Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBD / IBS ja raskaus

29.09.2018 |

Löytyisiköhän täältä vauvaa suunnittelevia, raskaana olevia tai jo synnyttäneitä, jotka sairastavat tulehduksellista suolistosaurautta tai kärsivät pahasta ärtyvästä suolesta?

Oma tilanteeni on, että perhehaaveet on nostaneet päätään, mutta raskaus ja synnytys pelottaa ihan h e l k k a r i s t i oman suolistotilanteen takia. Kliiniset löydökset oli vähäiset, eli diagnoosi meni toiminnallisen vaivan piikkiin, mutta oireiden ollessa pahana vesikin aiheuttaa infernaalisia vatsakramppeja ja kaikki tulee suoraan läpi. (tiedän ettei vaivani silti ole yhtä paha kuin crohn tai colitis). Oireet ahdistavat ja hävettävät. Jotenkuten ovat pysyneet kurissa ruokavalion ja lääkkeiden kanssa, mutta lääkitys olisi vasta-aiheinen raskauden kanssa. Siksi pelottaakin karkaako oireet ihan käsistä raskausaikana. Lisäksi alatiesynnytys ahdistaa repeämisvaaran takia. Olisi painajaista saada sulkijalihaksen toimimtahäiriö kun vessaan ehtiminen on muutenkin kiinni pienestä.

Haluaisinkin kuulla kokemuksia miten raskausaika on mennyt ja miten olette selvinneet oireitten kanssa? Synnytittekö alakautta vai sektiolla ja onko jäkikätäteen tullut ongelmia?

Kommentit (2)

1/2 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Effy kirjoitti:

Löytyisiköhän täältä vauvaa suunnittelevia, raskaana olevia tai jo synnyttäneitä, jotka sairastavat tulehduksellista suolistosaurautta tai kärsivät pahasta ärtyvästä suolesta?

Oma tilanteeni on, että perhehaaveet on nostaneet päätään, mutta raskaus ja synnytys pelottaa ihan h e l k k a r i s t i oman suolistotilanteen takia. Kliiniset löydökset oli vähäiset, eli diagnoosi meni toiminnallisen vaivan piikkiin, mutta oireiden ollessa pahana vesikin aiheuttaa infernaalisia vatsakramppeja ja kaikki tulee suoraan läpi. (tiedän ettei vaivani silti ole yhtä paha kuin crohn tai colitis). Oireet ahdistavat ja hävettävät. Jotenkuten ovat pysyneet kurissa ruokavalion ja lääkkeiden kanssa, mutta lääkitys olisi vasta-aiheinen raskauden kanssa. Siksi pelottaakin karkaako oireet ihan käsistä raskausaikana. Lisäksi alatiesynnytys ahdistaa repeämisvaaran takia. Olisi painajaista saada sulkijalihaksen toimimtahäiriö kun vessaan on muutenkin kiinni pienestä.

Haluaisinkin kuulla kokemuksia miten raskausaika on mennyt ja miten olette selvinneet oireitten kanssa? Synnytittekö alakautta vai sektiolla ja onko jäkikätäteen tullut ongelmia?

Vessaan ehtiminen siis *

2/2 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohtalontoveri! :) Mulla IBS, joka oli aluksi hyvinkin paha ja elämää rajoittava. Nyt useamman vuoden FODMAP -ruokavaliolla saavutettu ihan hyvä tilanne. Oon löytänyt aika hyvin ne ruuat, joita välttää, joihin ei missään nimessä kosketa edes pikkusormella ja sellaiset, joiden kanssa voi joskus kotona vähän irrotella. :D Pyrin tekemään kaiken ruuan alusta asti itse, jotta ruoka ei varmasti sisällä mitään vatsaa ärsyttävää. Tiedän tuon tunteen, kun vesilasillinenkin väärään aikaan saa suoliston pahalle päälle. :/ Siksi pyrin kaikin tavoin välttämään tilannetta, että päästän suolistoa enää siihen kuntoon missä se joskus oli.

Suosittelen hoidattamaan suolistoa kuntoon ruokavalion avulla ja tukena siinä kunnon probiootit. En mä mikään ammattilainen ole, nää on vain kokemuksia. Oon käyttänyt nyt jo pidemmän aikaa päivittäin Bioteekin probiootti comp -kapseleita. Samoin kesällä ihan testimielessä vedin kuurimuotoisesti useampaa valmistetta, joilla sais mahaa parempaan kuntoon. Nyt raskauden myötä (rv 7) oon muut jättänyt pois, mutta tuota probioottia käytän edelleen. Kaisa Jaakkolan juttuja suoliston hoitamiseen oon myös paljon seurannut, netistä löytyy paljon tietoa Kaisan sivuilta.

Hyvä, että otit rohkeasti tämänkin aiheen keskusteluun. Itse oon puhunut näistä vaivoistani hyvinkin avoimesti kavereille, mutta samassa tilanteessa olevia en silti tiedä ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla