Loppusiivous poismuutettaessa
Vuokralainen muutti pois siivoamatta lainkaan jälkiään. Edes jääkaappia ei ollut puhdistettu. Hellaa ei liene puhdistettu ikinä. Keittiönkaapeissa makaroneja ja jauhoa hyllyillä, leivänmuruja ja kiinni kuivuneitä ruokia ympäriinsä keittiössä joka puolella. Pesutiloja ei varmaan pesty ikinä. Ilmastointiteipin liimajälkiä vähän siellä ja täällä, olisiko johtoja teippailtu kiinni lattiaan. Koirankarvoja isoina rullina seinivierillä. Lasten rasvaisia kädenjälkiä ikkunat, seinät ja peilit täynnä, piirroksia seinillä. Pitäisi lähteä noita jälkiä siivoamaan. Kyrsii. Kyrsii syvältä. Tietäisin kivempiakin tapoja viettää vapaapäivää kuin lähteä siivoamaan toisten sotkuja, ja olisi minulla omiakin töitä. Ollessani itse vuokralaisena siivosin aina kaikki paikat poistuessani. Pesin jopa ikkunatkin.
Mitä mieltä olette, kumman kuuluu siivota asumisen jäljet vuokrasopimuksen päättyessä? Vuokralainen siivoaa omat sotkunsa vai vuokranantaja siivoaa oman asuntonsa? Ja ei, en perinyt kiskurivuokraa. Pikemminkin hyväntekeväisyysvuokraa. Elämäni ensimmäinen ja viimeinen asunnonvuokraus. Vuokranantajana toiminen päättyy tähän jättisiivousurakkaan. Toiste en tähän lähde.
Kommentit (17)
No ei kai se mikään mielipidekysymys ole?
Meillä oli asunto siinä kunnossa, että siellä haisi ja jouduin varmaan viikon tuulettaa. Myöskään ei oltu siivottu mitään jääkaappeja, pakastimia, helloja. Vuokralainen oli muutoinkin huono, vuokrat eivät tulleet ajallaan ja välillä oli parinkin kuukauden taukoja. Ei olisi lääkäriperheestä olettanut. Onneksi sain seuraavista kunnolliset pitkäaikaiset vuokralaiset.
Tuollainen on sikamaista. Sinuna tilaisin siivousliikkeen tekemään työn ja jättäisin osan vuokravakuudesta palauttamatta.
Osa ihmisistä ei käsitä, että siivous - ja loppusiivous - kuuluu tehdä.
Olen muuttanut asuntoon, jossa edellisen omistajan roskat olivat vielä kaapissa.
Miksi et tilaa siivoojaa, lasku (eriteltynä, paljonko kului aikaa mihinkin) vakuudesta.
Luulisi jokaisen tekevän siivouksen lähtiessään. Toivottavasti sulla oli hyvä takuuvuokra.
Oon itse tässä viime vuosina muuttanut työni vuoksi useaan kertaan ja on ollut mukava, kun on saanut perusteellisen listan mitä muuttosiivoukseen kuuluu, niin on ollyt helppi tarkistaa ettei ole mikään unohtunut.
Lisäksi noissa on tarkkaan eritelty mitä maksaa jos jokin jää tekemättä. Esim. hellan takaa siivoamatta jättäminen taisi olla 90 euroa🤔
Ota kuvat todisteeksi, tilaa siivooja ja maksuta takuuvuokrasta kulut.
Ja mä kun panikoin että siivosinhan varmasti tyydyttävästi kun tuli kiire poismuuttaessa :D ei onneksi tarvitse seuraavan muuttaa ap:n asunnon kaltaiseen sotkuun, vaikka en kaikkia hyllyjä hinkannutkaan hohtaviksi, pyyhin irtoroskat, tahrat ja pölyt vain.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen muutti pois siivoamatta lainkaan jälkiään. Edes jääkaappia ei ollut puhdistettu. Hellaa ei liene puhdistettu ikinä. Keittiönkaapeissa makaroneja ja jauhoa hyllyillä, leivänmuruja ja kiinni kuivuneitä ruokia ympäriinsä keittiössä joka puolella. Pesutiloja ei varmaan pesty ikinä. Ilmastointiteipin liimajälkiä vähän siellä ja täällä, olisiko johtoja teippailtu kiinni lattiaan. Koirankarvoja isoina rullina seinivierillä. Lasten rasvaisia kädenjälkiä ikkunat, seinät ja peilit täynnä, piirroksia seinillä. Pitäisi lähteä noita jälkiä siivoamaan. Kyrsii. Kyrsii syvältä. Tietäisin kivempiakin tapoja viettää vapaapäivää kuin lähteä siivoamaan toisten sotkuja, ja olisi minulla omiakin töitä. Ollessani itse vuokralaisena siivosin aina kaikki paikat poistuessani. Pesin jopa ikkunatkin.
