Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokainen poikalapsi lyhentää äidin elinikää 34 vk, tyttölapsi pidentää 23 vk. Mikä on sinun lastesi yhteisvaikutus elinikääsi?

Vierailija
04.10.2018 |

Mulla pidennystä 46 vk.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi tyttöä eli pidennystä 46 viikolla.

Vierailija
22/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä on tutkittu noin tarkalleen? Tai miten voi tietää tämän? Esim. Jos äiti saa sydänkohtauksen 67-vuotiaana kun hänellä on kaksi poikaa, olisiko se tullut 68-vuotiaana jos hänellä olisi tyttöjä tai ei lainkaan lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi syy naisille vihata miehiä, kun tulevien miesten eli poikien saanti ajaa äidin ennenaikaiseen hautaan :-(

Vierailija
24/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta syyhän voi olla sellainenkin, jota tutkimus ei kata. Poikalapsia syntyy useammin luontaisesti vähemmän stressaaville naisille eli ilmeisesti poikien tekeminen vaatii jo lähtötilanteessa rennomman luonteen. Silti elinaika lyhenee poikien kasvattamisesta, joten jotain tasoitusta pitäisi saada kyllä meille poikien äideille tästä valtavasta uhrauksesta yhteiskunnan hyväksi.

Vierailija
25/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- 34 - 34 + 23

45 vkoa vähennystä.

Sama mulla, 2 poikaa ja 1 tyttö.

Vierailija
26/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi syy naisille vihata miehiä, kun tulevien miesten eli poikien saanti ajaa äidin ennenaikaiseen hautaan :-(

Vierailija
27/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 37v kirjoitti:

En minä ainakaan antaisi noita poikiani pois vaikka mikä olis. Vähentykööt elinikä sitten vaikka tuplasti. 

Vierailija
28/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 viikkoa lyhenee.

Vierailija
29/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin kyllä pohtimaan sitä, että paljonko tyttölapset tuovat enemmän harmaita hiuksia kuin poikalapset. Meillä nimittäin tyttö on hankalampi lapsi kuin poika. Hemmetin paljon hankalampi ja uuvuttavampi.

Vierailija
30/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia, mutta äidilläni on 3 tyttöä ja 2 poikaa, eli elinaika +1 vko. 😂

Vierailija
31/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi, ettei vanhassa artikkelissa ole linkkiä tutkimukseen, enkä ehdi/jaksa alkaa etsimään. Mietityttää moni asia tuossa. Jos tutkimuksessa on lähtökohtana olleet saamelaiset, niin en tiedä kuinka käypä se on verratessa tavalliseen kaupungissa elävään ihmiseen. Jos en olisi saanut lapsia niin olisin nyt työnarkomaani, ehkä saanut jo burnoutin ja juonut aivoni pellolle. Minun elämä ainakin näillä silmillä nähtynä todennäköisesti vain pitenee huolimatta kumpia ja miten monta lasta mulla on.

Näitä on useampia tutkimuksia, toisessa ainestossa oli suomalaiset

"Poikalasten saaminen on lyhentänyt äitien elinikää kuukausilla, Turun yliopiston tutkija, tohtori Samuli Helle ja brittiläisen Sheffieldin yliopiston tutkija, tohtori Virpi Lummaa päätyivät tutkimuksessaan toteamaan. Lyhyempi eliniänodote ei ollut riippuvainen tutkittavien sosioekonomisesta asemasta, vaan nimenomaan poikalasten synnyttämisestä, tutkimuksessa todetaan.

Tutkimuksessa perehdyttiin 11 166 äidin ja 6 360 isän kirkonkirjatietoihin eri puolilla Suomea 1600 - 1900-luvuilla. Pääosin tutkitut olivat syntyneet ennen vuotta 1960."

Vierailija
32/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

+69 vko

Vierailija
33/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikien äideillä on stressihormonit korkeammalla, eikä se edes helpota lapsen kasvaessa, pahenee vain teini-iän myötä.

Toisaalta poikien äitien stressihormonit ovat olleet matalammalla hedelmöityshetkellä kuin tyttöjen äideillä. Mikä onkin hyvä, koska poikasikiöt eivät osaa hidastaa omaa kasvuaan äidin stressin perusteella, kun taas tytöt osaavat.

Vierailija
34/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yksi tyttö ja toinen tulossa ensivuoden alusta. Elikkäs pidennyksiä kohta 46vko

Vierailija
35/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennystä 79 vrk

Vierailija
36/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt että poikalapsia syntyy naisille jotka stressaavat vähemmän? Jännä tietää, koska itse olen aina ollut hyvin hyvin stressaantunut ja minulla on tyttöjä.

Vierailija
37/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt että poikalapsia syntyy naisille jotka stressaavat vähemmän? Jännä tietää, koska itse olen aina ollut hyvin hyvin stressaantunut ja minulla on tyttöjä.

Jonkun tutkimuksen mukaan äidin korkea stressitaso vaikuttaa lapsen sukupuoleen niin, että tällainen äiti saa tytön 75% todennäköisyydellä. Poikia taas syntyy matalan kortisoli- ja adrenaliinitason äideille enemmän.

Vierailija
38/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
39/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin kyllä pohtimaan sitä, että paljonko tyttölapset tuovat enemmän harmaita hiuksia kuin poikalapset. Meillä nimittäin tyttö on hankalampi lapsi kuin poika. Hemmetin paljon hankalampi ja uuvuttavampi.

Tilastollisesti tytöt silti koetaan helpompina.

Vierailija
40/44 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tyttöä ja yksi poika.