Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS:n selitykset nykyisille sisustusvillityksille

Vierailija
30.09.2018 |

https://www.hs.fi/koti/art-2000005846922.html

HS haki selityksiä nykyisille sisustustrendeille. En kylläkään allekirjoita kaikkea. Miten itse selittäisit näitä trendejä?

1. Häiritsee, että jokainen tuoli on erilainen

Mielestäni syynä on enemmänkin, että ihmisillä on vahva tarve olla yksilöllinen boheemi lumihiutale. Kun omaa makua ei ole, niin nyt on helppo olla yksilöllinen keräämällä erilaisia tuoleja julisteiden ja mietelauseiden kaveriksi. Omaa kulttuurista ohuutta yritetään paikata trendillä, joka haluaa korostaa kerroksellisuutta.

2. Kun seinillä lukee "be awsome today":

Syynä niin ikään oman maun puute taiteen suhteen ja rahan puute. Ja jos itse tykkääkin jostain, niin pahinta on, jos kaverit ei. On helppo ostaa sisustusjuliste tai mietelausekyltti, kun kaikilla muillakin on sellaisia.

3. Perunat keitetään olohuoneessa

Syy tähän pienet asunnot ja rakenneyhtiöiden halu viilata ihmisiä linssiin. Trendin varjolla tarjotaan asuntoja, joissa ihmiset on pakotettu hellahuoneisiin. Siellä pottukattiloiden ja maitopurkkien seassa voi sitten fiilistellä ja yrittää tehdä sotkun keskellä elämisestä taidetta. Halu on myös tehdä ylensyönnistä hyväksyttyä. Ihmisten lihavuus on räjähtänyt käsiin sen jälkeen, kun kyökit poistuivat ja syöminen alkoi hallita ihmisten arkea avokeittiöiden vuoksi. Sohvalta pääsee jääkaapille parilla askeleella. Saarekkeen takana hääräilessä voi samalla napostella jotain hyvää. Entä, jos perhe hankkii ruoanlaitto- tai siivousapua? Hääräileekö avustaja siellä isäntäväen seurana keskellä olohuonetta? Eniten ihmetyttää, että suuriinkin asuntoihin sijoitellaan näitä avoratkaisuja, jotka todennäköisesti menevät pian pois muodista. Pienissä asunnoissa tuollaiset keittiöt ymmärtää, koska tuskin moni sinkku edes nykyään laittaa ruokaa ja syö kotonaan.

4. Synkkä keittiö

Ymmärrettävästi kummastuttava trendi, kun viimeisen vuosikymmenen ajan kodit ja kaikki huonekalut on maalattu lattiasta kattoon korkeakiiltovalkoisella. Valkoinen on helppo, koska sillä voi maalata kaiken. Mustan käyttö vaatii jo vähän silmää, ettei mene ihan överiksi.

5. Aina samanlainen sisustuslehtikoti

Tästä olen samaa mieltä. Sisustuslehdissä esitellään keskiluokkaisia koteja. Sellaisten ihmisten, jotka lähtökohtaisesti hakevat sosiaalista hyväksyntää ja haluavat myös, että kodin sisustus miellyttää suurta massaa. Köyhien ja rikkaiden kodit ovat tosi harvoin sisustuslehtien sivuilla.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

6. Tikkaat vailla tarkoitusta.

Ennen tikkaat johtivat kirjahyllyn yläosaan. Nykyisin kirjahyllyt on poistettu asunnoista, mutta tikkaat jääneet. Ei voi kuitenkaan koskaan tietää, onko yläpäässä kirjoja, joska tikkaat eivät kestä kiipeämistä.

7. Miksi kaikkialle kalkkimaalia?

Koska pastellisävyt ovat muotia. Onhan se nyt kamalaa, että antiikkihuonekalussa olisi vaikka klassinen tumma väritys. Siitähän tulee ihan mummola mieleen, käääk!

