Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei hyvänen aika. Miten ihmeessä voi täysjärkinen aikuinen ihminen olla näin sosiaalisesti tumpelo

Vierailija
03.10.2018 |

Mulla on yks kaveri, joka tasaisesti pitää muhun yhteyttä. En ymmärrä miks, koska mun jutut ei näytä kiinnostavan häntä yhtään. Kai haluaa vaan kuuntelijan omille vuodatuksilleen.

Puhelinkeskustelumme tänään:

Kaveri: "mä kävin tänään kaupasta hakemassa mustille uutta ruokaa."
(Asia joka ei kiinnosta mua yhtään, mutta jonkinlaiset sosiaaliset tavat omaavana vastasin kuitenkin tähän informaatioon: "aijaa? No millaista se oli?"
Kaveri: "no se oli blaablaablaablaa" (pitkä selitys, jonka aikana tietysti kuuntelun merkiksi toistelen väleihin "ai jaa", "okei" "hmm", "vai niin".)

No sitten tulee tauko, ja yritän kertoa omista kuulumisistani: "mä jouduin tänään lähtemään töistä kesken kotiin, kun päiväkodista soittivat Emman tulleen kipeäksi"
Kaveri: (Täysi hiljaisuus... odotan pienen tovin, mutta kun mitään ei kuulu, jatkan "niin, vissiin sillä on nyt se flunssa jota on liikkeellä".
Luurin päässä edelleen aivan täysi hiljaisuus.
Tämä reagoimattomuus on kyllä siis hyvin tavallista kaverille, ei reagoi mitenkään kun hänelle kertoo jotain/omia kuulumisia. Tällä kertaa päätän kuitenkin kiusaantumisenkin uhalla itse vaan odottaa myös täysin hiljaa, kuinka kauan menee että kaveri pukahtaa asiaani jotain.
Aikaa kului 20 sekuntia (ei kuulosta kirjotettuna paljolta, mutta laskekaapas kellosta se aika ja mietitte että olette puhelimessa, ja vallitsee vain aivan täysi hiljaisuus :D)
..no, vihdoin kaveri "vastaa": "Mä ajattelin leipoa huomenna omenapiirakkaa".

😆

Naurattais, ellei oikeasti jo ärsyttäis ihan sikana tämän kaverin kanssa käydyt "keskustelut". En tiedä, onko hän muitakin kohtaan samanlainen, mutta mä en enää jaksa. En aio vastata enää puheluihinsa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viestittelyä miehen kanssa joka toimi just samalla tavalla. Todella ärsyttävää. Jos ei kiinnosta niin kyllä sitten saa olla, en jaksa olla kiinnostunut minäkään.

Vierailija
22/25 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella, että tuollainen on ihan tavallinen keskustelu vaikkapa sellaisen ihmisen kanssa, jolla on Aspergerin syndrooma. Tällaisessa tapauksessa vastapuoli ei välttämättä tarkoita olla epäkohtelias, ne taidot eivät vain riitä muuhun. Tekeekö se sitten ihmisestä jotenkin pahan? Jos tällainen ihminen on muuten mukava, vaikkakin kömpelö keskustelija, on luotettava, ei puhu pahaa selän takana jne., niin onko sitten jotenkin oikein ja sosiaalisesti niin taitavaa haukkua häntä moukaksi? Siis en tietysti tiedä ap:n kaverin tapauksesta, mutta väkisinkin tulee mieleen tällainen mahdollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska juttu, mutta myös mielenkiintoinen. Haluaisin (itsekin) tietää mistä tuollainen voi johtua. Onkohan tuolle ihmiselle koskaan elämässään kukaan sanonut, ettei jutut kiinnosta? Voin vain kuvitella, kuinka hän jatkaa tuota tapaa, koska kellään ei ole niinsanotusti pokkaa sanoa suoraan, ettei kiinnosta.

