Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kauppias vetäistä omasta kaupastaan vaikka suklaapatukan noin vaan?

Vierailija
08.10.2018 |

Mietin että kun on kuitenkin tietyt ostot tehty, niin eikös siinä mene kirjanpidot ja muut ihan sekaisin jos kauppias ottaa itselleen evästä suoraan kaupan hyllyltä?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin sanoa, että en ole ottanut yrityksestäni mitään, mutta tarkemmin ajateltuna jokusen kirjekuoren ja postimerkin. Toisaalta en ole merkinnyt firman kuluksi kaikkia itse maksamiani parkkimaksuja ja ajettuja kilometrejä, joten taidan olla saamapuolella.

Vierailija
42/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh. Voiko ottaa? Vastaus: Voi ottaa. Pitäisikö huomioida tuloksi? Pitäisi. Kyse ei ole minkäänlaisesta näpistyksestä vaan termi on "piiloteltu osingonjako" ja se kiinnostaa verottajaa. Ääritilanteessa verottaja voi tehdä rikosilmoituksen, jos saa selvitettyä piiloteltua osingonjakoa, yleensä niistä selviää lisämaksuilla, jos nyt voi edes kiinni jäädä. Riippuu huijauksen määrästä ja vaatii verotarkastusta. Verotarkastuksessa ei kukaan pysty tutkimaan jokaisen patukan kohtaloa vaan hävikin määrää kokonaisuudessaan seurataan. Sen pitää olla "normaalilla tasolla". Jos hävikki on verokkiyrityksiin nähden hirveän iso, niin voivat epäillä pimeää myyntiä. Kyllä aika paksu kauppias saa olla, jos omilla "hävikeillään" onnistuu räjäyttämään kokonaishävikin epäilyttävän korkeaksi. Käytännössähän yrittäjä ottaa aina ylipäiväiseksi meneviä tuotteita. Toisaalta kyllä sekin oudolta näyttää, jos ei muka yhtään omasta firmastaan ota ruokaa eli aina sitä jonkin verran laitetaan sinne kirjalle. Se, ottaako oikeasti 500 Eurolla vai 1000 Eurolla kamaa omasta kaupastaan per kuukausi, on mahdoton todistaa tai tutkia.

Sellaista yrittäjää ei olekaan, joka ei harrastaisi sitä, että maksattaa firmalla omia menojaan. Ei saa vaan tulla liian ahneeksi tai käry voi käydä. Esimerkki: autosta pitää vaihtaa öljyt. Firmalla on autoja. Vie oman autonsa öljynvaihtoon ja maksattaa firmalla kirjauttaen kuittiin firman auton rekkarin. Tai autosta hajoaa tuulilasi, niin se tuulilasihan on virallisesti hajonnut firman autosta. Kun perheessä tarvitaan uusi läppäri, niin tottakai firma tarvitsee yllättäin uutta läppäriä. Hyöty on valtava, koska ei tarvitse maksaa ensin tuloveroa ostaakseen sen tuotteen ja toiseksi alvit saa vielä vähennyksiin. Tottakai tuo on väärin, mutta täällä on paljon asioita, jotka on väärin. Ihmisillä on taipumus kääntää asioita omaksi hyödyksi, jos on mahdollista. Joku huijaa sosiaalitukia, joku työnantajaa tekosaikuilla, isot firmat vie rahansa veroparatiiseihin, palkataan valtionhallintoon kavereita tai ostetaan sukulaiselta ylihintaisia konsulttiselvityksiä jne.

Olen itse yksinyrittäjä, ja maksan tekemästäni työstä ensin alv:n 24 %, sitten maksan mm. kirjanpidon ja laskutuksen. Siitä osasta, jonka pystyn maksamaan itselleni palkkaa, maksan vielä tuloveron (yli 30%) ihan kuin kuka tahansa palkansaaja, ja siivu menee myös palkan sivukuluihin.

Karkeasti arvioiden puolet siitä mitä laskuttaa, saa itselleen palkkana.

Ei nyt hirveästi kannattaisi olla huolissaan siitä, että yrittäjä ei maksa tarpeeksi veroja tekemästään työstä.

Työterveyshuoltoa minulla ei ole edes vara maksaa. Halvimmillaankin se maksaa useita satoja euroja vuodessa. Ja jos pitää oikeasti käydä lääkärissä, niin joka käynti maksaa erikseen. Edullisemmaksi tulee käydä lääkärissä ihan perusasiakkaana.

