Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään syrjäytyväni

Vierailija
03.10.2018 |

Hei, olen 16-vuotias nuori ja pelkään syrjäytymistä ja työttömyyttä. Kärsin laaja-alaisista oppimisvaikeuksista sekä hahmotushäiriöstä ja keskittymisvaikeuksista.
Tulevaisuus näyttää minun osaltani melko synkältä, enkä oikein tiedä mistä voisin hankkia itselleni apua. Haluaisin jatkaa opiskelua myös lukion jälkeen ja pärjätä itsenäisesti, tehdä mukavaa työtä ja opiskella jotain minua kiinnostavaa alaa. Koska älykkyysosamääräni on hyvin alhainen, mahdollisuuksia on vähän. Pärjään hyvin filosofiassa, kielissä, yhteiskuntaopissa, uskonnossa ja historiassa. Matemaattiset aineet ovat kovasta opiskelusta huolimatta yleensä jotain nelosen tai vitosen luokkaa. Olen myös käytännön asioissa erittäin huono, enkä ole myöskään taiteellisesti lahjakas.
En tiedä, kuinka tulen pärjäämään, kun matemaattinen äly on ihan täysi nolla. En osaa laskea edes yksinkertaisimpia laskuja. Pelkään, etten tule koskaan pärjäämään elämässä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin suuntaa politiikkaan ja Vihreisiin. Siellä ei älyä tarvita, hahmotushäiriöt ja oppimisvaikeudet ovat pelkkää plussaa.

Ei pidä paikkaansa. Vihreät on Kokoomuksen ohella korkeasti koulutettujen puolue. Oppimisvaikeuksia Vihreillä on siis vähemmän kuin muilla.

Vierailija
22/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä syrjäytymisessä niin pelottaa? Minä olen syrjäytynyt, eikä siitä ole haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi on siis keskivaikea visuaalinen hahmotushäiriö ja matemaattisia oppimisvaikeuksia.

Ap

Vierailija
24/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun älykkyysosamäärä voi olla "erittäin alhainen", jos kerran lukiossa olet pärjännyt ja noissa aineissa mitä luettelit! Olet vaan huono matikassa. On paljon koulutuksia ja ammatteja joissa ei tarvi osata matikkaa, älä huoli! Sulla on varmaan vaan huono itsetunto ja luulet itseäsi tyhmäksi noiden oppimisvaikeuksien takia. Juttele opolle huolistasi, ja lukion jälkeen jollekin muulle... (En tiedä, itselläni näin 30-vuotiaana se on ollut ammatinvalintapsykologi. Sinun ikäisillesi on monilla paikkakunnilla etsivä nuorisotyö.) Mieti mitä haluaisit tehdä, mitä opiskella? Mutta on ihan ok jos et sitä heti keksi. Eihän sun tarvikaan kun lukiota on vielä ainakin 2 vuotta jäljellä! Älä murehdi ennenaikaisesti. Kyllä sullekin joku ammatti löytyy!

Vierailija
25/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on *d*ootti, mutta vain koska valitsi väärän puolueen. Oppimisvaikeudet ei tee kenestäkään typerää ja matematiikkaa ei tarvita joka alalla.

Vierailija
26/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on hyvä lukupää ja kielipää. Tulet pärjäämään oikein hyvin.

Vierailija
27/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdullista, mutta mielestäni se on juuri päinvastoin. Oli ihan fiksu idea liittyä puolueeseen. Eikös älykkyys nimenomaan ole sitä, että on nopea oppimaan? :D

Ap

Vierailija
28/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt haluaisi että tässä ketjussa haukuttaisiin Sipilää, kun kyse on minusta. En ole itsekään täysin tyytyväinen Sipilään, mutta kyllä sen sietää. :D Haluaisin kuulla mitä te muut "tyhmät" olette opiskelleet ja miten menestytte työelämässä jne.

Ap

Vierailija
29/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein on niin, että jos on hyvä kielissä, matematiikka on vaikeampaa.

Vierailija
30/31 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikkakin on oma kielensä ja siinä on aivan yhtä selkeä logiikka kuin kielissäkin. Numerot ovat kirjaimia. Auttaisiko tällainen ajattelutapa oppimisessa, että suhtautuisit matikkaan vain eksoottisena uutena kielenä?

Vierailija
31/31 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt ajatella noinkin, mutta minun on vaikea hahmottaa numeroita. Olen oikeasti todella vajaaälyinen, välillä pitää miettiä kumpi luku on isompi vaikka oltaisiin alle kymmenessä. Äsken kun luin tuota yhtä opettajan aloitusta yläkoululaisista jotka eivät osaa vuodenaikoja, on sentään vähän parempi olo itsestäni.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän