Onko hahmotushäiriö kehitysvamma?
Kommentit (24)
Ei ole. Nimikin sen kertoo: se on häiriö.
Ei ole. Tietysti jos siihen liittyy esimerkiksi rahan hahmottamisen vaikeuksia ja ongelmia ihan arjen perusasioissa, se on kyllä verrattavissa kehitysvammaan. Minulla on visuaalinen hahmotushäiriö ja näkyy syvyysnäön täydellisenä puutteena ja kömpelyytenä. Matemaattisesta älykkyystestistä saan tulokseksi joka kerta 115, eli aivan normaali tulos. Mensan testistä toki huonompi, koska hankala hahmottaa kuvioita.
Tavallaan on. Joillakin on sen lisäksi matemaattisia oppimisvaikeuksia sekä kielellisiä vaikeuksia ja sosiaalisten taitojen puutteita. Tämä on siis todella yleistä hahmotushäiriöisillä. Luokallani oli yksi tällainen ja lähti erityisammattikouluun, jossa muut oppilaat ovat myös lievästi kehitysvammaisia.
Mulla kaikki edellämainitut oireet, mutta silti olen lukiossa ja opiskelu on ollut aika helppoa. Peruskoulun päättötodistuksen ka yli 8. Ilmeisesti joillakin oireilee vaikeammin kuin toisilla? En itse hahmota, miten tämä vaikuttaa yhtään mihinkään. :D Kitaraa pidin väärinpäin musiikin tunneilla ja oli vaikea katsoa ohjeita kuvasta miten sormien pitäisi olla. Sitä en oppinut koko kurssin aikana. Kielistä en ole koskaan saanut alle 8 arvosanaksi. Olen nopea oppimaan ja pärjään hyvin lukuaineissa.
Mielestäni ei. Kehitysvammasta puhuttaessa usein tarkoitetaan jotain fyysistä vammaa/häiriötä (sellainen minkä voi nähdä), häiriöt ovat enemmän psyykkisiä (mielenterveyshäiriöt, hahmotushäiriöt, jutut joita ei paljaalla silmällä näe).
En ole koskaan ajatellut itseäni kehitysvammaisena, vaikka minullakin lievä hahmotushäiriö on. Häiriö on muutenkin mielestäni ruma sana. Poikkeavuus on parempi. Eikä ole mitään väärää olla poikkeava yksilö. Päinvastoin.
Fyysinen vamma ei ole kehitysvamma. Kehitysvamma on älyllinen vamma, kuten hahmotushäiriökin vaikuttaa negatiivisesti älykkyyteen.
Kehitysvamman yksi kriteeri on matala ÄO, 70 tai alle.
Eikös hahmotushäiriö madalla älykkyysosamäärää?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei. Kehitysvammasta puhuttaessa usein tarkoitetaan jotain fyysistä vammaa/häiriötä (sellainen minkä voi nähdä), häiriöt ovat enemmän psyykkisiä (mielenterveyshäiriöt, hahmotushäiriöt, jutut joita ei paljaalla silmällä näe).
En ole koskaan ajatellut itseäni kehitysvammaisena, vaikka minullakin lievä hahmotushäiriö on. Häiriö on muutenkin mielestäni ruma sana. Poikkeavuus on parempi. Eikä ole mitään väärää olla poikkeava yksilö. Päinvastoin.
Mielipiteesi ei perustu faktoihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös hahmotushäiriö madalla älykkyysosamäärää?
Luultavasti, kuten mikä tahansa joka estää sen että ihminen on huippuälykäs nero.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammalla ei tarkoiteta fyysistä vammaa. Kehitysvammaisuuteen voi toki liittyä ulkoisia poikkeamia tai vammoja. Kehitysvammainen voi myös näyttää "aivan tavalliselta". Mielipiteeni eräästä tuttavasta lieveni huomattavasti, kun minulle selvisi että hän on kehitysvammainen. Sitä ennen pidin ärsyttävänä ja itsekeskeisenä, kun en tajunnut ettei hän ole henkisesti aikuisen tasolla.
Uskon että kyseessä on periytyvä ominaisuus. Mun lapsella on hahmotushäiriö, silmän ja käden koordinaatio on huonoa, kirjoittaessa rivit menee väärin ja kirjaimia tippuu välistä. Ei myöskään joukkuelajeissa oikein pärjää, kun ei tajua tilannetta kentällä. Itsellä on vaikeuksia geometriassa, vasemman ja oikean tajuamisessa, joukkuelajeissa myös olen huono, vaikka aiemmin ajattelin että inhoan vaan sitä kaikkea hosumista. Ehkä en0 vaan osannut. Autolla ajamisen oppiminen oli vaikeaa. Lapsen isällä on lukihäiriö. Itsellä ei ole ongelmia lukemisen ja kirjoittamisen kanssa, lapsi on tainnut saada molemmilta häiriöitä geeneissä. Toisaalta myös synnytyksessä on saattanut kärsiä hapenpuutetta, kun juuttui synnytyskanavaan. Mutta kehitysvammasta ei taida olla kyse niinkuin tässä jo todettiin.
Hahmotushäiriö ei estä henkistä kehitystä.
Kehitysvamma on vain ja ainoastaan älyllinen vamma. Hahmotushäiriö ei ole sellainen. Ei myöskään mikään liikuntavamma.
On. Kuten mikä tahansa persujen keksimistä rokulitaudeista.
Ei, kuten ei myöskään lukihäiriö tai matemaattiset oppimisvaikeudet.
Ei sitä ainakaan minulla ole kehitysvammaksi diagnosoitu, tai edes diagnosoitu, kerrottu vain että sellainen on