8. Minne katosivat kirjat?

Kirpputoreille ja kaatopaikoille. Vielä 60-70 -luvulla kulttuurikoti oli yleinen ihanne. Kodeissa saattoi olla suuria kotikirjastoja. Näiden henkilöiden poistuttua ihmiset hävittivät jäämistöjä. Kirjahyllyssä näkee usein erilaisia värejä ja erimuotoisia kirjoja. Ei sopinut kokovalkoisuuteen. Nykyinen keskiluokka saa sielun ravintonsa sosiaalisesta mediasta ja suoratoistopalveluista. Ihmisten lukutaito on heikentynyt radikaalisti. Syy tähän kirjastojen katoaminen kodeista.

9. Kaikille konjakinvärinen nahkasohva:

Koska nahka on EKOLOGISEMPI ja kestävämpi kuin kangassohva, ja keskiluokkaisen ihmisen on tärkeää olla ekologinen, vaikka hurauttaisi kolme kertaa vuodessa lentokoneella kaukomatkalle. Valkoisuus on menosta pois muodista, ja tilalle on tulossa maanläheisempi värimaailma, mihin ruskea sopii.

10. Pienet asunnot, isot kalusteet

Koska ihmiset ovat laiskoja ja tarvitsevat laiskanlinnoja. Puiselle antiikkisohvalle ei mahdu makaamaan koko perhe. Sohvalla voi löhöttää, katsella netflixiä ja mussuttaa herkkuja. Suomalaiset ovat lihavampia kuin koskaan.

Vierailija
2/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni HS-kirjoitus oli hyvä ja sinä toit lisää kiinnostavia kommentteja.

Olisi aina mukavaa nähdä esimerkiksi HS-kritisoijien oma koti. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoista lisään, että olen antanut pois satoja kirjoja, mutta kattoon ulottuvat kirjahyllyni ovat edelleen täynnä suosikkikirjojani. Ei kaikkea tarvitse enää säästää, koska joku muu haluaa ehkä lukea kyseiset teokset, joten lahjoitin kirjat Kierrätyskeskukseen.

Lainaan kirjastosta kirjoja joka viikko.

Vierailija
4/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aapeen kaksi podtausta ilmentävät hänen omaa, erittäin konservatiivista, verraten kapea-alaista ja tuomitsevaa näkemystään siitä, mitä asumisen ja sisutamisen pitäisi olla, ei vain hänen kodissaan vaan muidenkin.

Ja sanon tämän ihmisenä, jonka koti ei noudata mitään yllä kritisoituja trendejä - mutta olen silti valmis näkemään niidenkin hyvät puolet.

Vierailija
5/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuolit, tai no kaikki muukin, on eri paria ihan vain siksi, että olen saanut useimmat huonekalut/astiat jostain yksittäisinä ilmaiseksi enkä ole ruvennut nirsoilemaan niiden kanssa. Jos haluaa kaiken olevan samaa paria tai sopivan yhteen, siitä joutuu todennäköisest maksamaan. Mutta hauskaa, jos olenkin jonkun mielestä (olevinani) trendikäs, vaikka itse kuvittelin ihan päinvastaista.

Vierailija
6/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuolit, tai no kaikki muukin, on eri paria ihan vain siksi, että olen saanut useimmat huonekalut/astiat jostain yksittäisinä ilmaiseksi enkä ole ruvennut nirsoilemaan niiden kanssa. Jos haluaa kaiken olevan samaa paria tai sopivan yhteen, siitä joutuu todennäköisest maksamaan. Mutta hauskaa, jos olenkin jonkun mielestä (olevinani) trendikäs, vaikka itse kuvittelin ihan päinvastaista.

Kierrätys sinällään erinomainen asia. Tuossa trendissä ei kyse ole vain pelkästään kierrättämisestä, vaan joukossa saattaa olla monta uutta ja ostettua tuolia.

