Kuinka paljon teidän 9-10-vuotiaat viettää aikaa kavereiden kanssa?
Meillä kolmasluokkalaisella arkiviikolla yksi iltapäivä menee harrastuksissa (jossa tietysti ikätovereita) ja viikonloppuna käy luokkakaverin kanssa toisessa harrastuksessa. Usein tämän harrastuksen jälkeen vielä vietetään iltapäivää yhdessä tämän kaverin kanssa. Yhtenä, ehkä kahtena päivänä tulee koulusta kaveri tai lapsi menee kaverille. Lisäksi ainakin joka toinen viikko treffataan kaveriperhettä, jossa samanikäinen lapsi kuin meillä, ovat taaperoista asti olleet ystävykset.
Kysyn, koska miehen mielestä pitäisi vielä enemmän nähdä kavereita - mun mielestä on ihan riittävästi koulun ulkopuolistakin kaveritoimintaa.
Kommentit (5)
Suurinpiirtein siis joka toinen päivä harrastuksissa/kaverin kanssa, joka toinen päivä ''kotona'' (jolloin käydään uimahallissa, vieraillaan sukulaisilla ja ystävillä tai meille tulee vieraita, käydään leffassa/teatterissa/museossa/retkellä tai sitten ihan vaan ollaan kotona).
Oon varmaan laiska, kun musta tuossa on riittämiin...
-ap
Meillä on toimisto koulun vieressä. Kahtena iltapäivänä koulun jälkeen esikoinen tulee sinne kolmen kaverinsa kanssa. Tekevät läksyt, syövät ja menevät sitten porukalla ulkoleikkeihin. Toisena päivänä jatkaa sitten vielä kuviskerhoon yhden kaverin kanssa ja toisena päivänä luistelukouluun toisen kaverin kanssa. Tätä ennen hakevat porukalla vielä pikkusiskon iltiksestä.
Yhtenä iltapäivänä tuon lisäksi on yhteinen liikuntaharrastus kaverien kanssa. Sunnuntaina käy luistelukoulussa naapurin samanikäisen kanssa.
Sunnuntaisin on usein luokkalaisten kaverisynttäreitä, yleensä vähiten kahdesti kuussa.
Muuten on sitten sen kaksi vuotta nuoremman siskon kanssa.
Tää on nyt järjestely joka on tehty, kun ne koulukaverit asuu kaukana. Jos asuisivat lähellä, saisi minun puolestani tavata vaikka joka päivä.
Jos lapsi on itse tyytyväinen tilanteeseen, niin sitten viettää tarpeeksi aikaa kavereiden kanssa. Teidän lapsenne on kuitenkin jo kolmasluokkalainen, sen ikäinen osaa kyllä kysyä, pääseekö kaverin luo kylään tai pääseekö kaveri teille.
Lapset ovat erilaisia. Joku kaipaa jatkuvaa seuranpitoa toinen ei. Meillä esikoinen on ollut enemmän itsekseen viihtyvää sorttia, toki harrastuksissa (3kpl) tapasi kavereita käytännössä joka päivä ja tämän päälle koulupäivät. Ei sen lisäksi tarvinnut mitään erillisia leikkitreffejä. Kuopus sen sijaan tarvitsee ihmisiä ympärilleen koko ajan: Harrastuksia on 5x viikossa, koulu ja silti käytännössä joka vkonloppu on joku joko meillä yökylässä tai hän jossain kaverillaan. Viikonloppuna oli kaveri yökylässä pe-su ja kun kaveri su klo 13 lähti, hänellä oli jo sovittuna futispelejä läheiselle kentälle koulukavereiden kanssa klo 15 alkaen.
On aika vähän minustakin.