Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehtaan sankarit

Vierailija
04.10.2018 |

Oletteko katsoneet tätä? Dokumentaarinen sarja, jossa kerrotaan erilaisista ihmisistä, jotka tulevat töihin autotehtaalle Uuteenkaupunkiin. Jäin heti koukkuun ja katsoin kaikki jaksot Areenasta.

Jotenkin jäi aika surkea tunnelma noiden ihmisten puolesta, nykypäivän Suomi ei kyllä ole mikään ihmemaa ihan kaikille. Aikamoinen ero afrikkalaistaustaisen ja suomalaisten rahankäytössä esimerkiksi, ja suhtautumisessa työhön ylipäätään.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin tosi paljon. Ja kaikki päähenkilöt herättivät sympatiaa. Esimerkkejä siitä että helppoa ei aina ole mutta sisulla eteenpäin. Itse tehtaasta jäi ihan positiivinen kuva.

Lisää tällaista. Pidin myös naiset armeijassa- sarjasta. Mukavaa päästä kurkistamaan itselle tuntemattomiin paikkoihin ja ihmisiin siellä. Ravistelee myös mukavasti omia ennakkoluuloja.

Tosin itse tehdastyö jäi vähän sivuosaan sarjassa joten siitä ehkä pieni miinus.

Vierailija
22/55 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Mun mielestäni oli ihan mahtava yllätys päästä katsomaan sen afrikkalaistaustaisen kotimaata ja lähtökohtia. Aika pitkän matkan tullut mies ja ymmärtää hyvin, miksi se niin suuresti arvostaa ihan perusduunarin pientä palkkaa tehtaan liukuhihnalla.

Kiinnostava oli se nuori nainenkin. Rakkaushaaveet on käsittääkseni ihan samanlaisia, on sitten hetero tai lesbo. Tämä nainen nyt sattui olemaan lesbo. Musta paljon tärkeämpi pointti oli se, kuinka se tappeli itsensä eroon velkahelvetistä.

Pointsit myös sille nuorelle pojalle, joka uskalsi lähteä leivän perässä kauemmas kotinurkista. Kaikki eivät uskalla.

Dokkarin perusidea taas on mun mielestäni enemmänkin kokoomuslainen kuin vihervassari... Siis että työ autotehtaassa on se, mikä tekee ihmisestä kunnon ihmisen, ei tuilla eläminen.  :)

Jaa oliko se lesbo nuori? Veikkasin +40 vuotiaaks.

Hän on sarjan esittelytietojen mukaan 37-vuotias. Minusta hän on kyllä ikäänsä paljon nuoremman näköinen ja oloinen, olisi veikannut alle kolmekymppiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin eilen ensimmäistä kertaa. Vois viikonloppuna vaikka katella sen areenasta putkeen.

Ärsytti se yksi nuori nainen, se jonkun lippispään tyttöystävä, joka ei hymyillyt kertaakaan ja nipotti kokoajan tms. En viihtyisi hetkeäkään sen seurassa.

Vierailija
24/55 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Angel sanoi, että saa nyt lainaa pankista, kun on töissä, sen kun vain hakee. Voisin kuvitella, että on jo kusessa, elänyt velaksi.

Kiva sarja kyllä. Toista kautta odotellessa.

Vierailija
25/55 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se Angel sanoi, että saa nyt lainaa pankista, kun on töissä, sen kun vain hakee. Voisin kuvitella, että on jo kusessa, elänyt velaksi.

Kiva sarja kyllä. Toista kautta odotellessa.

Kakkoskausi menee Angelin velkaongelmia ratkoessa. :D

Vierailija
26/55 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen paljon se Nigerialainen oli saanut rahaa kasaan muutamassa kuukaudessa. Ajokortti, auto, lentoliput + 600€ extralaukuista, rahaa jakeli kotimaassaan kaikille noin kymmenelle sukulaiselle. Lisäksi maksoi 10% palkastaan kotimaahan pastorille. Lisäksi asunto oli ihan kivankokoinen. Ja kai hän jotain elatus maksuja lapsestaan maksoi.

Eli ei ne isot tulot, vaan pienet menot. Ei näkynyt tupakkaa eikä olutpulloja.

Vierailija
27/55 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Mun mielestäni oli ihan mahtava yllätys päästä katsomaan sen afrikkalaistaustaisen kotimaata ja lähtökohtia. Aika pitkän matkan tullut mies ja ymmärtää hyvin, miksi se niin suuresti arvostaa ihan perusduunarin pientä palkkaa tehtaan liukuhihnalla.