Vierailija
7/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no minä ostin juuri kirjahyllyn, koska kirjoja on alkanut kertyä. Nimenomaan sellaisen avomallisen, että kirjat on esillä. Siinä on sitten sekaisin kirjat ja sukkalangat.

Vierailija
8/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin kirjoituksessa selitettiin kivasti näitä outoja sisustustrendejä. Onhan se kumma kun kaikki sisustuslehtien kodit on kopioita toisistaan. Eniten tällä hetkellä ihmettelen sitä trendiä, että sängyn/sohvan päällä on joku ryppyinen huopa ja kynttiläasetelma. Näyttää paloturvalliselta.

Meilläkin on eriparituolit. Luulin, että se on jo ihan mennyttä muotia, nykyään näkee vaan niitä kuppituoleja.

Ja perunat keitetään meilläkin "olohuoneessa". Olen lapsuuden asunut vanhasa maalaistalossa, jossa oli tupakeittiö, niin en en tykkäisi laittaa ruokaa missään erillisessä keittiökammiossa.

Jokainen sisustakoot niin kuin kodikkaalta tuntuu. Kun sisustaa itseään varten, ei tarvitse jokaisen uuden trendin myötä vaihtaa sisustusta.

Vierailija
9/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin kirjoituksessa selitettiin kivasti näitä outoja sisustustrendejä. Onhan se kumma kun kaikki sisustuslehtien kodit on kopioita toisistaan. Eniten tällä hetkellä ihmettelen sitä trendiä, että sängyn/sohvan päällä on joku ryppyinen huopa ja kynttiläasetelma. Näyttää paloturvalliselta.

Meilläkin on eriparituolit. Luulin, että se on jo ihan mennyttä muotia, nykyään näkee vaan niitä kuppituoleja.

Ja perunat keitetään meilläkin "olohuoneessa". Olen lapsuuden asunut vanhasa maalaistalossa, jossa oli tupakeittiö, niin en en tykkäisi laittaa ruokaa missään erillisessä keittiökammiossa.

Jokainen sisustakoot niin kuin kodikkaalta tuntuu. Kun sisustaa itseään varten, ei tarvitse jokaisen uuden trendin myötä vaihtaa sisustusta.

Jos huopa on kynttilöiden alla, niin asiat ovat melko hyvin. ;)

Olen samaa mieltä siitä, että koti on koti ja jokainen asuu haluamallaan tavalla. Minulla rajoitteena on raha, mutta pidän kodistani. 

Vierailija
10/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli sentään Glorian antiikki. Nykyään kaikissa lehdissä asunnot todella samannäköisiä ja samat tavarat.

Vierailija
11/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta sellainen sisustuslehtikoti kertoo useimmiten persoonan puutteesta. Laumasieluisuus, kuvitelma, että tämä on tyylikästä. Se voi olla tyylikästä tai ei. Tyylikästä on minusta se, että antaa persoonan näkyä ja historiansakin. Meillä esimerkiksi on yhdellä seinällä ehkä nykymittapuulla mauton ryijy, mutta se on muisto. Sillä on tunnearvoa ja se on vanha. Oma isoäitini, joka olisi 115, jos eläisi, on tehnyt sen nuorena tyttönä. Se muisto mummusta, jonka kasvotkin on jo haalenneet muistoissa.

Ne tikapuut on kyllä oudot. En tajua.

Vierailija
12/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista trendeistä ehdottomasti kolmonen eli avokeittiö pitää omassa asunnossani olla. Haluan, että ruokaa laittaessa voi seurustella muiden kanssa. Mitähän se nyt olis ollut trendinä kaupunkiasunnoissa, jonkun 40 vuotta ja toivottavasti ei koskaan katoa - eikä sitä kyllä olekaan näköpiirissä. Maalla tupakeittiöitä on ollut ”aina”.