Mutta mistä tuollainen tapa on edes lähtenyt? Onko häntä esimerkiksi lapsena "lellitty" liikaa ja kaikki ovat olleet tooosi kiinnostuneita hänen kiehtovista jutuistaan.

Vierailija
24/25 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin olla tuo ystävä. En voi sille mitään mut jos toinen on hiljaa alan puhua pälättää. Jos mua ei katkaise, puhun maailman tappiin. Olen ollut aina se hiljaisempi enkä päässyt ääneen eikä kukaan ole kuunnellut. Nyt jos saan puheenvuoron en sitten osaa lopettaa. Tiedostan sen täysin. Saatan vain innostua jos päiväkausiin en ole saanut jutella kenellekään, en tarkoita pahaa ja ymmärtäisin kyllä puhetta jos sanottaisiin että anteeks voitko kuunnella. Mun elämässä ei nimittäin ole montaa ihmistä jotka mua "jaksaa". Ja tässä valossa en edes ihmettele. XD Olisipa ihana jos olisi lähellä ihminen joka kuuntelee, jota kiinnostaa ja joka aidosti haluaisi jakaa omat asiat myös.

Luulin että mun ystävä oli sellainen mutta olen jo epäillyt jotain tällaista kun aika harvoin nykyään soitellaan. 

Vierailija
25/25 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella, että tuollainen on ihan tavallinen keskustelu vaikkapa sellaisen ihmisen kanssa, jolla on Aspergerin syndrooma. Tällaisessa tapauksessa vastapuoli ei välttämättä tarkoita olla epäkohtelias, ne taidot eivät vain riitä muuhun. Tekeekö se sitten ihmisestä jotenkin pahan? Jos tällainen ihminen on muuten mukava, vaikkakin kömpelö keskustelija, on luotettava, ei puhu pahaa selän takana jne., niin onko sitten jotenkin oikein ja sosiaalisesti niin taitavaa haukkua häntä moukaksi? Siis en tietysti tiedä ap:n kaverin tapauksesta, mutta väkisinkin tulee mieleen tällainen mahdollisuus.

En usko että kaverillani on aspergeria, on siis kuitenkin reilusti aikuinen jo, työssäkäyvä jne. Mitään diagnooseja ei ole koskaan saanut, enkä ole kuullut että olisi kukaan ehdottanut tutkittavaksikaan. Kaverini tapauksessa luulen, että hän on vaan yksinkertaisesti jotenkin koko ajan niin omien juttujensa ja mietteidensä ja oman elämänsä pauloissa, ettei välitä tai ole kiinnostunut muiden asioista. Eikä osaa tai viitsi asettua toisen asemaan.

Ei kai hän paha ole, mutta kyllä tällainen "ystävyys" vie mehut, eikä anna mitään. Hänen kanssaan ollessaan olet kuin mikäkin statisti, hän puhuu omiaan, tai siis puhutte koko ajan vain hänen asioistaan. Sinun asioitasi tai juttujasi ei noteerata laisinkaan, ne ohitetaan täysin. Viimeksi lenkillä ollessamme hän puhui erästä asiaansa, ja sitten esitin hänelle kysymyksen asiasta. En mitään vaikeaa tai pahaa kysymystä, halusin vain yksinkertaisen tarkennuksen. Kaveri ei vastannut mitään, jatkoi vaan juttua.

Mulle tuli tosi hölmistynyt olo, ihan teki mieli ravistaa häntä olkapäistä, että haloo, kuuletko mua laisinkaan! Ihan kuin en olisi edes olemassa?

En siis usko että tekee ehkä tahallaan, mutta on vaan niin syvästi itsensä ympärillä (ollut aina) ettei häneltä riitä huomiota muille. Tai ainakaan minulle. En tiedä sitten millainen on muiden seurassa?

Mutta nyt tosiaan mulle riittää tämä statistina olo. Onneksi mulla on muita kavereita, joiden kanssa jutustelu on vastavuoroista ja toisen huomioonottavaa.

Ap