Totaali yhn liikunta
Hei,
Olen vähän alle 2 -vuotiaan tytön totaali yh ja hänen syntymänsä jälkeen kilot ovat hiljaa hiipineet vyötärölle. En ollut laiha alunperinkään, mutta sellainen 59/163, joka oli itselle iso juttu, kun olen aina ollut ylipainoinen (pahimmillaan 76kg). Olin juuri ennen raskaaksi tuloa saanut elämääni sellaisen vireen, että salilla ja uimassa käytiin yhteensä 5x viikossa ja herkkuja söin vain kerran viikossa. Nyt herkut ovat taas tulleet kuvaan ryminällä (tiedostan olevani tunnesyöppö) ja mielekkäät harrastukset (uiminen) ovat jääneet, kun en vain pääse, kun lasta en saa hoitoon niin monta kertaa viikossa, että saisi aikaan jonkin rytmin.
Olisiko teillä jotain hyvin vinkkejä miten kannattaa lähteä liikkeelle, vaikka ihan kotioloissa. Paha olo vaan kasvaa, kun katselen kasvavaa peilikuvaa, kun olin oikeasti jo aika onnellinen uudesta minusta ennen raskautta. Miten te muut pienten lasten yht pidätte kuntoa yllä ja painon kurissa? Ja nimenomaan sellaiset, joilla taipumus ylipainoon, mutta toki muutkin
Kommentit (24)
"mielekkäät harrastukset (uiminen) ovat jääneet, kun en vain pääse, kun lasta en saa hoitoon niin monta kertaa viikossa, että saisi aikaan jonkin rytmin."
Ja tämä on se syy miksi en miehenä sorru yksinhuoltajiin. Jos pelkkä liikunnan harrastaminen on noin vaivalloista "silmienpyörityshymiö"
Youtubeen hakusanaksi "workout at home" ja sieltä katsomaan videoita ja tekemään perässä. Vaikka silloin, kun vauva nukkuu tai leikkii vieressä.
No se on vaan liikuttava sen lapsen kanssa. Kai ton ikänen vielä kärryssä suostuu istumaan? Sitten vaan juoksemaan. Talvella pulkkamäkeen, lapsi pulkkaan ja raahaat ylämäkeen.
Eikö jossain salilla ole mahdollisuus antaa lapsi hoitoon sinne jumpan ajaksi? Ja kai sitä jotain äiti-lapsi jumppapiirejäkin on.
Kotijumppaa vaikka Youtube videoiden avulla, kun lapsi nukkuu. Arkiliikuntaa lisää pyöräillen ja kävellen.
Ja liikunnan osuus painonhallinnassa on aika pieni. Eka ne herkut pois, yrität korvata jollain muulla mielihyvää tuottavalla asialla.
Korvaat sen tunnesyöminsen liikunnalla lapsen kanssa.
Panosta nyt ensin syömisiin. Arkiliikuntaa saat varmasti paljon tuon ikäisen lapsen kanssa.
Oletko työelämässä? Oletko palaamassa töihin? Mikä elämäntilanteesi on näiltäosin? Onko lapsi päivähoidossa? Menossa päivähoitoon? Lähitulevaisuuden näkymät?
Kodin ja päiväkodin välinen etäisyys? Päiväkodin ja työpaikan välinen etäisyys?
Asutko maalla vai kaupungissa?
Ai niin, onko työsi istumatyötä vai muuta, mitä?
Vierailija kirjoitti:
Oletko työelämässä? Oletko palaamassa töihin? Mikä elämäntilanteesi on näiltäosin? Onko lapsi päivähoidossa? Menossa päivähoitoon? Lähitulevaisuuden näkymät?
Kotona lapsen kanssa pääsääntöisesti ja pari kertaa viikossa töissä. Asun Espoossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, onko työsi istumatyötä vai muuta, mitä?
Seisomatyötä ja paljon nostelua.
Ap
Itse olin aikoinaan yh, tai mies oli aina pois ja myöhemmin tein vielä toisen lapsen hänen kanssaan ja sitten jo erottiin. No, itse aiheeseen.
Lenkkeilin vaunuilla ja rattailla parin tunnin lenkkejä. Pari tuntia reipasta kävelyä aamulla heti herättyä tyhjällä vatsalla (en ole aamupalansyöjä) ja monesti vielä illalla tunnin lenkki niin että lapselle enben sitä iltapala ja yövaippa päälle ja sitten sai nukahtaa rattaisiin.
Toinen kun syntyi niin samat hommat jatkui tuplarattailla.
Isompi istui vielä 4-vuotiaanakin kyydissä.
Lisäksi kävin salilla jossa maksuton lapsiparkki ja jumppasin kotona.
Mutta ei se liikunta vaan se mitä pistät suuhusi. Siitä kaikki lähtee.
Ja motivaatiosta.
Itse olen uudelleen naimisissa ja pienen lapsen äiti. Ei huvita yhtään liikkua! Yksin ollessa sitä oli aktiivisempi. Nykyinen puoliso nauttii vapaa-ajastaan sohvalla ja sinnä jää helposti itsekin.
Laitat sen lapsen kokopäiväisesti tarhaan
Arkiliikunta ja tunnesyömisen tilalle päiväkirjan kirjoittaminen. Selvität mikä tunne-elämässäsi mättää. Haet keskussteluapua jos mieliala on alentunut. Panostat teveelliseen ruokaan. Pidät hyvää huolta lapsesta ja itsestäsi. Nukut vähintään 8 tuntia yössä.
Muista, että lapsi oppii esimerkistä. Jos et halua periyttää tuota kaikkea lapsellesi tee muutos heti. Internetistä löytyy paljon tietoa oikeasta ruokavaliosta esim. tunnesyömiseen, miten lapsen kanssa voi liikkua, jne...Muista myös, että on vain pirun huonoja tekosyitä syödä ja liikkua huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Tai sitten niinä liikuntapäivinä lapsi puolipäiväisesti tarhaan.
Riittävästi unta myös.
Olet jo pelle kun olet yh. Ei siinä auta vaikka olisit laiha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona lapsen kanssa pääsääntöisesti ja pari kertaa viikossa töissä. Asun Espoossa.
Ap
Keski-espoon urheilupuistossa (Kirkkojärvellä) on ke-aamuisin jumppa, johon saa ottaa lapsen mukaan touhuamaan ja jumppaamaan. Aika monella salillahan myös kuuluu lastenhoitopalvelu hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä!!
Mikä ratkaisu se päiväkoti on? Silloinhan äiti joutuu olemaan töissä, ei jumppailemassa
Vierailija kirjoitti:
No se on vaan liikuttava sen lapsen kanssa. Kai ton ikänen vielä kärryssä suostuu istumaan? Sitten vaan juoksemaan. Talvella pulkkamäkeen, lapsi pulkkaan ja raahaat ylämäkeen.
Eikö jossain salilla ole mahdollisuus antaa lapsi hoitoon sinne jumpan ajaksi? Ja kai sitä jotain äiti-lapsi jumppapiirejäkin on.
Kotijumppaa vaikka Youtube videoiden avulla, kun lapsi nukkuu. Arkiliikuntaa lisää pyöräillen ja kävellen.
Ja liikunnan osuus painonhallinnassa on aika pieni. Eka ne herkut pois, yrität korvata jollain muulla mielihyvää tuottavalla asialla.
Miten olet itse tullut sinuiksi sen kanssa,että herkut jäävät loppuiäksi pois? Millä olet korvannut ne?
Up