Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako lähihoitajat pistää vaikka kotonaan rokotteen lapselleen?

Vierailija
01.10.2018 |

Siis jos on se i.m.-pistolupa työssään, tai minkä nyt suorittavatkin, että lihakseen saavat pistää. Saako siten myös esim. kotonaan laittaa itse vaikka itselleen tai lapselleen rokotteen? Vai koskeeko lupa vain työmaalla tapahtuvaa pistämistä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät pistä. Injektoitava yms insuliinit on täysin eri asia kuin rokote! Ja ihan sama, vaikka kuinka tökkisi kumppaneitaan.

Vaikka mullakin on kaikenmaailman luvat, en piikitä kuin insuliinia/klexanea. Koska on oltava se adrealiini.

Sairaanhoitaja/lääkäri hoitaa muut. Piste.

Vierailija
22/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten kotihoito saa pistää lääkkeitä?

Tuttu lääkäri kävi laittamassa lääkepistokset kaverilleen, syöpäpotilas kyseessä.

Ja saako joku aikuiskoulutettu lähihoitaja pistää lääkkeitä? Pelottava ajatus.

En tiedä näistä asioista mitään, kysyn nyt kun tuli puheeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu lääkäri kävi laittamassa lääkepistokset kaverilleen, syöpäpotilas kyseessä.

Rokotteiden ja lääkkeiden pistäminen on eri asia. Rokotteista voi tulla anafylaktinen sokki. Sen takia se adrenaliini tarvitaan.

Vierailija
24/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuksia saa ylipäätään antaa vain rokotuskoulutuksen käynyt henkilö. Ei edes sairaanhoitaja ilman lisäkoulutusta.

Kaikki rokotteet on kirjattava, tuotenumerot, ajankohdat, pistopaikat yms merkittävä ylös. Ei mitään lääkkeitä saa ottaa ja viedä kotiinsa.

Adrenaliinit ja muu elvytysvälineistö oltava saatavilla. Sielä se on neuvolassakin kaapissa odottamassa säännöllisesti tarkastettuna, vaikkei olisi näkyvillä.

Vierailija
25/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun kaveri pisti ihan kotona matkaa varten vaadittavat rokotteet. Aikuiselle kylläkin.

Ei tarkoita että olisi saanut pistää.

Käsittääkseni lähihoitajat voivat saada ohjeistettuna luvan pistää työssään tiettyjä lääkkeitä, mutta se koskee vain kyseistä yksikköä eikä käsittääkseni koskaan rokotteita.

Vierailija
26/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja tarvitsee kaikkeen lääkkeen antoon lääkeluvat, ja opioideille vielä oman luvan. Eli tentit suoritetaan töissä, ennen kuin pääsee mihinkään käsiksi. Rokotteita lähäri ei voi antaa.

Vierailija
27/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotuksia saa ylipäätään antaa vain rokotuskoulutuksen käynyt henkilö. Ei edes sairaanhoitaja ilman lisäkoulutusta.

Kaikki rokotteet on kirjattava, tuotenumerot, ajankohdat, pistopaikat yms merkittävä ylös. Ei mitään lääkkeitä saa ottaa ja viedä kotiinsa.

Adrenaliinit ja muu elvytysvälineistö oltava saatavilla. Sielä se on neuvolassakin kaapissa odottamassa säännöllisesti tarkastettuna, vaikkei olisi näkyvillä.

Samaa olin tulossa sanomaan että sairaanhoitajankin pitää saada erikseen lupa pistää rokotteita.

Vierailija
28/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään mitään kajoavaa toimenpidettä ei saa työelämässä tehdä, ilman koulutusta. Peruskoulutus ei riitä. Sairasnhoitajille on esim. Kanylointi ” kokeita” joissa näytetään että homma todella osataan. Sama koskee kaikkia lääkelupia, pistoslupia, rokotelupia. Lähes kaikkeen tarvitaan erillinen lupa.

Vierailija
29/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotteesta en tiedä, mutta tuntemani hoitajat pistävät kyllä injektoitavan lääkkeen kumppanilleen.

Minä piikitän omat lääkkeeni itse. Siihen saa koulutuksen hoitajalta jokaista lääkettä varten erikseen.

Olen käyttänyt ihon alle pistettäviä ja lihakseen pistettäviä lääkkeitä, ja aina lääkkeen vaihdon yhteydessä on pitänyt käydä pistokoulutus uudestaan.

Tarvittaessa myös puoliso voidaan opettaa pistämään lääkkeet.

Toki voisin itsekin neuvoa puolisolle kuinka pistetään, mutta siinä ei sitten olisi harjoitusmahdollisuutta, vaan pistämisen pitäisi onnistua heti ekalla kerralla oikein.