Vierailija
13/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta sellainen sisustuslehtikoti kertoo useimmiten persoonan puutteesta. Laumasieluisuus, kuvitelma, että tämä on tyylikästä. Se voi olla tyylikästä tai ei. Tyylikästä on minusta se, että antaa persoonan näkyä ja historiansakin. Meillä esimerkiksi on yhdellä seinällä ehkä nykymittapuulla mauton ryijy, mutta se on muisto. Sillä on tunnearvoa ja se on vanha. Oma isoäitini, joka olisi 115, jos eläisi, on tehnyt sen nuorena tyttönä. Se muisto mummusta, jonka kasvotkin on jo haalenneet muistoissa.

Ne tikapuut on kyllä oudot. En tajua.

Mä voisin hankkia tikapuut. Niille olisi hyvä laittaa makkarissa yöksi sellaiset vaatteet, jotka aikoo pukea vielä ylleen. Jotkut ehkä laskostaa tikapuille päiväpeitteen (itse en käytä).

Vierailija
14/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella surullista katsella kuvia vaikkapa joistain vanhoista arvoasunnoista, joissa vanhat puupaneloinnit on päällemaalattu, aidot puulattiat peitetty laminaatilla ja sisustus halpaa krääsää. Ihmisten arvostus kohdistuu täysin kertakäyttöisiin asioihin.

Vierailija
15/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitys: epävarmuus omasta mausta ja laumasieluisuus.

Katsoin juuri uutta Koti ja Keittiö -lehteä. Ei mielestäni yhtään asuntoa oltu kunnolla sisustettu, vaan ostettu hyväksytyksi. Siis samoja mustavalko-trendipuuelementti-designhuonekalu -yhdistelmiä kaikki. Kaikki "huolettomasti" aseteltua eli huolimattomasti matkittua.

Ovatko avokeittiöt sittenkään parempia? Kauanko löhöfiiliskulttuuri kestää? Tykkään ajatuksesta, että keittiö on syömistä varten, ei koko talo. Tai kun lapsena käskettiin syömään kunnolla pöydän ääressä keittiössä. Jotenkin avokeittiöolohuoneet tuntuvat levottomilta.

Mutta eihän minulla juntilla ole maagista aamiaiskaappiakaan.

Vierailija
16/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on aamiaiskaappi?

Vierailija
17/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai pitkään aikaan (jos koskaan) muodit ole enää olleet "aitoja", vaan luotuja?

Vierailija
18/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on aamiaiskaappi?

Kaappi, johon voi piilottaa kahvinkeittimen, leivänpaahtimen, murot jne. Joitakin uusia asuntoja mainostetaan aamiaiskaapilla.

Paitsi jos keittää päiväkahvit, saako käyttää aamiaiskaapin keitintä? Tai siis miksei ole vaan pienkeittiökonekaappia keittimille, pirtelökoneille ja taikinanvatkaimille?

Vierailija
19/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on aamiaiskaappi?

Jotain mitä en ymmärrä lainkaan. Sinne kuulemma laitetaan piiloon kaikki aamiaistarpeet ja -laitteet.

No onhan mullakin maito jääkaapissa ja leikkuulaudan sisälle piilotettu leipäveitsi, voiveitsi, leikkuulauta ja juustohöylä - ehkä mulla on aamiaislaatikko?

Vierailija
20/23 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on aamiaiskaappi?

Kaappi, johon voi piilottaa kahvinkeittimen, leivänpaahtimen, murot jne. Joitakin uusia asuntoja mainostetaan aamiaiskaapilla.

Paitsi jos keittää päiväkahvit, saako käyttää aamiaiskaapin keitintä? Tai siis miksei ole vaan pienkeittiökonekaappia keittimille, pirtelökoneille ja taikinanvatkaimille?

Tai miksei voi vaan karsia niitä laitteita, ja pitää ne muutamat tarpeelliset reilusti esillä? Sairaalasiisteys kun ei kuitenkaan ole kotona muutenkaan mahdollista.