Lapsen hankkiminen 18 vuotiaana <3
Ollaan poikaystävän kanssa mietitty tätä pari kuukautta ja oltais molemmat valmiita :) mulla on lähihoitajan opiskelut kesken mutta saa ne tehtyä myöhemminkin. Hedelmällisyys ei oo kuitenkas ikuista ja nyt tuntuu hyvältä hetkeltä. Onko muita nuoria äitejä täällä? <3
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmällisyys ei ole ikuista, mutta eipä se vuoden tai pari odottelemalla mihinkään katoa. Ajattele nyt jo ihan toimeentulon kannalta, pystytkö elättämään lapsen opintotuella? Ammatillisen koulutuksen suorittaneena saat hoitovapaan jälkeen työttömyystukea, mikä on sentään hieman isompi summa, jos et siis saa heti töitä.
Jos ei ole mitään konkreettista syytä olla tekemättä nuorena lasta, niin miksi ei silloin myös ryhtyisi hommiin? Niin, hedelmällisyys ei nuorena vuoden tai pari odottamalla mihinkään katoa, mutta monesti siitä odotuksesta voi tulla reilusti pidempi kuin vuosi tai pari! Katsos kun elämässä voi aina sattua ja tapahtua yhdenlaisia jos toisenlaisiakin vastoinkäymisiä, jotka voivat viedä vuosiakin aikaa ja jolloin lapsenhankinta-aikeet jäävät tai on laitettava taka-alalle. Sitten kun lopulta voi taas lapsenhankintaa suunnitella, huomataakin yllättäen, että ei ihan nuoria enää ollakkaan, vaan ikää onkin jo melkoisen paljon ja silloin voi kysymykseen tulla jo alentunut hedelmällisyyskin.
Ei hedelmällisiä vuosia ole tuhlattavaksi asti kenelläkään!
Tässä on nyt kyse keskeneräisestä amiksesta, ei vuosikausia kestävistä korkeakouluopinnoista. Opiskelu on helpompaa ilman lasta, lapsen kanssa on helpompaa kun ei tarvitse opiskella ja käydä töissä. Vähintään kannattaisi odottaa sen verran, että vaikka olisi jo raskaana, ehtii valmistua ennen synnytystä.
Kummastipa vain opinnoissa niitä opintopisteitä ropisee kaikkein eniten juuri perheellisille opiskeijoille. Tätä on ihan tutkittukin.
Johtuisikohan siitä, että ne perheelliset opiskelijat ovat paljon vastuullisempia, toisin kuin lapsettomat opiskelijat, joita siis valtaosa opiskelijoista on, ja joita kiinnostaa vain bilettäminen, ryyppääminen ja ympäriinsä paneskeleminen.
Ai ammattikoulussa? Kyllä nuoret joilla on vain peruskoulu käytynä on vaarassa jäädä ilman tutkintoa, jos vauvoja hankkii ennen tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko yksin? Vai poikakaverin kanssa? Vai vanhemmilla? Ensin kannattaa tutustua poikakaveriin niin, että tiedät miten te pärjäätte kahdestaan ilman vanhempia.
asutaan yhdessä! ollaan asuttu 6 kuukautta. poikaystävä on 9v vanhempi joten on valmis isäksi
Oisko tämä sittenkin ikiksen aloitus..........?
En kestä enää, teet kuitenkin mitä haluat. Tuo viimeinen paljasti, ettei järkeä saa taottua päähäsi. Onnea elämään todennäköisesti yksinhuoltajana, toivottavasti lapsi on terve ja onnistuu ponnistamaan pohjalta.
"Kaikki mulle nyt heti, kun mä haluu-uun!"
Ymmärrän hyvin, että se vauvakuume voi olla tosi voimakas ja sen vauvan haluaisi heti. Itsellänikin oli ihan järjetön vauvakuume, mutta maltoin kuitenkin muutaman vuoden odottaa ja jälkikäteen olen siitä todella iloinen.
Monet sanoo, että koulu ensin loppuun. se on tietenkin järkevää, mutta vielä järkevämpää on (sen koulun jälkeen) olla töissä vähintään 6 kk, jotta saa äitiyspäivärahat palkan mukaan. Muistan oikeasti miten rankkaa se odottaminen oli, mutta taloudellisesti niin pitkäkantoinen tärkeä asia. Olen nimittäin saanut sen palkan perusteella äitiyspäivärahat kahdesta lapsesta (alle 3 vuotta ikäeroa), sairaspäivärahaa ja mahdollisesti pääsen vielä opiskelemaan ansiosidonnaisella, kun hoitovapaan jälkeen ilmoittaudun työttömäksi. Eli olen saanut sen palkan moninkertaisena :)
Minusta vain sattui tulemaan nuori mummi, en ehtinyt asiaa edes miettiä. Omat lapseni eivät hankkineet lapsia ennen ammattia, korkeakouluopinnot ensin.
Mitä isovanhemmuuteen tulee, niin vanhat vanhemmat vie lapsilta ehkä ilon tuntea isovanhempia ja näiden vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vain sattui tulemaan nuori mummi, en ehtinyt asiaa edes miettiä. Omat lapseni eivät hankkineet lapsia ennen ammattia, korkeakouluopinnot ensin.
Mitä isovanhemmuuteen tulee, niin vanhat vanhemmat vie lapsilta ehkä ilon tuntea isovanhempia ja näiden vanhempia.
18-vuotias kouluttautumaton itsekkyydestä ja epärealistisin odotuksin lapsen tekevä teini vie lapsilta monta muuta iloa. Koulu loppuun, aloittajan suhde ei ole minkään tasoinen ja tuskin kestää. Ei kannata tehdä lapsia tuohon tilanteeseen.
Korkeakoulu on taas ihan eri asia kuin ammattikoulu.