Miksi mies ei osaa hoitaa sairasta puolisoa?
Olen ollut viikonlopusta asti flunssassa ja olo on huono ja vetämätön. Tänä aikana mies on pyytänyt tuomaan hänelle sitä sun tätä, minä olen tehnyt aamupalat, lounaat, iltapalat, olen käynyt apteekissa itse hakemassa lisää flunssalääkettä ja samalla kaupassa, mies on valittanut minulle jatkuvasti työasioitaan ja minun on pitänyt auttaa häntä niissä... Kaiken tämän päälle hän on vielä raivonnut minulle omaa turhautumistaan niin että talo on tärissyt.
Olisin vain halunnut maata sohvalla viltin alla niin että mies olisi hoivannut tuomalla lämmintä juotavaa ja nessujen ja lääkkeen loputtua hän olisi hakenut niitä. Ja jos olisi vielä tuonut jotain piristystä sairaalle siihen päälle niin olisipa ollut ihanaa. Mutta ei... Itse on pitänyt hoitaa kaikki asiat ja vielä miehen asioita siihen päälle.
Kaiken huippu oli kun mies eilen silitti päätäni n. 30 sekunnin ajan ja totesi että hoivaathan sinäkin sitten näin kun minä sairastuin. Ok... Silitän sen saman ajan ja lopun taudin saa sitten pärjätä itsekseen. Mitä se kuvittelee?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Sehän se onkin kun en kehtaa pyytää apua. Se ei jotenkaan sovi suuhuni, teen mieluummin itse vaikka pää kainalossa kuin pyydän apua. Mutta jos toinen oma-aloitteisesti auttaa otan mielelläni avun vastaan. Olen todella kiltti ihminen, sen myönnän. Siksi en yleensä myöskään osaa kieltäytyä jos joku pyytää minulta apua. Miehen kanssa on myöskin se ongelma että jos kieltäydyn jostain hänen pyytämästään hän hermostuu ja saan sitten kuulla kunniani. Eilen kun kun lopulta sanoin että jospa saisin loppupäivän levätä ettei tarvitsisi auttaa häntä hänen töissään, mies totesi ivallisesti että koska onpa se nyt raskasta vastata muutaman kysymykseen...
Pitäisi opetella olemaan kovempi, tiedän sen. Se ei vain ole luonteeni, minua ei kasvatettu niin....
AP
Niin. Sinä itse siis rakennat tuon tilanteen. On sinun vastuullasi huolehtia omasta levostasi. Toki mieheskin vaikuttaa tunnevammaiselta empatiakyvyttömältä paskalta, mutta sinäkin vaikutat läheisriippuvaiselta joka odottaa muilta lupaa omaan elämäänsä. Ja syyttää sit heitä siitä ettei ite osaa huolehtia itsestään. Miehes alistaa ja sinä alistut ja uhriudut
Hmm. Meillä on sinänsä vähän eri juttu, että molemmilla on perussairaus, joka tiputtaa välillä sänkyyn tai osastohoitoon, joten toisen on silloin ymmärrettävä ilman eri vääntöä vetää pulkkaa... Pienemmissäkin taudeissa mies on silti samanlainen. On empaattinen luonne muutenkin, luulen pelisilmän johtuvan siitä.
Tekosyitä kirjoitti:
Miesflunssa on yhtä ärsyttävä tauti kuin naisflunssakin. Hyvä tekosyy heittäytyä toisen passattavaksi. En minä ainakaan ole koskaan niin kipeä ollut, etten vessareissulla nessuja ja teemukiani olisi keittiöstä saanut haettua. Tai sitten olen vain nukkunut, enkä minä silloin toisen läsnäoloon reagoi.
Ymmärsin että nessut ja lääkkeet ovat loppuneet kokonaan ja niitä on pitänyt lähteä hakemaan ihan apteekista. Sinnekinkö pitää lähteä taudin kourissa vaikka olisi terve puoliso kotona?
Miesflunssa on yhtä ärsyttävä tauti kuin naisflunssakin. Hyvä tekosyy heittäytyä toisen passattavaksi. En minä ainakaan ole koskaan niin kipeä ollut, etten vessareissulla nessuja ja teemukiani olisi keittiöstä saanut haettua. Tai sitten olen vain nukkunut, enkä minä silloin toisen läsnäoloon reagoi.