Kiinnostava oli se nuori nainenkin. Rakkaushaaveet on käsittääkseni ihan samanlaisia, on sitten hetero tai lesbo. Tämä nainen nyt sattui olemaan lesbo. Musta paljon tärkeämpi pointti oli se, kuinka se tappeli itsensä eroon velkahelvetistä.

Pointsit myös sille nuorelle pojalle, joka uskalsi lähteä leivän perässä kauemmas kotinurkista. Kaikki eivät uskalla.

Dokkarin perusidea taas on mun mielestäni enemmänkin kokoomuslainen kuin vihervassari... Siis että työ autotehtaassa on se, mikä tekee ihmisestä kunnon ihmisen, ei tuilla eläminen.  :)

Hän on sarjan esittelytietojen mukaan 37-vuotias. Minusta hän on kyllä ikäänsä paljon nuoremman näköinen ja oloinen, olisi veikannut alle kolmekymppiseksi.

Ei käyttänyt meikkejä ollenkaan, (paitsi kohdassa jossa kaveri meikkasi sen bileitä varten) joten näytti vähän karulta.

Vierailija
28/55 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä karu naama kuin elämäkin. Ei asiat kuntoon tuu meikkaamalla. Ja tuskin niitä Mersuja tehtaalla kiinnostaa, onko työntekijällä meikattu pärstä vai ei. :)

Vierailija
29/55 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nainen on jotenkin niin reppana että mua alkoi jo ärsyttää. Samoin tuo valitus siitä miten ulosotossa on kakkosluokkaa. Oisko se hänestä kiva jäädä palkatta, kun joku vaan jättäisi hänen työstään maksamatta.

Vierailija
30/55 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa ulosoton asiakkaista ei koskaan maksa velkojaan, ei käy töissä eikä edes yritä päästä veloista. Nostan hattua jokaiselle, joka siinä tilanteessa yrittää saada velkansa maksettua ja päästä pois velkahelvetistä!

Usein ne velat on tehty nuorena ja tyhmänä, onko se sitten oikein että siitä saa kärsiä loppuelämän? Joillain ulosotto ja velat johtuvat esim. firman kaatumisesta, toisen ihmisen lainan takaamisesta tms. eikä edes mistään omista huonoista valinnoista, pikavipeistä tai muusta.

Vierailija
31/55 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nuori mies joka muutti kauas työn perässä on tosi rohkea ja oikealla asenteella varustettu. Kuinka paljon jääkään nuoria miehiä ennemmin työttömäksi tuttuihin kuvioihin kun ei uskalleta ottaa vastuuta omasta elämästä ja käydään äidillä pesettämässä pyykit ja pummimassa rahaa. Sitten huomataan 40+ että ollaan edelleen samassa tilanteessa. Täällä maalla on liuta noita.

Vierailija
32/55 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nainen mun mielestä kyllä valittanut. Kertoi vaan mitä on tapahtunut, miksi ja mitä siitä on seurannut ja miltä se on tuntunut. Enkä mä kovin reppanana pidä ihmistä, jolla on niskassaan 70 000 e velat, käy silti töissä saadakseen velkojaan maksetuksi, pääsee lopulta velkajärjestelyyn ja hoitaa asiansa kuntoon. Se vaatii jo luonnetta.

Reppana on semmoinen, joka vaan valittaa omaa kohtaloaan, muttei ole valmis tekemään mitään sen eteen, että asiat parantuisi.

Vierailija
33/55 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä kuin 33. Se nainenhan ei nimenomaan valita vaan pyrkii kaikin keinoin parantamaan tilannettaan. Sitähän se velkaneuvojakin kehui, sanoi että tosi hyvältä näyttää ceevee, kun ihmisellä on katkeamaton työhistoria.

Tosi hienoa, että pääsi velkajärjestelyyn.

Ihailen myös niitä muita "tehtaan sankareita" kovasti. Reipas poika, kun lähti kauas työn perään, ja reipas se afrikkalaissyntyinen, joka myös yrittää kaikin keinoin parantaa omaa elämäänsä. Respect!

Vierailija
34/55 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ohjelmassa oli positiivista se, että suurin osa henkilöistä tuntui pääsevän elämässään eteenpäin verrattuna alkutilanteeseen.

