Mikä on varhaisin muistosi lapsuudesta?
Siis kuinka pitkälle omaan lapsuuteesi muistat? Siis se kaikkein vanhin muisto elämästäsi.
Itse olen syntynyt -87 ja muistan jotain 80-lopun ja 90-luvun alun tapahtumia. Muutettiin vanhempieni kanssa vuonna -92 toiseen taloon. Muistan muutamia tapahtumia 80-luvulta tai 90-luvun alusta, kun vielä asuttiin vanhassa asunnossa. Eli olen ollut joku 3-5 vuotias.
Muistan, että olen oksentanut yläkertaan meneviin rappusiin. Sit muistan sen makuuhuoneen, jossa nukuttiin. Muistan kun nukuin joskus päiväunia ja heräsin. Sitten äiti antoi ruokaa; jauhelihakastiketta ja perunamuusia. Muut olivat varmaan syönneet jo aikaisemmin kun olin nukkunut. Muistan sen pupun, mikä oli rakas ja lempileluni. Sitten se hukkui johonkin pihalle kesällä. Muistan kun se löytyi joskus syksyllä. Se oli märkä ja aika kärsineen näköinen. Mutta muistan, että olin onnellinen, kun sain sen takaisin. Sen nimi oli Pupuliina.
... Sitten muistan sellaisen sinisen kimaltavan pomppupallon, joka oli jäännyt jumiin patterin väliin. Muistan, että kävin usein katsomassa sitä palloa. Muistan ne tarrat, jotka olivat vessan sinapin värisessä seinässä. Muistan sen hetken kun kirosin ensimmäistä kertaa pikkulapsena, niin äiti pesi suun saippualla. Muistan sen ikävän maun ja miten pelkäsin kiroamista, koska en halunnut sitä saippuaa suuhun. Muistan sen, kuin söin mandariineja, niin tein niistä aina semmoisen ympyrän ja leikkin että ne mandariinit tanssivat.
Kerro oma muistosi!