Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos saisit itse valita älykkyysosamääräsi, minkä valitsisit ja miksi?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

142

Tämän olen siis saanut Mensan nettitestistä joskus. Mielummin hieman älykäs kuin tyhmä.

Vierailija
22/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla älykkyysosamäärä on Mensan testin mukaan 121 ja silti tunnen oloni tietyissä piireissä tyhmäksi. Olen kuitenkin saanut hyvän työpaikan ja elämä on muutenkin mennyt pääsääntöisesti hyvin. Olisihan se kiva olla vähän älykkäämpi, mutta toisaalta viihdyn hyvin työssäni, joten ehkä mun ei tarvitsekaan ymmärtää ihan kaikkea. Esim. lukion pitkä matematiikka olisi vaatinut minulta paljon työtä, joten vaihdoin sen kesken lukion lyhyeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

130 ylöspäin

Vierailija
24/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä jollain testillä sain 119. En koe silti olevani mitenkään älykäs vaan pikemminkin enemmän tyhmä. En osannut lukiossa matikkaa muuten kuin geometria. Jouduin lopettamaan pitkän matikan eikä minulla ikinä olisi mahdollisuuksia päästä huonojen matikkataitojen takia lääkikseen puhumattakaan teknilliseen yliopistoon.

Minusta tuo älykkyysosamäärä juttu on jollain tasolla höpöhöpöä. Miten voi olla keskivertoa älykkäämpi ja tyhmä samaan aikaan?

Itselläni virallisen Mensan testin mukaan ÄO Mensan jäsenyyteen oikeuttavaa luokkaa. Olen kuulemma älykkäämpi kuin 99,7% ihmisistä. Silti olin lapsena huono koulussa ja erityisesti matematiikka tuntui täysin toivottomalta. Lyhyt matematiikka oli lukiossa minullakin ja sekin oli kamalan vaikeaa.

Mutta minun tapauksessani vielä sellainen jännä käänne, että minulla on teknisen alan akateeminen koulutus silti. Menin lukiosta kyllä suoraan tehtaaseen töihin ja ajattelin että olen siellä koko ikäni. Koulupäätä kun minulla ei mielestäni ollut. Jossain vaiheessa tapasin miehen, jonka kanssa aloin seurustella, ja hän oli töissä yliopistolla. Hänen kanssaan keskustelut saivat minut kyseenalaistamaan koko käsitykseni lahjakkuudesta ja oppimisesta. Tajusin, että minulle on lapsesta asti puhuttu että suvussa ei ole lukupäätä, ja jos jokin vaikka matematiikan läksyt ei heti sujuneet, ei kannustettu tutkimaan asiaa lisää ja opettelemaan pohjatietoja vaan sanottiin vaan että ei voi mitään kun ei ole lahjoja. Näin minä olin tullut uskomaan että erityisesti mihinkään matemaattiseen minulla ei ole lahjoja, ja niinpä yrittäminenkin oli jo valmiiksi lannistuneella mielialalla: "en minä kumminkaan opi, ahdistaa".

Päätin testata teoriaani siitä että pystyn mihin haluan kunhan luovun masentavasta sisäisestäni puheesta ettei ole lahjoja enkä osaa, hakemalla opiskelemaan teknilliseen korkeakouluun. Pääsin sisään lyhyestä matematiikasta huolimatta suoraan pääsykokeella valittavien kiintiössä (15 ihmistä otettiin niin). Opinnot hoisin ihan normaalissa ajassa ja olen ollut alan töissä jo 16 vuotta. Jotenkin sääli että hukkasin vuosia siellä tehtaalla itseäni säälimässä.

Vierailija
25/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄO 140 ja tuntuu että jatkuvasti olen työhöni liian tyhmä (it-alan vaativat asiantuntijatehtävät). Joten ehkä joku 180 alkaisi riittää...

Vierailija
26/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
27/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin tämän. Olisi tylsää olla liian fiksu, ja kamalaa olla liian tyhmä.

Vierailija
28/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

joojoo mammoilla kaikilla on äö 120-150, näyttävät 15 vuotta ikäisiään nuoremmilta ja niitten miesystävät ovat rikkaitta mallikomistuksia.

Vierailija
29/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko alhaisen, koska nyky-yhteiskunnassa on helppoa olla tyhmempikin. Aina pääsisi tekemisiin itseään fiksumpien kanssa, mistä ainakin itse nautin.

