Mitä tehdä, kun 8-luokkalainen ei halua osallistua koululla järjestettävään kampanjaan?
Meillä on 8-luokkalainen tyttö, todella ujo ja introvertti. Hänen koululleen on tulossa Gutsy Go kampanja viikon ajaksi. Tyttömme on sitä mieltä, että ei aio osallistua koko juttuun. Tuossa systeemissä kun jaetaan koko koulun kasiluokkalaiset ryhmiin niin ettei kenenkään kaveri ole samassa ryhmässä, ryhmiä kuvataan koko ajan ja videoita esitetään muille ryhmille. Voin vain kuvitella miten hirveän vaikeaa meidän tytölle on mennä ihan outoon porukkaan ja alkaa siellä ideoida jotain hyviä tekoja vaikkapa vanhusten hyväksi, toteuttaa niitä kameroiden kuvatessa, soitella sinne sun tänne ja olla aktiivinen. Tyttö on asiasta niin ahdistunut kuin olla ja voi ja ei halua osallistua siihen :/ Muutoin on ihan reipas omassa luokassaan, on kavereita ja käy normaalisti koulua, mutta tuo tuntuu ylittävän jonkin kynnyksen ja tuntuu, että ei selviä millään. Onko kenellääkään muulla kokemuksia kyseisestä jutusta ja miten ujo, arka ja hiljainen nuori selviää tuosta?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ujo introvertti nimenomaan loistaa ryhmätöissä. Hän on rauhallinen ja levittää sitä levollisuutta muillekin. Antaa tilaa muille. Osaa kuunnella. Ja osaa kuunnella ohjeistukset, mikä monelle hölölle on vaikeaa... hallitsee myös kokonaisuudet ja pitää ne ohjakset, kun muut ideoi.
On yleensä todella haluttu ryhmän jäsen.
Meilläkin on hirveän ujo poika, mutta on hyvä ryhmätöissä. Voin vain kuvitella miten vaikea paikka hänelle olisi joutua ihan outoon ryhmään missä kaikki videoidaan ja esitetään koko koululle jne. Mielestäni on eri asia tehdä ryhmätöitä edes jotenkin tutussa porukassa mitä, että olet ihan uudessa ryhmässä kuvattavana jne. kuten ap asiaa kuvasi.
No meillä se lapsi meni yläkouluun jossa ei ennestään tuntenut ketään.
Ja yleenshän ne opetusryhmärkin on koottu monista luokista. Ei sitä koskaan tiedä tunteeko vai ei tunne.
Nyt ko ujo lapsi aloitti uudet harrastukset, joista ei kummastakaan tuntenut ketään.
Tuo on ihan erilainen tilanne kuin mistä ap kertoo. Ei noita asioita voi verrata keskenään.
Millä lailla se on erilainen? Paitsi että seiskaluokkalainen on nuorempi.
Et joudu tekemään ryhmätöitä ja jotain hyviä tekoja niin, että sinua kuvataan koko ajan ja videot esitellään koko porukalle.
Yläkoulussa tehdään kyllä niitä ryhmätöitä nykyään ihan koko ajan. Ja se nykytekniikka on osa opetusta koko ajan.
Hyi s**tana! Jos jotain tuollaista olisi ollut silloin kun minä olin yläasteella, olisin varmaan lähinnä halunnut t**paa itseni.
T. Peruskoulun v. 2009 päättänyt
Kiellä kuvaaminen? Ei ketään saa kuvata ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikeutta kenelläkään on mennä "rohkaisemaan" introverttejä? Antaa heidän olla oma itsensä!
Eihän nyt se, että joku on introvertti ja tulee sellaisena hyväksytyksi, tarkoita mitään vapaalippua tässä elämässä. Totta kai introvertteja pitää rohkaista. Samalla tavalla koulussa opetetaan niitä vilkkaimpia rauhoittumaan ja antamaan muillekin puheenvuoro. Kaikilla on omat haasteensa.
Vanhempien ei pitäisi liian herkästi mennä mukaan nuoren emmäpysty-juttuihin. Toki on sitten paniikkihäiriöt ja masennukset erikseen, mutta ihan tavallinen stressi ja jännitys on osa meidän kaikkien elämää. Ei pidä riistää oppilaalta mahdollisuutta oppia lisää ja ylittää itsensä.