Mitä mieltä olette, kumman kuuluu siivota asumisen jäljet vuokrasopimuksen päättyessä? Vuokralainen siivoaa omat sotkunsa vai vuokranantaja siivoaa oman asuntonsa? Ja ei, en perinyt kiskurivuokraa. Pikemminkin hyväntekeväisyysvuokraa. Elämäni ensimmäinen ja viimeinen asunnonvuokraus. Vuokranantajana toiminen päättyy tähän jättisiivousurakkaan. Toiste en tähän lähde.
Alkuosan perusteella olisin voinut yläpeukuttaa mutta loppu käänsi peukun alas. Älä ihmeessä yhden tapauksen takia lopeta vuokraamista. Vuokravakuus on juuri tuollaisia tilanteita varten eli peritään siitä korvauksen omasta työstäsi. Tai jos et itse viitsi, ostat siivouspalvelut yritykseltä. Laskutushintaa voi käyttää oman työn hinnoitteluun myös.
Toinen asia on vuokrataso. Jos se on normaalia markkinahintaa alempi, houkuttelee se suurella todennäköisyydellä ongelmallisia vuokralaisia. Tiedän tämän koska vuokraan huonokuntoista "murjua" halvalla hinnalla ja sen vuokralaisille välillä pitää normaalit käytännöt tehdä erikseen selväksi. Eli että vuokra pitää maksaa ajallaan, ovia ei saa potkia rikki, loppusiivous on tehtävä jne. Suurin osa on kaikesta huolimatta asiansa hoitavia vuokralaisia, mutta itse olen asennoitunut olettamaan että välillä vaan tulee hässäkkää syystä tai toisesta.
Ihmisiä on moneen junaan. Mutta juuri tuon takiahan se kallis takuuvuokra aina on siitä sitten otat ja maksat sen loppusiivouksen etkä tosiaankaan ala itse siivoamaan sotkuja. Ammattilainen asialle ja vähennät kulut takuuvuokrasta.
Itse olen aina ollut tosi tarkka loppusiivouksesta. Tapanani on ollut aina superhuolella pestäkuurata koko kylppäri seiniä myöten, muussa talossa lattia ja pyyhkiä kostealla kaapit, sulattaa pakastin ja jääkaappi ja pyyhkiä puhtaaksi nekin ja siivota kaikkieen hellojen yms takaa jne. Ainakin on tullut takuuvuokra täysimääräisenä takaisin :) Tosin olen ollut vuokralla vain firmoilla enkä yksityisillä.
Ja ite kuuraan myös kämpän johon muutan sisään, vaikka olisi täysin supersiistiä. Silti pakko vähintään lattiat pestä ja kostealla pyyhkiä hyllyt yms. En tykkää ajatuksesta että muuttaa jonkun sotkujen keskelle - näky voi olla siisti, mutta usein on kaapeista silti jotain mähmä/pölypaikkoja ylempää tai hankalista paikoista löytynyt. Kun itses siivoaa niin tietää että puhasta on.
Vaan jotkut taas muuttaa suoraan tekemättä mitään alkusiivousta, vaikka oisi näkyvääkin likaa... meitä on moneen junaan.
Vuokralaisen kuuluu siivota lähtiessään. Voit ottaa takuuvuokrasta siivousfirman kulut, itse ei tarvi ruveta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuosan perusteella olisin voinut yläpeukuttaa mutta loppu käänsi peukun alas. Älä ihmeessä yhden tapauksen takia lopeta vuokraamista. Vuokravakuus on juuri tuollaisia tilanteita varten eli peritään siitä korvauksen omasta työstäsi. Tai jos et itse viitsi, ostat siivouspalvelut yritykseltä. Laskutushintaa voi käyttää oman työn hinnoitteluun myös.
Toinen asia on vuokrataso. Jos se on normaalia markkinahintaa alempi, houkuttelee se suurella todennäköisyydellä ongelmallisia vuokralaisia. Tiedän tämän koska vuokraan huonokuntoista "murjua" halvalla hinnalla ja sen vuokralaisille välillä pitää normaalit käytännöt tehdä erikseen selväksi. Eli että vuokra pitää maksaa ajallaan, ovia ei saa potkia rikki, loppusiivous on tehtävä jne. Suurin osa on kaikesta huolimatta asiansa hoitavia vuokralaisia, mutta itse olen asennoitunut olettamaan että välillä vaan tulee hässäkkää syystä tai toisesta.
