Itkevä mies ja jokainen maskuliinisuus vai mikä se on.
Olemme seurustelleet neljä vuotta ja eilen näin ensimmäistä kertaa mieheni itkevän. En ajatellut asiaa pahemmin, minulle itkeminen on normaali asia ja tiedän mistä hänen tunteensa tulivat.
Kunnes hän alkoi puhua. "Sulla on tälläinen miesvauva." Ja miten heikko hän on kun itkee. Olenko nyt vaihtamanssa mieheen joka ei ole heikoin ja kaikkea muuta siitä miten hävettävää on itkeä toisen nähden.
Onko kukaan muu törmännyt tälläiseen kumppanissaa? Olen jossain määrin hämmentynyt enkä oikein tiedä miten asiaa käsitellä. Pitäisikö minun puhua hänen kanssaan tästä vai vaan antaa olla?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme seurustelleet neljä vuotta ja eilen näin ensimmäistä kertaa mieheni itkevän. En ajatellut asiaa pahemmin, minulle itkeminen on normaali asia ja tiedän mistä hänen tunteensa tulivat.
Kunnes hän alkoi puhua. "Sulla on tälläinen miesvauva." Ja miten heikko hän on kun itkee. Olenko nyt vaihtamanssa mieheen joka ei ole heikoin ja kaikkea muuta siitä miten hävettävää on itkeä toisen nähden.Onko kukaan muu törmännyt tälläiseen kumppanissaa? Olen jossain määrin hämmentynyt enkä oikein tiedä miten asiaa käsitellä. Pitäisikö minun puhua hänen kanssaan tästä vai vaan antaa olla?
Ei jokainen maskuliinisuus vaan toksinen maskuliinisuus. Toksinen maskuliinisuus viittaa yksinkertaistettuna siihen, miten patriarkaatti vahingoittaa miehiä. Ts toksisella maskuliinisuudella tarkoitetaan vahingollisia kulttuurisia vaatimuksia ’miehisyydestä’: jossa yhdistyy piirteet kovuudesta, aggressiivisuudesta ja väkivallan ihannoinnista, individualismista, yksin pärjäämisestä ja tunteettomuudesta, sekä kilpailullisesta fyysisestä suorituskyvystä ja viriiliydestä jne. - Tästä seuraa sitten mm. se että miehen ei sopisi itkeä, koska se olisi merkki pärjäämättömyydestä ja herkkyydestä. Toksinen mieskulttuuri suhtautuu miehen itksemiseen tyyliin: "ei tosi miehet pillitä, jos haluaa olla "oikea mies"(naisten haluama muiden miesten arvostama uskottava. luotettava...), eikä mikään feminiininen herkkä ja haavoittuvainen nainen".
Huomasin kirjoitusvirheeni. Näin minä olen termin käsittänyt. En vain ole sitä omassa elämässäni ennen kohdannut joten jäänyt hyvin etäiseksi.
Meillä on myös lapsi, poika, ja herää tietysti myös ajatuksia voiko tämä miehen ajatus periytyä? Ei hän tietenkään pidä lastaan heikkona kun tämä itkee mutta miten asian kokee lapsi kun kasvaa myös aikuiseksi.Ap
Hyvä kysymys. - Hyvin yksinkertaistava vastaus on, että lapsi imee itseensä sen tai ne kulttuuriset piirteet ja tavat yleisemmin vaikutteita. joiden ympäröimänä hän kasvaa ja elää, jolloin mm. teillä vanhemmilla on merkittävä rooli siinä millaisen kuvan hän saa siitä, miten aikuinen tai aikuiset tai yleisemmin ihmiset toimivat kaikessa moninaisuudessaan. - Näillä "vaikutteilla" on sitten merkittävä vaikutus siihen, miten hän itse käyttäytyy ja toimii eri tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä av:lläkin on ilmaistu, että osa ei tykkää jos mies itkee. Minä en tykkää jos mies ei itke, sen täytyy silloin olla psykopaatti tms.
En ole näitä keskusteluja lukenut mutta vaikea kuvitella että tosissaan ajattelisivat ettei mies saisi koskaan itkeä?
Ap
Huomasin, että tuo, joka oli ennättänyt oikaisemaan kirjoitusvirheesi oli saanut yhtä paljon positiivisia kuin negatiivia "peukkuja" saa minut olettamaan, että osa tosiaan suhtautuu sukupuolirooleihin hyvin stereotypisesti ja pitää höpö-höpönä sitä, että yleinen mies kuva saattaisi muodostua joillekin miehille myös liian raskaaksi kantaa. - Jossa ei pidetä postiivisena sitä, että mies saattaisi itkeä vähintään yhtä paljon kuin vastaavanlaisessa tilanteessa naiselle olisi hyväksyttävää, tai ainakin hyväksyttävämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä av:lläkin on ilmaistu, että osa ei tykkää jos mies itkee. Minä en tykkää jos mies ei itke, sen täytyy silloin olla psykopaatti tms.
