja, joten ei niissä pelkkä tuuletus riitä.
Kyllä minä ainakin oletan voivani pestä keinokuituisen neuleen sen likaantuessa. Aito villa on eri asia kuin nämä lumput mistä Tokmannin tapauksessa puhutaan.
Ostin sokokselta hanskat, kotona huomasin että niiden vesipesu on kielletty, sellaiset neuloshanskat kyseessä. Pesin hanskat koneessa eivätkä onneksi menneet huonoksi. En ostaisi neuletta jota ei saa pestä.
Minulla tokmannilta ostettu neuletakki kestänyt noin 8 vuotta nyppyyntymättä. Oli kyllä yllätys, sellaisia tosin ei varmasti valmisteta enää.
Ihmiset ei välitä palauttaa tuota roskaa edes kauppoihin vaan tyytyy ostamaan vaan uutta. Ei ole sitten kaupoillakaan mitään syytä vaatia parempaa laatua.
Ihmisten pitäisi vaan palauttaa ensimmäisessä pesussa pilalle menneet vaatteet, niin kauan että tulee muutos. Tai ostaa kestävämpiä vaatteita, mutta se on vaikeaa, kun hinta tai materiaalikaan eivät takaa laatua.
"– Pikamuodissa on se ongelma, että ne kaikki luonnonvarat, jotka investoidaan vaatteiden valmistukseen, menevät tavallaan hukkaan, kun vaatteita käytetään nykyään niin vähän aikaa, sanoo professori Kirsi Niinimäki, joka on perehtynyt vaatetuksen, muodin ja tekstiilin tutkimukseen.
Yksi vaikuttavimmista tavoista pienentää vaatteiden ympäristökuormaa onkin hänen mukaansa panostaa pitkäikäisiin vaatteisiin.
Mutta onko sellaisia saatavilla?
Aalto-yliopiston Niinimäen ja VTT:n tutkimusprofessori Ali Harlinin mukaan kuluttajan vaihtoehdot ovat vähissä.
– Tekstiilien laatu on heikentynyt vuosi vuodelta ja hyvän vaatteen ostaminen on oikeasti nykyään aika vaikeaa, tutkimusprofessori Ali Harlin VTT:ltä toteaa.
Niinimäen mukaan vaateteollisuus ei enää pyrikään parhaaseen mahdolliseen laatuun, koska se ei kannata.
– Kuluttajan tilanne on siinä mielessä ihan kestämätön. Kun ei ole mitään laatukriteereitä tai tuotetakuuta vaatteille, Niinimäki sanoo."
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitäisi vaan palauttaa ensimmäisessä pesussa pilalle menneet vaatteet, niin kauan että tulee muutos.
Mä olen luullut, että vaatteen voi palauttaa vain käyttämättömänä eikä sitä voi palauttaa, jos sen on jo pessyt.
Isoa osaa kuiduista ei ole tarkoitettu pestäväksi, puuvilla ja pellava lienevät poikkeuksia. Siksi tuuletus ja pakastaminen ovat paljon parempia tapoja kuin vesipesu yhden käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitäisi vaan palauttaa ensimmäisessä pesussa pilalle menneet vaatteet, niin kauan että tulee muutos.
Mä olen luullut, että vaatteen voi palauttaa vain käyttämättömänä eikä sitä voi palauttaa, jos sen on jo pessyt.
Jos pesuohjeen mukaan pesty vaate on mennyt ensimmäisessä pesussa pilalle, on se silloin ollut virheellinen ja kuluttajansuoja takaa hyvityksen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitäisi vaan palauttaa ensimmäisessä pesussa pilalle menneet vaatteet, niin kauan että tulee muutos. Tai ostaa kestävämpiä vaatteita, mutta se on vaikeaa, kun hinta tai materiaalikaan eivät takaa laatua.
Kuluttajan tulee pystyä todistamaan, että hän on pessyt tuotteen oikein ellei sitten ole pesettänyt sitä pesulassa. Käyttäjän pilaama vaate ei oikeuta palautukseen.
Kuka ostaa Tokmanilta vaatteita tai yleensä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Isoa osaa kuiduista ei ole tarkoitettu pestäväksi, puuvilla ja pellava lienevät poikkeuksia. Siksi tuuletus ja pakastaminen ovat paljon parempia tapoja kuin vesipesu yhden käytön jälkeen.
Ja sitten on materiaaleja, joita ei ole ilmeisesti tarkoitettu käytettäväksi, näistä ei pitäisi vaatteita valmistaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pesuohjeen mukaan pesty vaate on mennyt ensimmäisessä pesussa pilalle, on se silloin ollut virheellinen ja kuluttajansuoja takaa hyvityksen.
Todistustaakka on kuluttajalla. Kauppa ottaa tuotteen vastaan ja toimittaa sen edelleen maahantuojalle, mutta kaupan ei näissä tilanteissa tarvitse maksaa euroakaan tai antaa korvaavaa tuotetta ennen kuin maahantuoja/valmistaja on tehnyt päätöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttajan tulee pystyä todistamaan, että hän on pessyt tuotteen oikein ellei sitten ole pesettänyt sitä pesulassa. Käyttäjän pilaama vaate ei oikeuta palautukseen.
Miten tuo todistaminen tapahtuu? Pitääkö videoida koko pesutapahtuma vai?
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa Tokmanilta vaatteita tai yleensä mitään?
Uutisen mukaan suomalaiset ostavat vaatteensa Cittarista, Prismoista ja Tokmanneista, H&M oli vasta neljäs! Tuo yllätti minutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, laitapa linkkiä, jos pystyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on materiaaleja, joita ei ole ilmeisesti tarkoitettu käytettäväksi, näistä ei pitäisi vaatteita valmistaakaan.
Ne on halpoja. Kuluttajalla on edelleen vastuu ostoksistaan eli pitää itse varmistua, että ostaa laadukasta ja kestävää. Ei aina vain halpaa.
Kaikkihan sen tietää että neuleita pitää mieluummin tuulettaa kuin pestä joka käytön jälkeen. Erityisesti arvokkaita villaneuleita.