Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pähkinä-allergian siedätyshoito

Vierailija
30.09.2018 |

Onko kenelläkään käytännön kokemusta tai tietoa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta kuin maidon siedätyshoidosta. Siedätys tehtiin lääkitys päällä ja aloitettiin ihan minimaaliseti. Ei siis ollut pistossiedätys. Pieni ylilyönti vei aina takapakkia.

Käsittääkseni vain maapähkinälle on siedätys?

Vierailija
2/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, maapähkinä-allergian siedätyshoidosta olisi kyse. Kenelläkään tietoa, kokemusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään sairaalassa ja lääkärien valvonnassa lääkityksien kanssa. Sitä EI SAA tehdä itse. Muuten käy köpelösti.

Vierailija
4/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutta tietoa, tulossa vasta. https://yle.fi/uutiset/3-9942320

toiminut tapa

https://yle.fi/uutiset/3-9802553

Vierailija
5/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt itse. Allergiani oli lievä, lähinnä ristiallergia siitepölyallergioista. Sain pähkinöistä vain lievää suun kutinaa ja kihelmöintiä, en sen pahempaa. Se meni ohi kun aloin syödä säännöllisesti pähkinöitä.

Vierailija
6/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdään sairaalassa ja lääkärien valvonnassa lääkityksien kanssa. Sitä EI SAA tehdä itse. Muuten käy köpelösti.

Joo, ei olla tekemässä itse. Ja joo, tottakai kysytään lääkäreiltä miten toimitaan ja noudatetaan kaikki sääntöjä ja ohjeita. Mutta koska kaikki vasta edessä, olen kiinnostunut muiden kokemuksista ja arjen sujuvuudesta, joten niistä käytännön kokemuksia, kiitos, jos jollain on konkreettista tietoa.

Vierailija
7/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, en kyllä uskaltais mun tytölle. Elämä ilman pähkinöitä on ihan hyvää elämää.

Vierailija
8/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, en kyllä uskaltais mun tytölle. Elämä ilman pähkinöitä on ihan hyvää elämää.

Ahaa, siis joo... toki elämä on ihan kelpoa ilman pähkinöitäkin, MUTTA ootko sattunut huomaamaan kuinka hemmetin paljon markkinoilla on ruokatuotteita jotka "saattavat sisältää pähkinää"?! Elämä ilman tällaisesta sattuvaa anafylaktista shokkia on paljon kivempaa. Mietipä nyt toisenkin kerran sitä lapsen tilannetta.

Vierailija
9/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, siis joo... toki elämä on ihan kelpoa ilman pähkinöitäkin, MUTTA ootko sattunut huomaamaan kuinka hemmetin paljon markkinoilla on ruokatuotteita jotka "saattavat sisältää pähkinää"?! Elämä ilman tällaisesta sattuvaa anafylaktista shokkia on paljon kivempaa. Mietipä nyt toisenkin kerran sitä lapsen tilannetta.

Korjaan: elämä ilman "saattaa sisältää pähkinää"-tuotteita on ihan hyvää elämää. Mutta tee sinä, ei ole minulta pois.

Vierailija
10/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä elämä helpottui kun maito ei aiheuttanut enää sairaalareissuja. Vaikka lapsi on vieläkin allerginen, niin oireet ovat lievempiä ja minimaalisen sijaan kestää noin desin maitoa. Päiväkodista tuli monta reissua ambulanssilla sairaalaan. Siedätyksen jälkeen, koulusta ei yhtäkään. Huomattavasti luottavaisemmin mielin tässä eletään. En tunne ketään, joka olisi siedätyksestä pahoillaan. Siedätysvsihe on vaivalloinen. Siihen pitää varautua, mutta luultavasti siitä kerrotaan ennen aloitusta. Minulla ei ole pähkinöistä tietoa, mutta maidosta, koivusta. Ja tuttujen kautta muistakin ruoka-aineista.

Vierailija
11/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan: elämä ilman "saattaa sisältää pähkinää"-tuotteita on ihan hyvää elämää. Mutta tee sinä, ei ole minulta pois.

Eikö pieni toleranssi ole turvallisempaa, kuin aina pelätä anaflylaktista reaktiota?

Vierailija
12/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi minäkään siedätystä mun tytölle, jolla on sekä maapähkinä- että pähkinäallergia. Hyvin ollaan pärjätty tuoteselosteet lukemalla ja adrenaliinikynä turvana.

Vierailija
13/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käsittääkseni ole Suomessa saatavana. Olisin halunnut omalle lapselle, joka on kuoleman vakavasti allerginen kaikille pähkinöille.

Välttäminen on periaatteessa helppoa, käytännössä kaikenlaisia virheitä sattuu niin ravintoloissa kuin elintarviketeollisuudessakin.

Vierailija
14/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ilman pähkinöitä toki on mahdollista, niitä ei tosiaan tarvitse syömällä syödä. Meillä tavoitteena olisi, ettei tarvitsisi paniikissa pelätä saattaa-sisältää-tilanteita.

T. Ap

Vierailija
15/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käsittääkseni ole Suomessa saatavana. Olisin halunnut omalle lapselle, joka on kuoleman vakavasti allerginen kaikille pähkinöille.

Välttäminen on periaatteessa helppoa, käytännössä kaikenlaisia virheitä sattuu niin ravintoloissa kuin elintarviketeollisuudessakin.

Meille tätä ehdotettiin allergiasairaalassa. Mietitään nyt, että lähdetäänkö siihen.

Siksi kyselen, onko kellään nyt ihan sitä käytäänön kokemusta.

T. Ap

Vierailija
16/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinäallergia, josta oireita vain iholla. Suositeltiin yhden tai kahden pähkinän syömistä kerrallaan, jotta allergia ei muutttuisi vakavammaksi. Parempi siis syödä vähän kuin ei olenkaan.

Vierailija
17/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskaltaisi minäkään siedätystä mun tytölle, jolla on sekä maapähkinä- että pähkinäallergia. Hyvin ollaan pärjätty tuoteselosteet lukemalla ja adrenaliinikynä turvana.

Miten teillä kulkee adrenaliininkynä mukana pakkasella ja helteellä? Sehän ei saa jäätyä, eikä olla yli25astetta? Ja minkä ikäinen tyttö? Onko tosiaan AINA mukana?

Vierailija
18/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä kulkee adrenaliininkynä mukana pakkasella ja helteellä? Sehän ei saa jäätyä, eikä olla yli25astetta? Ja minkä ikäinen tyttö? Onko tosiaan AINA mukana?

Kyllä se aina on mukana. Ei ole jäätynyt repussa koskaan, helteellä taas tyttö ei edes ulkoile. Hän on nyt 16 ja allergia ollut 5-vuotiaasta alkaen. 

Vierailija
19/22 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aina on mukana. Ei ole jäätynyt repussa koskaan, helteellä taas tyttö ei edes ulkoile. Hän on nyt 16 ja allergia ollut 5-vuotiaasta alkaen. 

Mistä tiedät ettei ole jäätynyt?

Vierailija
20/22 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin pari vuotta sitten, ettei ainakaan niin pahaa allergiaa kuin tyttärellä on, pystytä siedättämään turvallisesti ja toimivasti.