Saako teillä lapset ottaa itse ruokansa
ja sitä kautta valita itse, minkä verran haluaa ruokaa syödä? Pidän outona, kun tutuilla aikuiset mättää lasten lautaset täpö täyteen ja sit syödään, yökitään ja itketään pöydässä vaikka tunti, kunnes lautanen on tyhjä. Leipää ei saa eikä myöskään juoda mitään, ennen kuin ruoka on syöty.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Meidän muksuista yksikään ei pidä sipulista, enkä itsekään, joten en käytä ruoassa sitä. Joskus mummolassa on sipulia ruoassa ja ei herätä kyllä hurraa huutoja. Saavat olla syömättä.
Okei, ette kukaan tykkää sipulista, mutta miten tämä liittyi ap:n kysymykseen?
Kun lapset olivat tosi pieniä, laitoin lautaselle aina vähän kerrallaan ja pyysin, että "sano kun riittää". Jos eivät silti jaksaneet, ei se mitään.
Nykyään ottavat itse, paitsi jos ruoka on ihan toisessa päässä pöytää ja hankala siirtää, silloin toimitaan edelleen noin.
Minä annostelen lapsille ruoan valmiiksi, koska eivät itse ottaisi lautaselle kasviksia riittävästi tai ollenkaan. Meillä ei ole pakko syödä kaikkea, paitsi kasvikset.
7v ottaa itse, 4v:lle annostellaan ainakin jos ruoka on hellalla eikä pöydässä, mutta kenenkään ei pidä syödä väkisin. Edes itse otettua ruokaa. Toki ohjataan arvioimaan sitä nälkää, maistamaan, ottamaan tarvittaessa lisää, mutta jos siihen lautaselle joskus päätyy enemmän kuin tuntuu hyvältä syödä niin sitten annos jää kesken.
Vierailija kirjoitti:
Minä annostelen lapsille ruoan valmiiksi, koska eivät itse ottaisi lautaselle kasviksia riittävästi tai ollenkaan. Meillä ei ole pakko syödä kaikkea, paitsi kasvikset.
Meillä ongelma on just toisinpäin. Vihanneslautanen tuodaan pöytään vasta kun ruoka on syöty. Mutta meillä sääntönä on ollut, että kun itse ottaa kaikki on syötävä. Jos vanhemmat annostelee, syö sen mitä jaksaa. Tämä siis jostain 7v ikäisestä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatat lapsistasi kasvisten inhoajia.
Meillä aikuinen annostelee mutta lapsen ei ole pakko syödä. Maistamaan kannustan, en pakota, ja pöytään pitää edes hetkeksi tulla istumaan. Lapset 4 ja 6v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatat lapsistasi kasvisten inhoajia.
Tuskin. Olen itse kasvissyöjä ja lapsetkin syövät paljon kasvisruokaa oikein mielellään. Lisäkkeeksi tarjoan tuoreita kasviksia eikä niiden syömisestä neuvotella ja ne katoavatkin lautaselta ensimmäisenä nykyään. Haluan varmistua että tuoreita kasviksia syödään tarpeeksi ja siksi meillä toimitaan näin.
Lapsena äiti pakotti syömään. Maitoa oli pakko juoda ja vain ruisleipää sai syödä tai oli pakko jotta saa kuituja. Tsiisus niitä vatsakipuja, ihan kauheaa. Maito pieretti ja pierut haisi mädäntyneelle, myös ruisleivästä. Piereskellä ei saanut hajun vuoksi ja sit turvotti ja oli kipuja entistä enemmän. Sairasta.
En pakota lapsia syömään. Jokainen syö sen mitä syö ja on tarjolla, saa plokata. Jos ei maistu, niin olkoon syömättä. En laita isoille penskoille lautaselle mitään. Itse ottavat. 3 lasta, jokainen kasvaa hyvin, on hyvät veret ja unet, yksikään ei ole liuan laiha eikä liian lihava.
Meidän muksuista yksikään ei pidä sipulista, enkä itsekään, joten en käytä ruoassa sitä. Joskus mummolassa on sipulia ruoassa ja ei herätä kyllä hurraa huutoja. Saavat olla syömättä.