Vierailija
30/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joojoo mammoilla kaikilla on äö 120-150, näyttävät 15 vuotta ikäisiään nuoremmilta ja niitten miesystävät ovat rikkaitta mallikomistuksia.

Tämä.Lisäksi listaan vielä se jokaisen mamman sijoitusvarallisuus, jokaisellahan on satojen tuhansien osakesalkku. Täällä käy kyllä niin poikkeuksellista väkeä, ettei uskoisi lukevansa suomalaista palstaa, kun vertaa miten yleistä mammoilla ja tilastollisesti. Hauskojahan nämä mensalaiset mammat toki on 🤣.

Vierailija
31/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mikä nyt on. Välillä leikkaa älyttömän hyvin ja välillä olen ihan tautisen tyhmä. Mutta yleisesti kaikki työkaverit ja ystävät pitävät minua keskivertoa älykkäämpänä, ja töissä menee todella hyvin erinlaisten ongelmien ratkaisemisessa. Mulle on sanottu suoraan, että olen todella fiksu ja älykäs. Mutta toisaalta tunnen itseni totaalisen tyhmäksi. Mieheni on joskus sanonut, että miten sinä voit olla samaan aikaan noin älykäs, mutta toisaalta jossain asioissa ihan tumpelo. 

Vierailija
32/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean moni tuskin haluaa tulla kehuskelemaan matalalla äo:lla... Sama ulkonäkökeskusteluissa; kauniit kehuvat itseään, rumat haukkuvat ja tavalliset pysyvät hiljaa, koska ei ole mitään sanottavaa

Vierailija
33/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkapa 1349. Kaikki muut tuntuisivat varmaankin pikkulapsen tai pahasti kehitysvammaisen, ellei jopa eläimen tasoisilta. Juttukumppania ei kovin helposti löytyisi, jos haluaisi keskustella aikuisten asioista. Jos kävisi rasittamaan tyhmnetäisin itseni imppaamalla jotain teknistä liuotinta. :)

Vierailija
34/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikäs sun toivottu äo olikaan? :)

Vierailija
35/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihi, hyvä lista--ei hassumpi ajatus, että pitäisi hankkia se mallikomistus vielä (jos se on tietty muuten ihana ja täysjärkinen ja kiva kaveri). Mutta kukaan ei tainnut mainita ketjussa vielä tätä yhtä käytännön juttua: jos olet sen verran älykkäämpi, että 9/10 ihmisestä ei yllä samaan tulokseen, niin teoreettisesti voi aika usein käydä niin, että huoneessa, jossa on 9 henkilöä sinun lisäksesi, ne muut ei ymmärrä jotain, jonka sinä ymmärrät. Siinä sitten ihmettelet..."Eikö ne oikeasti tajunneet tätä? Miksei kukaan sano mitään? Voiko olla, että kukaan ei oikeasti tajunnut? Ei tämä nyt voi olla näin...Come on." Ja joskus vaan tuntuu turhauttavalta, että ihmiset ei tajua melkein *mitään*, mistään...vai teeskenteleekö ne vaan kaikenlaisista syistään, ettei tajua...(Tämmöisiä itse pohdiskelin paljon teininä: eikö kukaan oikeasti tajua?)

Vierailija
36/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan liian älykäs, sillä en jaksa tyhmiä ihmisiä yhtään.

Vierailija
37/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko älykäs, mutta nuorin poikani on.

Vierailija
38/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.Lisäksi listaan vielä se jokaisen mamman sijoitusvarallisuus, jokaisellahan on satojen tuhansien osakesalkku. Täällä käy kyllä niin poikkeuksellista väkeä, ettei uskoisi lukevansa suomalaista palstaa, kun vertaa miten yleistä mammoilla ja tilastollisesti. Hauskojahan nämä mensalaiset mammat toki on 🤣.

Milloinhan tajuaisitte että palstalla on paljon muitakin kuin ”mammoja”? Ärsyttää tää jatkuva mammoiksi nimittely.

Vierailija
39/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinhan tajuaisitte että palstalla on paljon muitakin kuin ”mammoja”? Ärsyttää tää jatkuva mammoiksi nimittely.

Mammoja on kaikki tällä palstalla käyvät.

Vierailija
40/53 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mammoja on kaikki tällä palstalla käyvät.

Mitenniin?