Mieluiten pistän kuitenkin itse, sillä haluan pitää kontrollin siinä tilanteessa itselläni.

Vierailija
30/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun kaveri pisti ihan kotona matkaa varten vaadittavat rokotteet. Aikuiselle kylläkin.

Ei tarkoita että olisi saanut pistää.

Käsittääkseni lähihoitajat voivat saada ohjeistettuna luvan pistää työssään tiettyjä lääkkeitä, mutta se koskee vain kyseistä yksikköä eikä käsittääkseni koskaan rokotteita.

Saa kyllä pistää mitenkään rikollista esim apteekista ostettavan lääkkeen pistäminen ei itselle tai aikuiselle ole jos siitä ei tee esim. salaa tai pakota toista siihen suostumaan. Thl:än tai kenenkään lääkärin lupaa siihen ei tietenkään ole jos et ole hoitosuhteessa ko. henkilöön ja/tai sinulla ei tarvittavia lupia ole. Lääkäri tai terveydenhoitoyksikkö ei myöskään ole tällöin vastuussa siitä.

Kotona on lupa pistää esim. kotihoidossa kun hoitajalla on pistetävään hoitosuhde ja tarvittavat luvat vastuulääkäriltä.

Vierailija
31/37 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa. Ihan samalla tavalla kuin kirurgi voi suorittaa kotioloissa amputaation tai kuten sittarin vartija voi laittaa saman katon alla asuvan pikkuleipävarkaan voimakeinoin ojennukseen.

Vierailija
32/37 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, nythän lähihoitajille tulee lupa antaa coronarokote...

Vierailija
33/37 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sairaanhoitaja-anoppi ainakin tuota teki, että rokotti aikuisia ystäviään/ sukulaisiaan kotonaan, ja ainakin myös oman poikansa kun oli lähdössä Thaimaahan.

Muita kommentteja luettuani lisään tähän, että tästä on aikaa yli 15-vuotta ja anoppi ei ollut enää työelämässä silloin. Varmaan ne oli tuttavien itse apteekista hakemia influenssa ja hepatiitti piikkejä mitä pisti.

Ja kun joku tuolla mainitsi, että rokittajalla on aina adrenaliinit pöydällä valmiina allegisen reaktion varalta, niin ei kyllä ainakaan lasten neuvolassa ole!

Kyllä se sieltä terkan huoneesta löytyy tai pitäs ainakin löytyä

Vierailija
34/37 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotteiden ja lääkkeiden pistäminen on eri asia. Rokotteista voi tulla anafylaktinen sokki. Sen takia se adrenaliini tarvitaan.

Kyllä niistä lääkkeistä voi aivan samanlainen anafylaktinen sokki tulla jos on allerginen kyseiselle lääkkeelle.... Analyflaktinen sokki on sama kuin allerginen reaktio.

Vierailija
35/37 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistän rokotteet itse lapsiini sekä niihin, jotka pyytävät pistämään. Mm influenssa- ja hepatiittirokotteita. Olen terveydenhoitaja ja tehnyt paljon rokotustyötä. En näe yhtään syytä lähteä pistättämään muualle kun voin sen itsekin tehdä.

On adrenaliinia jääkaapissa ihan normaalisti. Paljon lääkäreitä perhepiirissä, he pistävät myös itse rokotteet perheenjäseniinsä.

Itseasiassa apotissa on kohta, josta rokottajaksi voi merkitä pistäjäksi huoltajan. Tiedot saa siis myös koneelle.

Vierailija
36/37 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähäri täällä. Lähihoitajat eivät saa antaa rokotuksia ollenkaan, ainoastaan sairaanhoitajat.

Pomon luvalla työpaikkakoulutuksella saavat. Esimies vastuussa.

T.hoitsu ei lähäri

Vierailija
37/37 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistän rokotteet itse lapsiini sekä niihin, jotka pyytävät pistämään. Mm influenssa- ja hepatiittirokotteita. Olen terveydenhoitaja ja tehnyt paljon rokotustyötä. En näe yhtään syytä lähteä pistättämään muualle kun voin sen itsekin tehdä.

On adrenaliinia jääkaapissa ihan normaalisti. Paljon lääkäreitä perhepiirissä, he pistävät myös itse rokotteet perheenjäseniinsä.

Itseasiassa apotissa on kohta, josta rokottajaksi voi merkitä pistäjäksi huoltajan. Tiedot saa siis myös koneelle.

Mun labrahoitaja kaveri pistää aina influenssarokotteen itseensä. En kysynyt, onko adrenaliinia kotona, mutta luulen, ettei ole.