Ei ole helppoa muuttaa työn perässä ihan uudelle paikkakunnalle, kun ei ole mitään tukiverkostoa, paitsi (aika ahdistavan riitaisa) parisuhde. Kuitenkin Topi pärjäsi, pääsi siirtymään uusille työpisteille, eteni työssään ja asenne oli hyvä, siitä iso peukku!

Angel oli vähän sellainen ihmettelijä, haki paikkaansa loukkaantumisen aiheuttaman jalkapallouran romuttumisen jälkeen, mutta ihmeen sitkeästi jaksoi tehdä töitä, vaikka oli aika vaatimattoman suomen kielen osaamisen takia varmasti lisähaasteita työyhteisössä ja ihan itse työn tekemisessä. Olisi mielenkiintoista saada tietää onko kaveri edelleen tehtaalla vai onko siirtynyt muihin kuvioihin. Mua ei kauheesti kiinnostanut ne osiot Nigeriasta tai ehkä vähemmän ois ollut parempi, tuli jotenkin kovin alleviivatun oloista. "Katsokaa miten Afrikassa eletään, onpas hienosti ponnistettu näistä oloista!" Sielläkin jokaisella on se oma tarinansa, omista lähtökohdista.

Tanjan velkakurimuksesta selviytymistä seurasin jännityksellä, onneksi hän sai myönteisen päätöksen, vaikkakin 3 vuoden jakso on pitkä aika sinnitellä eteenpäin. Positiivista kuitenkin, että sen jälkeen loput velat annetaan anteeksi ja hän pääsee siitä mainitsemastaan 2. luokan kansalaisen statuksesta eroon. Itse en kylläkään osaa ajatella velkaantuneita kansalaisia jotenkin meitä ei-velkaantuneita huonompina, oli sitten kyse pikavipeistä tai mistä tahansa. Jokainen kantaa oman taakkansa itse, kaikki eivät edes jaksa. Sen takia iso peukku myös Tanjalle, asiat selviävät ja jos töitä riittää niin vastaavaa ei varmastikaan enää hänelle tapahdu.

Vierailija
35/55 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä karu naama kuin elämäkin. Ei asiat kuntoon tuu meikkaamalla. Ja tuskin niitä Mersuja tehtaalla kiinnostaa, onko työntekijällä meikattu pärstä vai ei. :)

Mersuja ei kiinnosta ei, mutta jos ollaan kumppania metsästämässä niin kannattaa vähän panostaa ehostukseen.

Vierailija
36/55 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä hän taas ei osannut arvostaa tuota pientä palkkaa. Oli todella surullista huomata kuinka hän ei hahmottanut ollenkaan rahan arvoa. Jos oletetaan että tehtaalla saa paljon ylitöitä tekevänä ja kolmivuorotyössä 30 000 vuodessa brutto, josta melkein kaikilla menee kunnon potti työmatkoihin. Meinasi lähettää 10 % nettopalkasta tälle jollekulle pastorille kotimaahan ja taisi muutenkin luulla, että nyt on oikeita mahkuja hankkia kaikkea kivaa oliko se 40:lle sisarukselleen (puhumattakaan näiden puolisoista ja jälkikasvuista). Hän ei ollut tienannut vielä murto-osaakaan tuosta ensimmäisestä 30 tuhannen potista, kun oli jo sitä mieltä että nyt voi ostaa osamaksulla minkä auton tahansa. Lapsi asuu suuressa kaupungissa Vantaalla, johon varmasti menee suuret elatusmaksut. Minusta ei olisi millään lailla omituista jos tälle henkilölle kävisi samoin kuin sille tytöistä tykkäävälle oli käynyt, eli velkavankeus on edessä noilla ajatuksilla.

Todella sääli, koska hän ansaitsisi hyvää, mutta tuhoaa oman elämänsä jos ei hoksaa tiettyjä lainalaisuuksia.

Vierailija
37/55 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
38/55 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja koukuttava sarja! Enempikin jaksoja olisin jaksanut katsoa, etenkin jos vielä olisi paneuduttu siihen tehdastyöhönkin vielä lisää lopussa. Minusta Tepon Hanna oli hauska. :) Harmi kun ovat eronneet.

Vierailija
39/55 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ Topin Hanna siis, ei Tepon. :)

Vierailija
40/55 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvetta näöntutkimukselle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi