Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko joskus maallikkona (tai hoitoalalla mutta vapaalla) joutunut antamaan jonkinlaista ensiapua tai ollut tilanteessa jossa olisi pitänyt antaa ensiapua?

Vierailija
09.10.2018 |

Mitä kävi, mitä teit. Vai teitkö mitään. Ja jos et tehnyt mitään niin idea ei ole syyllistää koska kaikilla ei ole minkäänlaista taitoa antaa ensiapua tai kykyä arvioida tilannetta ja silloin jopa parempi antaa tila muille.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran nuolin yhden naisen persereikää. En tiedä oliko se tällaista apua vai ei? Rumpa the rumpa.

Parasta apua ❤

Vierailija
22/23 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiapua olen antanut lapselleni (1v) joka oli tukehtua ja tilanne oli jo aika paha. Homma päätyi hyvin onneksi sitten lopulta. Muistin kyllä miten toimia, mutta jälkikäteen tuli tärinä. Meni siinä aikaa kun toivuin järkytyksestä.

Varsinaista PPE-elvytystä ei ole vielä tullut siviilissä, mutta jos joskus vastaava tulee eteen, olen valmis toki auttamaan. Olen töissä erikoissairaanhoidossa joten elvytyskoulutuksia onneksi on aika tiheään.

Lh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, useamman kerran kaikenlaista pientä, haavojen tyrehdytystä, nyrjähtäneitä nilkkoja, palovammoja ja pyörtymisiä, epileptikon auttaminen bussipysäkillä. Ensiapuna tärkeimpiä omia pikku toimia on ollut esim. sokeritautiselle vanhukselle sokerimehun juottamista sekavien ja härskien juttujen yllättäen iskiessä muuten fiksun vanhuksen kanssa keskustellessa, onneksi älysin vaatia mittaamaan sokerin sormesta ennen kuin häivyin närkästyneenä jutuista...

Onneksi on partion, ensiapukurssien ja muun kautta tullut harjoiteltua niin, että toimintaa tulee selkärangastakin. Edes se, että selvittää, mikä on tilanne. Aina ei ole tärkeintä, mitä itse tekee, vaan että osaa antaa hälytyskeskukseen oikeat tiedot kiirearviota varten ja kysyy ne kysymykset, joiden perusteella tajuaa soittaa sinne. Esim. viimeksi työkaverin hiotessa kylmää hikeä ja horjuessa ovella istutettiin alas, maata ei suostunut , ja kokeilin sykkeet, ääreisverenkierron juttuja eli kylmeneekö iho otsalla, sormissa jne, laskin sykkeen ja hoksasin kysyä, onko sydänvikataustaa, sokeritautia tai muuta. Oli kuulemma sydänleikkaustausta tuoreenakin, ja ambulanssi sitten lähetettiinkin paikalle. Oli hyvä kertoa 112:een kunnolla, mitä havaitsi, esim että hikoaa selvästi pisaroiksi otsalle mutta iho kylmä ja sormenkynnet vähän sinertää, hengitys nopeaa ja syke kumminkin vain 80 per min eli aika ok, tunnistaa ihmiset ja tietää päivän mutta tasapaino pettää, toistaa kuitenkin olevansa menossa kiireesti töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi