Poika kertoo rajusta kiusaamisesta ihonvärin vuoksi
Kommentit (6)
Minulla on paljon ystäviä ympäri maailmaa. Voin nauraa ja leikkiä heidän kanssaan, he todella pitävät minusta ja minä pidän heistä. Teemme paljon yhdessä, meillä on hauskaa ja opetamme toisillemme asioita.
Mutta joskus törmään ihmisiin, jotka eivät pidä ihonväristäni tai kielestäni. He ovat sekä aikuisia että lapsia. Joskus he katsovat minua osoittaen ja sanovat ikäviä asioita.
Hyvä sentään että hänellä on ystäviä. Minulla ei tuonikäisenä ollut. Törmäsin päivittäin ihmisiin, jotka eivät pitäneet silmälaseistani, painostani tai pärjäämisestäni koulussa. Hekin sanoivat hyvin ikäviä asioita. Eikä se aina jäänyt vain sanomiseen.
Toivottavasti joskus ihmiset lakkaavat olemasta ikäviä.
Olen ihan suomalainen, vaaleaihoinen nainen. Lapsena minulla ei ollut parhaimmillaankaan kuin yksi ystävä. Näidenkin "ystävyyksien" olen aikuistuttuani ymmärtänyt olleen melko yksipuolisia: minun roolini oli ns. sidekick, wingman tai osa hovia. Eritasoisia vihamiehiä oli sitten enemmän. Sain kärsiä lumipesuista ja fyysisistä pahoinpitelyistä sekä henkisestä kiusaamisesta: välitunnit vietin yksin seinän vieressä, minua ei valittu liikuntatunnilla joukkueeseen, vaan olin jakojäännös. Pahinta oli lukioaikainen nälviminen jopa oppitunnin aikana. Kiusaaja istui takanani ja pilkkasi minua ääneen, niin ettei opettaja kuullut. Lähellä istuvat luokkatoverit toki kuulivat, mutteivät puuttuneet asiaan mitenkään.
Olin rillipää, en lihava mutta ehkä vähän kömpelö. Olin myös luokan priimus.
Ei tarvi olla poikkeava ihonväri, että tulee kiusatuksi. Tai joutuu porukan ulkopuolelle tahtomattaan.
Kaikki nämä syrjivät kokemukset ovat vaikuttaneet merkittävästi elämääni.
Opiskelin yliopistotutkinnon, mutta masennuin ja jouduin jo nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle.
Kiusaajatkin maksavat nyt eläkettäni vanhuuteen asti.
Vietin lapsena 2 vuotta Etiopiassa. Ilman vartijaa en voinut mennä pihan ulkopuolelle. Ihonväri oli siellä paljon vaarallisempi asia.
Surullista että tuolla ruotsinkielisillä alueilla rantahurrit ei osaa käyttäytyä :(
Entä sitten?