On täysin mahdollista, että etukäteen jännittämisestä huolimatta tuo projekti voisi olla ap:n lapselle hieno kokemus. Ryhmissä kaivataan aina niitä hiljaisempiakin, jotka ovat usein hyviä suunnittelemaan ja viemään asiat loppuun. Ännekkäämpien vahvuus on usein spontaani ideointi ja esiintyminen. Mutta molempia tarvitaan.
Jos keksittymishäiriöiseltä, ylivilkkaalta, puheliaalta oppilaalta voidaan vaatia hiljaa istumista ja yksinään tehtävien tekemistä, niin eikö voi myös vaatia siltä hiljaiselta joskus oman mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä eli puhumista ja esiintymistä?
Sitä paitsi kaikki tuossa aloituksessa kuvailtu on ihan uutta opsia. Joku kuvaamisen kieltäminen ei ole enää tätä päivää, koska kuvaaminen on ihan tavanomainen opiskelutapa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän tossakin on ideana? Mihin tuolla pyritään? Miks kavereita ei saa olla samassa ryhmässä?
Helppo tapa joutua kiusatuksi.
Ahdistuisin minäkin introverttina aikuisena.
Ehkä työelämä valmennusta? Ei sitä aina voi valita parhaita kavereita ryhmäänsä. Olisi ihan hyvä oppia toimimaan erilaisten ihmisten kanssa.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä p*skaa kouluissa joutuu nykyään tekemään! Onneksi en itse ole enää peruskoulussa.
Samaa mieltä.
Ajan henki tuntuu olevan se, että voit olla millainen kus*pää ja kiusaaja vaan, mutta kun laitat kivoja kuvia someen joissa teet hyviä tekoja, niin olet hyvä ihminen. Plussaa tietysti, jos tissit ja peppu näkyy. Älä unohda suipistaa huulia ja laittaa pupunkorviä päähän! Olet niin ihqu ja hyvä ihminen!
Kaikki on pelkkää feikkiä ja esittämistä.
Myös samaa mieltä. Ja kaikki pitää tietenkin olla opettajien aatteen ja ideologian mukaista hyvää parempien ihmisten tekelehtimistä.
Mistä hel*etin intro-ja extroverteistä te jaanaatte?
Tavallisia verttejä ne on jos ette olisi niin tyhmän hyysääviä vanhempia. Kyllä vanhemmat saa lapsensa omituisiksi jos sitä yrittävät.
Kas, tännekin eksyi muutama "reippaampi". Ei kaikkien tarvitse olla samanlaisia kuin te. Tyttö löytää omat vahvuutensa elämässä parhaiten kun saa toteuttaa itseään omaan tahtiinsa.
Kaikille ei sovi kaikki ja tuo juttu mistä ap kertoo kuulostaa aika vaativalta teini-ikäiselle ja minäkin näen, että tuossa voi olla riski joutua kiusatuksi. En yhtään epäile etteikö ujo voisi loistaa tuossakin, mutta voi myös käydä ihan toisin. Ärsyttää tuo puhe siitä miten vanhemmat siloittelevat lapsen tietä antamalla periksi, jos lapsi ei halua osallistua ja olla framilla joka asiassa. Minä en ikinä haluaisi osallistua tuollaiseen show'hun ja onneksi aikuisena voin valita olla osallistumatta kaiken maailman "aivan mahtaviin kaiken ratkaiseviin juttuihin".
Voi luoja, onneksi olen jo peruskouluni käynyt! Mulle olisi aikuisenakin todella epämieluisaa osallistua tuollaiseen, ja itse asiassa en varmaan osallistuisikaan. Antaisin lapsen olla "kipeänä" tuon viikon. Niitä sosiaalisia taitoja ja esiintymistä tulee kyllä harjoiteltua muutenkin peruskoulun aikana. Itselleni tuossa inhottavinta olisi varmasti tuo kuvattavana oleminen, ja siihenhän muuten ketään ei voi pakottaa.