En ymmärrä miksi täällä ollaan nyt niin hirveän huolissaan siitä, että yrittäjä ei maksa tarpeeksi omasta työstään. Varsinkin kun samat ihmiset tuumaavat, että on ihan ok elellä veronmaksajien rahoilla vaikka koko elämänsä.

Ihan kuin olisi kunniallisempaa olla vaan passiivisesti kotonaan kuin yrittää ja tehdä jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Kauppias voi omassa kaupassaan vaikka vetäistä sinua per see seen tuosta noin vaan. Kauppias hoitaa homman.

😂😂😂

Vierailija
44/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin pentuna eräässä Citymarketissa, kun kaupan vartija otti karkkihyllystä suklaapatukan ja pisteli poskeensa ihan muina miehinä. Mietin, että isona minustakin tulee vartija, jos kerran saa syödä herkkuja ilmaiseksi. :D

Mä olin lukiolaisena Salon Citymarketin kassalla ilta- ja viikonloppuduunissa, ja siellä ihan luvalla henkilökunta sai ottaa tuollaisia pieniä juttuja taukoevääksi ilman maksua, kuten pillimehu ja suklaapatukka tai vaikka karjalanpiirakka. 

Vierailija
45/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa. Mulla oli aikaisemmin herkkukauppa ja kyllä vaan söin niitä tuotteita ja vein esim. ylijäämää kotiinkin. Ketään missään ei kiinnosta ellei taloudellinen etu ole todella merkittävä - siinä tapauksessa voidaan katsoa peitellyksi osingonjaoksi. 

Vierailija
46/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh. Voiko ottaa? Vastaus: Voi ottaa. Pitäisikö huomioida tuloksi? Pitäisi. Kyse ei ole minkäänlaisesta näpistyksestä vaan termi on "piiloteltu osingonjako" ja se kiinnostaa verottajaa. Ääritilanteessa verottaja voi tehdä rikosilmoituksen, jos saa selvitettyä piiloteltua osingonjakoa, yleensä niistä selviää lisämaksuilla, jos nyt voi edes kiinni jäädä. Riippuu huijauksen määrästä ja vaatii verotarkastusta. Verotarkastuksessa ei kukaan pysty tutkimaan jokaisen patukan kohtaloa vaan hävikin määrää kokonaisuudessaan seurataan. Sen pitää olla "normaalilla tasolla". Jos hävikki on verokkiyrityksiin nähden hirveän iso, niin voivat epäillä pimeää myyntiä. Kyllä aika paksu kauppias saa olla, jos omilla "hävikeillään" onnistuu räjäyttämään kokonaishävikin epäilyttävän korkeaksi. Käytännössähän yrittäjä ottaa aina ylipäiväiseksi meneviä tuotteita. Toisaalta kyllä sekin oudolta näyttää, jos ei muka yhtään omasta firmastaan ota ruokaa eli aina sitä jonkin verran laitetaan sinne kirjalle. Se, ottaako oikeasti 500 Eurolla vai 1000 Eurolla kamaa omasta kaupastaan per kuukausi, on mahdoton todistaa tai tutkia.

Sellaista yrittäjää ei olekaan, joka ei harrastaisi sitä, että maksattaa firmalla omia menojaan. Ei saa vaan tulla liian ahneeksi tai käry voi käydä. Esimerkki: autosta pitää vaihtaa öljyt. Firmalla on autoja. Vie oman autonsa öljynvaihtoon ja maksattaa firmalla kirjauttaen kuittiin firman auton rekkarin. Tai autosta hajoaa tuulilasi, niin se tuulilasihan on virallisesti hajonnut firman autosta. Kun perheessä tarvitaan uusi läppäri, niin tottakai firma tarvitsee yllättäin uutta läppäriä. Hyöty on valtava, koska ei tarvitse maksaa ensin tuloveroa ostaakseen sen tuotteen ja toiseksi alvit saa vielä vähennyksiin. Tottakai tuo on väärin, mutta täällä on paljon asioita, jotka on väärin. Ihmisillä on taipumus kääntää asioita omaksi hyödyksi, jos on mahdollista. Joku huijaa sosiaalitukia, joku työnantajaa tekosaikuilla, isot firmat vie rahansa veroparatiiseihin, palkataan valtionhallintoon kavereita tai ostetaan sukulaiselta ylihintaisia konsulttiselvityksiä jne.

