Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestovaippailu sittenkään edullisempaa?

06.05.2006 |

Luin jokin aika sitten kestovaippainfon keskustelupalstaa ja hätkähdin hiukan kun monet olivat tulleet siihen lopputulokseen että kestovaipat eivät sittenkään tule edullisemmaksi (ja jos tulevat niin todella vähän). Tämä siis yhdellä lapsella käytettynä jos ei myy eteenpäin vaippoja.

Onko todella näin? Aioin aloittaa kestoilun ensisijaisesti taloudellisuuden takia, en niinkään luonnonsäästämisen vuoksi vaikka hyvä syy sekin olisi.

Nyt olen ostanut yhden Bumbyn kuorivaipan, yhdet ruskovillan vaippahuosut ja hahtuvalankaa. Näihin on uponnut rahaa noin 50¿. Minulla on jo valmiina harsoja ja aion ostaa vielä (näin aluksi) mikrofleeseä kuivaliinoiksi. Mitä muuta tarvitsen? Vauva syntyy kesäkuussa.

Kertokaa omia kokemuksianne kestovaipoista, nimenomaan taloudelliselta kannalta; paljonko on mennyt rahaa, mitä olette ostaneet ja mitä olisitte tehneet toisin.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valerie:

sinun logiikallasi myös olisi luontoystävällistä käyttää kertakäyttöastioita, kertakäyttöpyyhkeitä, kertakäyttölakanoita... mikä ettei, jos vaikka siirryttäisiin kertakäyttöisiin vaatteisiin!

Faktaa asiasta löytyy paljon, mutta jos ei ole valmis tietoa vastaanottamaan, ei auta kuinka paljon asiasta jauhaa.. En siis nyt ala luettelemaan tässä sitä, miten kestovaipat tulee taloudellisemmaksi ja ovat ekologisempia - mikä tosiaan on fakta, ainakin järkevillä hankinnoilla ja kierrätyksellä!

Sinähän ärryit kommentista ;-). En ole väittänyt, että kertakäyttövaipat olisivat luontoystävällisiä.... Kyllä mä ihan oikeesti tiiän ne faktat kestovaippojen kohdalla, olenpa jopa käyttänyt kestoja! Syy, miksi kirjoitin vähän kärkkäänkin kommentin asiasta, on se, että mielestäni on hyvä objektiivisesti miettiä ne kaikki faktat päätöksiään tehdessä. Olipa kyse luonnon suojelusta tai rahan säästämisestä. Olen lukenut useaankin otteeseen vertailuja kesto- ja kertakäyttövaipoista, joissa oli vertailtu näitä. Niissä on tullut ilmi juuri tuo, että vääränlaisilla pesuaineilla rasitetaan yllättävänkin paljon luontoa. Ja että paljon rahaa kuluu vaippojen pesuun. On vain hyvä, että ihmiset näkevät myös kolikon kääntöpuolelle. Sitten itse kukanenkin tekee päätöksensä. ja niinkuin moni sanoikin, kyse on periaatteista ja omista arvoista. Kun jokin asia on itselle tärkeä, siitä on valmis maksamaan.

Vierailija
22/25 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mielestäni erittäin hyvä peruste kestovaippojen käytön aloitukseeni, ei niinkään hinta, koska rahaa menee jokatap. molemmissa.

Itse vaipat ompelemalla säästää huomattavan summan ja varmasti saa laadukkaita vaippoja. Uutena ostetut vaipat on minun mielestä ylihinnoiteltuja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on reissussa viikonlopun, niin täytyyhän sitä jollekin kinata ;) Oikeasti kyllä vähän sydämen asia tämä kierrättäminen ja kertakäyttöisyyden vastustaminen, en kyllä siitä yleensä muille saarnaa vaan vaikuttaa vain omiin ratkaisuihini...

Vierailija
24/25 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika usein taloudellisuus ja ekologisuus kulkevat kestoilussa myös käsikädessä eli vaippojen kierrättäminen useilla lapsilla (ei aina viimeisen päälle uutta) on paitsi taloudellista myös ekologisempaa. Kannattaa tosiaan etsiä tietoa myös mahdollisimman ekologisista pesuaineista, jotta ei rasita luontoa niillä väärillä valinnoilla (joilla usein vaipatkin menettävät imutehoaan!).

Vierailija
25/25 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kestovaippailijan kokemuksella olen sitä mieltä, että kyllä kestovaippailu VOI kannattaa myös taloudellisesti.

Tässä oma esimerkki:

Ensimmäisenä vuonna oli käytössä noin 8 uutena ostettua vaippakuorta, kolmisenkymmentä harsoa ja itse ommellut lisäimut + kertakäyttöiset vaippaperit. Kustannukset 200 euron luokkaa. Näistä jäi kuitenkin kaikki tarvikkeet käyttöön, kuoret odottamaan seuraavaa käyttäjää (jälleenmyyntiarvo 5-10e / kpl), samat harsot ja imut kävivät vielä toisena vaippavuonna ja keksin myös, että " kertakäyttöisiä" vaippapapereita voi pestä pesukoneessa ja käyttää uudelleen useita kertoja. Toisen vuoden investoinnit olivat isommat, koska vaihdoimme kuorivaippailun kalliimpaan taskuvaippailuun: parit isommat kuoret, tusina fuzzeja ja muutamia hamppuimuja n.250e. Tästäkin jää kuitenkin odottamaan seuraavaa käyttäjää aivan hyvät kuoret ja taskuvaipat, jälleenmyyntiarvo käytetyillä fuzzeilla 6-10e/kpl? Muut kustannukset ovat muutama pesupussi (20e), sähkö pesukoneelle (arvioisin 2-3 ylimääräistä pesukertaa/vko, aina menee vaatepyykkiä mukana, meillä 4kg kone) ja pesuaineen hinta. Vesimaksu on meidän tapauksessa kiinteä, joten sille en voi laskea kuluja (ekologisesti tietysti vedenkulutus on huomioitava).

Omat vinkkini nuukaan kestovaippailuun: osta harsoja ja lisäimuja, joiden käyttöikä on pitkä, eli mahdollisimman muuntelukelpoisia imuja, joista yhdistelet tarpeen mukaan. Vertaile uusien vaippojen hintoja netissä, sama vaippakuori voi maksaa jossain 16e ja jossain 12e, usein paljon kerralla tilaamalla saat halvemmalla. Osta säädettäviä kuoria ja taskuvaippoja, jotka menevät pitkään. Älä osta sikaa säkissä, testaa ensin, sopiiko vaippamalli lapsellesi, usein yhden vaipan saa tilattua nettikaupoista kirjemerkin postikuluilla. Tai osta käytettyjä kuoria ja/tai taskuvaippoja, suoraan kirpparilla on halvemmat hinnat kuin nettikirppiksillä.