En ole näitä keskusteluja lukenut mutta vaikea kuvitella että tosissaan ajattelisivat ettei mies saisi koskaan itkeä?
Ap
Huomasin, että tuo, joka oli ennättänyt oikaisemaan kirjoitusvirheesi oli saanut yhtä paljon positiivisia kuin negatiivia "peukkuja" saa minut olettamaan, että osa tosiaan suhtautuu sukupuolirooleihin hyvin stereotypisesti ja pitää höpö-höpönä sitä, että yleinen mies kuva saattaisi muodostua joillekin miehille myös liian raskaaksi kantaa. - Jossa ei pidetä postiivisena sitä, että mies saattaisi itkeä vähintään yhtä paljon kuin vastaavanlaisessa tilanteessa naiselle olisi hyväksyttävää, tai ainakin hyväksyttävämpää.
Ilmiö on varmasti hyvin todellinen. Niin uskoin jo ennen kuin se tuli omaan elämääni. Jostain sen siis täytyy tulla. Mutta epäilen että joku tosissaan ajattelisi ettei mies saa koskaan itkeä?
Tällä palstalla uskon että jotkut ovat vain ilkeitä ja haluat horjuttaa toisten ajatusmaailmaa huvikseen, ei siksi että itse edes ajattelisivat niin (esimerkkinä trollikommentit joiden mukaan mini pitäisi jättää mies).
Esimerkiksi tämä mieheni on kyllä itkenyt ja kertonut siitä. Ongelma siis ilmestyy vasta kun itkee jonkun toisen nähden.
Oikeastaan olisi hyvin mielenkiintoista tietää mistä tämä asenne tulee niin yleisellä tasolla kuin omalla miehelläni. Hän sanoi ettei itsekkään tiedä miksi kokee asian noin.
Ap
Itku kuuluu myös miehen sallittuihin tunteisiin. En huolis miestä joka ei osaa näyttää tunteita laidasta laitaan.
Itku on vapauttava ja osoittaa että miehellä on tunnepuoli kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ilmiö on varmasti hyvin todellinen. Niin uskoin jo ennen kuin se tuli omaan elämääni. Jostain sen siis täytyy tulla. Mutta epäilen että joku tosissaan ajattelisi ettei mies saa koskaan itkeä?
Tällä palstalla uskon että jotkut ovat vain ilkeitä ja haluat horjuttaa toisten ajatusmaailmaa huvikseen, ei siksi että itse edes ajattelisivat niin (esimerkkinä trollikommentit joiden mukaan mini pitäisi jättää mies).Esimerkiksi tämä mieheni on kyllä itkenyt ja kertonut siitä. Ongelma siis ilmestyy vasta kun itkee jonkun toisen nähden.
Oikeastaan olisi hyvin mielenkiintoista tietää mistä tämä asenne tulee niin yleisellä tasolla kuin omalla miehelläni. Hän sanoi ettei itsekkään tiedä miksi kokee asian noin.
Ap
Tunnistan naisenakin tuon itsessäni, mutta en tiedä mistä se tulee. Olen iän myötä vähän löysännyt pipoa tuon suhteen kyllä. Ja silti häiritsee sama asia puolisossakin. Tulee tunteeton vaikutelma. Ehkä vielä pahennetaan piirrettä toisissamme. En kyllä toisaalta haluaisi toistakaan ääripäätä, tyhjästä pillittäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huonosti esiinnyt naisena
Mitäs hittoa nyt taas? Kai se on hyvä asia jos on jotenkin uskomatonta että kirjoitan totta enkä trollaa. Vähän aikaa sitten (eilen?) oli jossain iltapäivälehdessäkin juttu nuorten miesten ahtaista malleista. Ehdin ajatella että tämä olisi laajempi ongelma eikä vain minun miehelläni.
Ap
Vaiha jo trolli virttä. Miehet on miehiä. Jätä se sika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huonosti esiinnyt naisena
Mitäs hittoa nyt taas? Kai se on hyvä asia jos on jotenkin uskomatonta että kirjoitan totta enkä trollaa. Vähän aikaa sitten (eilen?) oli jossain iltapäivälehdessäkin juttu nuorten miesten ahtaista malleista. Ehdin ajatella että tämä olisi laajempi ongelma eikä vain minun miehelläni.
Ap
Vaiha jo trolli virttä. Miehet on miehiä. Jätä se sika.
Osaatko sinä paikantaa mistä ajatusmaailmasi tulee?
Ap