Näin. Tämä mun tablettikin on muka miehen firman. Ja poika tarttee kohta uuden läppärin, niin firmallehan sekin virallisesti ostetaan.

Vierailija
47/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin pentuna eräässä Citymarketissa, kun kaupan vartija otti karkkihyllystä suklaapatukan ja pisteli poskeensa ihan muina miehinä. Mietin, että isona minustakin tulee vartija, jos kerran saa syödä herkkuja ilmaiseksi. :D

Mä olin lukiolaisena Salon Citymarketin kassalla ilta- ja viikonloppuduunissa, ja siellä ihan luvalla henkilökunta sai ottaa tuollaisia pieniä juttuja taukoevääksi ilman maksua, kuten pillimehu ja suklaapatukka tai vaikka karjalanpiirakka. 

Kai ne jonnekin ylös kuitenkin laitettiin? Siellähän on saldot ihan koko ajan pielessä, jos näitä ei seurata. Tuohan voidaan kirjata henkilökunnan ruokailuksi, mutta ei sitäkään täysin ohi kirjanpidon voi tehdä.

Vierailija
48/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaverini oli vakuuttunut siitä, että kauppiaana tienaa helppoa rahaa ties kuinka paljon.

Kouluttautui sitten kauppiaaksi ja alkoi pitämään pientä ruokakauppaa.

Tekivät koko perhe siellä töitä, jopa perheen 5-vuotias osallistui hyllyjen järjestämiseen ja muihin pikkutöihin.

Oli hänellä työntekijöitäkin, tulivat kaupan mukana vanhoina työntekijöinä.

Ei mennyt montaa viikkoa kun alkoi valitus siitä kuinka kaikki aika menee töissä ja työntekijöille pitää maksaa pyhäkorvauksia. Kehtaavat ruojat sairastaakin.

Muutaman kuukauden piti sitä kauppaa ennenkuin luovutti. Oli kuulemma työmäärään nähden liian pienet tulot.

Nykyään tekee taas töitä palkattuna työntekijänä, ruokakaupassa, ja nauttii siitä että palkka tulee helposti ja aikaa jää muullekin kuin työn tekemiselle.

Hänen piti käydä kokeilemassa kauppiaan elämää ennenkuin uskoi, ettei se ole mikään "ilmaista rahaa tyhjästä" -homma.

Suosittelen muillekin kauppiaita kadehtiville kauppiaselämän kokeilemista.

Vierailija
49/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varastaminen kaupasta ei itseasiassa edes ole rikos ellei kauppa itse tee asiasta ilmoitusta. Toisin sanoen poliisi joka näkee kaupassa että joku vie suklaapatukan hyllystä ei voi käytännössä tehdä mitään mikäli kauppias ilmoittaa että rangaistusta ei vaadita.

Olet ymmärtänyt väärin. Jos kyseessä on asianomistajarikos niin silloin syyttäjä ei vie asiaa eteenpäin mikäli asianomistajalla ei ole vaatimuksia.

Vierailija
50/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varastaminen kaupasta ei itseasiassa edes ole rikos ellei kauppa itse tee asiasta ilmoitusta. Toisin sanoen poliisi joka näkee kaupassa että joku vie suklaapatukan hyllystä ei voi käytännössä tehdä mitään mikäli kauppias ilmoittaa että rangaistusta ei vaadita.

Eihän se poliisi siviileissä muutenkaan mitään voisi tehdä.

Poliisi on poliisi myös siviileissä ja täysin yhtä toimintakykyinen vapaalla kuin ns työajalla.

Vierailija
51/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se poliisi siviileissä muutenkaan mitään voisi tehdä.

Aika usein poliisit vierailevat kaupassa myös työajalla tekemässä ostoksia.

Vierailija
52/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ne jonnekin ylös kuitenkin laitettiin? Siellähän on saldot ihan koko ajan pielessä, jos näitä ei seurata. Tuohan voidaan kirjata henkilökunnan ruokailuksi, mutta ei sitäkään täysin ohi kirjanpidon voi tehdä.

Saldot on ihan helppo korjata muutamalla napin painalluksella ilman että tietoja tarvitsee vielä varsinaiseen yrityksen kirjanpitoon ollenkaan

Vierailija
53/53 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin. Jos kyseessä on asianomistajarikos niin silloin syyttäjä ei vie asiaa eteenpäin mikäli asianomistajalla ei ole vaatimuksia.

Sehän on ihan sama asia käytännössä.