"Ovia ei saa potkia rikki." Huh. Sinulla on ollut hurjaa porukkaa vuokralaisina.
No jos kerta meinaat lopettaa niin miksi täällä kyselet kumman tulee siivota?
Takuuvuokrat kokonaan pois. Ei asunnon vuokraajalla ole mitään oikeutta vaatia pantteja sen enempää kuin peräkärryn vuokraajalla. Ei vuokralaisella ole mitään velvollisuutta kantaa vuokranantajan liikeriskiä. Suomalaisilla on jostakin agraarisesta menneisyydestä kumpuava käsitys että liiketoiminta ei saa sisältää riskejä. Suomalaisen käsitys liiketoiminnasta on pikavoittojen tavoittelu ja verojen välttely. On huvittavaa että junttisuomalainen ei halua tehdä edes ylitöitä että veroprosentti ei nouse mutta ei ymmärrä että Suomessahan on käytännössä jo melkein tasaverotus kun vain valtionvero on progressiivinen. Ei suomalainen ole vieläkään sopeutunut moderniin maailmaan vaan elää henkisesti vielä pimeällä primitiivisellä maaseudulla missä rajallisesta resurssista maan hallinnasta kamppailu oli kaiken ydin.
Maalaismainen suomalainen ei edes ymmärrä täysin että talous voi perustua vaihdantaan. Kaiken lisäksi monella vuokraajalla on kuvitelma että vuokralainen olisi vastuussa asunnon normaalista kulumisesta. Ei ole vastuussa yhtään enempää kuin työkoneen vuokraamosta hakeva. Mistä taas on tullut käsitys että vuokra-asunto pitäisi olla vuokratessa perusteellisesti siivottu.
Vierailija kirjoitti:
Takuuvuokrat kokonaan pois. Ei asunnon vuokraajalla ole mitään oikeutta vaatia pantteja sen enempää kuin peräkärryn vuokraajalla. Ei vuokralaisella ole mitään velvollisuutta kantaa vuokranantajan liikeriskiä. Suomalaisilla on jostakin agraarisesta menneisyydestä kumpuava käsitys että liiketoiminta ei saa sisältää riskejä. Suomalaisen käsitys liiketoiminnasta on pikavoittojen tavoittelu ja verojen välttely. On huvittavaa että junttisuomalainen ei halua tehdä edes ylitöitä että veroprosentti ei nouse mutta ei ymmärrä että Suomessahan on käytännössä jo melkein tasaverotus kun vain valtionvero on progressiivinen. Ei suomalainen ole vieläkään sopeutunut moderniin maailmaan vaan elää henkisesti vielä pimeällä primitiivisellä maaseudulla missä rajallisesta resurssista maan hallinnasta kamppailu oli kaiken ydin.
Maalaismainen suomalainen ei edes ymmärrä täysin että talous voi perustua vaihdantaan. Kaiken lisäksi monella vuokraajalla on kuvitelma että vuokralainen olisi vastuussa asunnon normaalista kulumisesta. Ei ole vastuussa yhtään enempää kuin työkoneen vuokraamosta hakeva. Mistä taas on tullut käsitys että vuokra-asunto pitäisi olla vuokratessa perusteellisesti siivottu.
Vuokra-asunto tulee olla siivottu siihen kuntoon, että uusi asukas voi muttaa suoraan. Jos asunto ei ole vuokrakunnossa, kai ymmärrät muuttaa ulos ainakin viikkoa ennen kuun avihdetta, jotta se voidaan siivota ennen kuin kuun vaihteessa muuttaa uusi.
Mitä olette mieltä, kun vaihdoimme omistuskämpän toiseen, ihan omaksi kodiksemme, emme siis sijoitusasunnoksi.
Tietenkin hintatarjous laski.
No hohhoijakkaa, tuota varten on takuuvuokra. Jos vuokrasopimuksessa on mainittu, että asunto luovutetaan siinä kunnossa kun on vuokrattukin, voit ilmoittaa vuokralaiselle käyttäväsi takuuvuokraa siivouksen tilaamiseen.
Voitkin poistaa kehnon trollisi ja miettiä seuraavaa vähän pidempään.