Tämä aika nyt on sellainen, että varmaan oletetaan, että kaikki teinit syttyy tuollaisesta videoimisesta, esillä olemisesta, vieraasta porukasta yms, vaikka niin ei todellakaan ole. Gutsyn taustalla on näköjään mm. Marika Makaroff yms. kovan luokan media-ammattilaisia, joten voi hyvin kuvitella, että tuo on aika hypetystä ja raskas rupeama nuorille ja varmasti ainakin osalle myös antoisa ja osalle ihan horror kokemus. Mua ahdistaa jo työpaikan koulutuksissa tehtävät ryhmäjaot, joissa itselle on usein sattunut ryhmä mistä en tunne juuri ketään tai siihen sattuu just niitä ihmisiä, joiden kanssa ei ole mitään yhteistä :P Saati sitten jos joutuisin moneksi päiväksi ihan vieraaseen porukkaan.
Huomaa, että mammoissa on paljon estyneitä ujopiimiä, jotka ovat parhaimmillaan ruudun takana vänistessään. Ei saisi lapsiakaan opettaa puhumaan. Luetaan jatkossakin koulussa vain kirjaa ja tehdään hiljaa tehtäviä. Onnea vaan sitten työelämään noilla taidoilla.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että mammoissa on paljon estyneitä ujopiimiä, jotka ovat parhaimmillaan ruudun takana vänistessään. Ei saisi lapsiakaan opettaa puhumaan. Luetaan jatkossakin koulussa vain kirjaa ja tehdään hiljaa tehtäviä. Onnea vaan sitten työelämään noilla taidoilla.
No jopas, jollain meni herne nenään. Näkemyksiä nyt on vain muitakin kuin sinun omasi.
Nää kaikki kuvaus-jutut ovat mun käsittääkseni täysin vanhempien luvan varassa, eli sinulla pitäisi olla oikeus ilmoittaa, että teidän lapsi ei osallistu, varmasti tilalle saa jotain kotitehtäviä.
Mä katsoisin vähän, jännittääkö se lapsi niin että sitä pitäisi vaan rohkaista menemään mukaan vai niin et oikeasti on ahdistunut. Jos lapsensa tuntee hyvin, niin eron kyllä huomaa. Jos jälkimmäistä, niin antaisin olla tuon viikon "sairaana" tms. Itse olen hyvinkin ekstrovertti aikuinen, mutta en silti niin idiootti etten tajuaisi ettei kaikki ole samanlaisia kuin minä.
En menisi. Ja on typerää, ettei kavereita ole samassa. Heidän kanssaan ideoita juuri syntyisi, tuntemattomien kanssa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas, jollain meni herne nenään. Näkemyksiä nyt on vain muitakin kuin sinun omasi.
Eihän täällä ole kuin yksi näkemys eli se, että vieraisiin ei voi tutustua, eikä heidän kanssaan voi tehdä töitä. Ja että ketään ei saa koulussa vaatia tekemään mitään uutta ja vähän jännittävää.
Miten ihmeessä niitä uusia kavereita oikein voi nuori saada, jos ei voi ikinä tehdä mitään kuin sen parhaan kamun kanssa? Opettajat pyrkivät sekoittamaan ryhmiä ihan senkin takia, että uusia kaverisuhteita voisi syntyä. Kun kaikki voivat tehdä töitä keskenään, koulu- ja luokkahenki paranee.
Itse muistan koulussa saaneeni yhden tosi hyvän kaverin, kun opettaja laittoi meidät tekemään yhdessä jotain. Koskaan ennen ei oltu puhuttu, mutta ryhmätyön jälkeen oltiin parhaat kaverit.
Täällä keskustelevat vain tasan ne, jotka kokevat hirveän ahdistavaksi uudet ihmiset ja esiintymisen. Ei ole aikuiselta enää ihan normaalia. Sitten projisoidaan omat angstit ap:n lapseen, joka nähdään samanlaisena kyvyttömänä umpiona kuin itse on. Maalaillaan mörköjä seinille, miten hirveää kidutusta tuo projekti varmaan olisi. Haloo, se on loppupelissä ihan tavallinen koulutehtävä, jollaisia tulee koko ajan enemmän. On varsin todennäköistä, että se menisi aivan hyvin, jos vähän olisi joku aikuinen rohkaisemassa. Mutta ei, ei rohkaista vaan hoetaan vaan, miten kauheaa ja hirveää.... Paljonko teillä oikein on ikää?
Et joudu tekemään ryhmätöitä ja jotain hyviä tekoja niin, että sinua kuvataan koko ajan ja videot esitellään koko porukalle.