Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään syrjäytyväni

Vierailija
03.10.2018 |

Hei, olen 16-vuotias nuori ja pelkään syrjäytymistä ja työttömyyttä. Kärsin laaja-alaisista oppimisvaikeuksista sekä hahmotushäiriöstä ja keskittymisvaikeuksista.
Tulevaisuus näyttää minun osaltani melko synkältä, enkä oikein tiedä mistä voisin hankkia itselleni apua. Haluaisin jatkaa opiskelua myös lukion jälkeen ja pärjätä itsenäisesti, tehdä mukavaa työtä ja opiskella jotain minua kiinnostavaa alaa. Koska älykkyysosamääräni on hyvin alhainen, mahdollisuuksia on vähän. Pärjään hyvin filosofiassa, kielissä, yhteiskuntaopissa, uskonnossa ja historiassa. Matemaattiset aineet ovat kovasta opiskelusta huolimatta yleensä jotain nelosen tai vitosen luokkaa. Olen myös käytännön asioissa erittäin huono, enkä ole myöskään taiteellisesti lahjakas.
En tiedä, kuinka tulen pärjäämään, kun matemaattinen äly on ihan täysi nolla. En osaa laskea edes yksinkertaisimpia laskuja. Pelkään, etten tule koskaan pärjäämään elämässä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, ei osaa myöskään kieliä. Sinulla on kapea-alaisia oppimisvaikeuksia.

Vierailija
2/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli, ne hankaloittavat merkittävästi elämääni ja tulevat vaikuttamaan myös opiskeluun ja arkielämään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele matkaoppaaksi?

Vierailija
4/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panostat niihin aineisiin missä olet hyvä ja sitten opiskelet alalle joka on täysin sitä itseään tai sivuaa asiaa. Käy kuraattorin juttusilla.

15-21v on ahdistavaa aikaa kun pitäisi jo muka tietää mitä haluat 30-40v ikäisenä tehdä. Sen voin sanoa että sinne asti kun pääset niin se mitä päätit nuorempana näyttäytyy täysin eri valossa kuin nyt.

Vierailija
5/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan sinulle on jo aineet kirjoitettavaksi, mitä siis valitat? Voit opiskella kieliä, teologiaa, historiaa..mitä tahansa humanistisia aloja. Ei siellä matikkaa tarvita. Englanninopettajallani oli sama ongelma ja kävi silti yliopiston ja hänestä tuli kieltenopettaja.

Vierailija
6/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin suuntaa politiikkaan ja Vihreisiin. Siellä ei älyä tarvita, hahmotushäiriöt ja oppimisvaikeudet ovat pelkkää plussaa.

Vierailija
7/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu siltä, että vain matemaattisia aineita ja osaamista arvostetaan. Tietysti ne ovat erittäin tärkeitä ja hyödyllisiä ja arvostan suuresti sellaisia ihmisiä, jotka myös ymmärtävät matematiikkaa. Minusta ei siihen ilmeisesti ole, vaikka kuinka yrittäisin harjoitella. Teen kovasti töitä oppiakseni, mutta ei vaan mene perille. Kielissä taas opon todella nopeasti sanat ja kielioppisäännöt ja kaikki jää helposti päähän.

Ap

Vierailija
8/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo valinnut poliittisen kotini, eikä se löydy vihreistä tai vasemmistosta.

Ap

Vierailija
9/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, sullahan on vielä vaikka mitä vaihtoehtoja, jos ei-matemaattiset aineet menee hyvin. Oikeustiede, valtiotiede yms.

Vierailija
10/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on paljon vahvuuksia, keskity nyt niihin.

Vierailija
11/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, ei osaa myöskään kieliä. Sinulla on kapea-alaisia oppimisvaikeuksia.

Kuule mun lapsellani on laaja-alaisia oppimishäiriöitä ja osaa kyllä kieliäkin.

Vierailija
12/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin olen jo pääministeripuolueen jäsen. Tässä täytyy kuitenkin muistaa, että Sipilä on oikeasti älykäs, mutta minä en. En nyt ota kantaa hallituksen päätöksiin noin muuten, mutta paljon on saatu aikaan myös hyvää.

Ap

Vierailija
13/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo valinnut poliittisen kotini, eikä se löydy vihreistä tai vasemmistosta.

Ap

Hyi, yäk.

Vierailija
14/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko keskiarvosi oli? Onko vielä ollut kokeita lukiossa?

Vierailija
15/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän päälle 8. Koeviikko on jo ollut, mutta vain äidinkielestä tuli numero jo. Sain 9- äidinkielen kokeesta.

Ap

Vierailija
16/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ikäisiäni jäljessä monessa asiassa ja pärjäsin psykologin testeissä heikommin kuin 98% samanikäisistä nuorista. Näitä palikkatestejä siis ja yleisiä älykkyystestejä. Olen siis käytännössä vähän kuin joku heikkolahjainen.

Ap

Vierailija
17/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se näkyy käytännössä, että olet muita ikätovereita jäljessä?

Vierailija
18/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyysosamääräni on ilmeisesti matalampi kuin muilla ikätovereilla ja päättelykyky oli lapsen tasolla. Lisäksi oli huolta motorisesta kehityksestä. Ulkonäköni puolesta kävisin helposti elähtäneestä keski-ikäisestä, mutta älykkyyden puolesta voisin olla keskimääräistä typerämpi parivuotias.

Ap

Vierailija
19/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinäkin vielä paikkasi täältä löydät. Nykyäänhän suomalaiset ovat muutenkin typerämpiä kuin ennen ja yhä useampi keskittyy humanistisiin aineisiin kun äly ei muuhun riitä.

Vierailija
20/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sulla jokin matemaattinen hahmotushäiriö? Onko tutkittu pois? T. 20-v jolta ei ikinä tutkittu mutta tarinasi kuulostaa tutulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä