Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko totta, että kukaan ei ole toista parempi?

Vierailija
29.09.2018 |

Onko kukaan toista parempi, vai ovatko kaikki yhtä hyviä?

Monesti valitetaan siitä, miten joku luulee olevansa muita parempi, koska on tietynlainen tai tekee tiettyä asiaa. Ja joskus se asia on kyllä sellainen, joka oikeasti tekee ihmisestä ns. paremman, ainakin entiseen itseensä verrattuna.

Mutta jos ihminen voi muuttua entistä paremmaksi, niin eikö ihminen silloin voi pakosti olla myös muita parempi?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ihmisillä on lähtökohtaisesti sama ihmisarvo. Sitten kun ryhdytään miettimään eri ominaisuuksia niin tietenkään kaikki ei ole samaa. On viisaampia ja tyhmempiä. Mukavampia ja keljumpia. Jne.

Vierailija
2/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmisarvon pitäisi merkata jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan höpöhöpöä elää siinä pilvenhattarassa, että kaikki olisivat saman arvoisia.

Elämä perustuu toisen riistoon ja hyväksikäyttöön, tavalla tai toisella. On aina ollut ja tulee aina olemaan.

Vierailija
4/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän "parempina ihmisinä" ainakin sellaisia, jotka välittävät myös muiden kuin niiden hyvinvoinnista, joiden piittaamattomuudesta on itselle haittaa kuten rangaistus tai julkinen häpeä. Jos joku (muita kiusaamatta) pitää itseään "parempana ihmisenä" vaikkapa puolustaessaan eläinten oikeuksia tai laittaessaan rahaa hyväntekeväisyyteen, niin onko se luulemista? Eihän sillä välttämättä ole ns. ihmisarvon kanssa mitään tekemistä, vaan moraalisuuden.

Vierailija
5/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ashes to ashes

dust to dust.

Vierailija
6/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, lääkäri joka pelastaa lasten henkiä työssään on aivan yhtä arvokas ihmiskunnalle kuin se narkkari joka myy aineita alakoulun pihalla.

Vierailija
7/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi missä asiassa?

Vierailija
8/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Joo, ihmisarvo on ja bla bla mutta kaikki eivät ole "samalla viivalla".

Aina on ollut parempia ja huonompia ja jos kaikki olisi muka yhtä hyviä, niin esim. urheilukilpailuja ei voisi järjestää koska lopputuloshan on se että jaetulla ykkössijalla on kaikki kilpailuun osallistuneet. Sitten jos mennään genetiikan puolelle niin alkaakin melkoinen show.

Vierailija
9/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat syntiä tehneet ja Herran kirkkautta vailla.

Synti on syntiä. Turha sitä on valkopestä. Pystyykö kukaan väittämään ettei olisi syntiä tehnyt, ajatuksissakaan?

Vierailija
10/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole. Väitätkö ettei aivokirurgi ole parempi kuin elämämkoululainen joka ei ole elämässään edes tehnyt töitä???? onko joku oikeasti noin tyhmä++??

Vierailija
11/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jokaisen kannata pyrkiä olemaan parempi ihminen? Jos kukaan ei ole toista parempi, niin aika turha pyrkimys sitten kai...

Vierailija
12/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi muistan vielä kipeästi ajan, jolloin ajattelin että kaikki ihmiset ovat pohjimmiltaan hyviä. Että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Että toivon kaikille vain hyvää, koska siitä hyvästähän seuraa minullekin hyvää. Hyvinvoivat ihmiset ovat hyviä. Jos ihminen tekee väärin, hän ei vain ymmärrä seurauksia tarpeeksi. Että pahuus on ihmisten väärinkäsitystä.

Sitten elämä tuli ja haki minut pikkuisesta talostani ulos. Sanoi: katso, tuossa on miehesi. Tuossa on hyvä ystäväsi. He hymyilevät toisilleen. Eikö olekin mukavaa? Miehesi puhelimessa on viestit, joissa lukee että on ikävä. Heiltä molemmilta toisilleen. Eikös olekin mukavaa? Kyllä varmasti he ovat niin hyvissä aikeissa. Sanoin elämälle, että eivät he tekisi mitään mikä satuttaisi minua ja he tietävät mikä minua satuttaisi. Elämä oli hiljaa, mutta mies kertoi mitä on tullut tehtyä.

En ole päässyt sinne pikkuiseen taloon enää koskaan takaisin.

Tällainen on siis maailma. Jokainen seuraa vain omaa etuaan.

Olen aika vakuuttunut, että olen parempi kuin tuo toinen nainen, tuo entinen ystäväni. En tekisi niin. Tiedän, että hän tiesi ja silti teki niin. 

Ainakin toiset ovat parempia vastustamaan houkutuksia ja parempia huomioimaan toisten tunteet.

Vierailija
13/21 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi muistan vielä kipeästi ajan, jolloin ajattelin että kaikki ihmiset ovat pohjimmiltaan hyviä. Että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Että toivon kaikille vain hyvää, koska siitä hyvästähän seuraa minullekin hyvää. Hyvinvoivat ihmiset ovat hyviä. Jos ihminen tekee väärin, hän ei vain ymmärrä seurauksia tarpeeksi. Että pahuus on ihmisten väärinkäsitystä.

Sitten elämä tuli ja haki minut pikkuisesta talostani ulos. Sanoi: katso, tuossa on miehesi. Tuossa on hyvä ystäväsi. He hymyilevät toisilleen. Eikö olekin mukavaa? Miehesi puhelimessa on viestit, joissa lukee että on ikävä. Heiltä molemmilta toisilleen. Eikös olekin mukavaa? Kyllä varmasti he ovat niin hyvissä aikeissa. Sanoin elämälle, että eivät he tekisi mitään mikä satuttaisi minua ja he tietävät mikä minua satuttaisi. Elämä oli hiljaa, mutta mies kertoi mitä on tullut tehtyä.

En ole päässyt sinne pikkuiseen taloon enää koskaan takaisin.

Tällainen on siis maailma. Jokainen seuraa vain omaa etuaan.

Olen aika vakuuttunut, että olen parempi kuin tuo toinen nainen, tuo entinen ystäväni. En tekisi niin. Tiedän, että hän tiesi ja silti teki niin. 

Ainakin toiset ovat parempia vastustamaan houkutuksia ja parempia huomioimaan toisten tunteet.

Oih, kaikki tapahtuu minulle, mutta minä en tapahdu mitenkään.

Vierailija
14/21 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/21 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset ei ole yhtä arvokkaita mutta jokaisella on ihmisarvo. Eli kyllä on parempia ihmisiä ja se ei ole keneltäkään pois, päinvastoin. Se että sitä ei pysty myöntämään on tasapäistämistä ja kateutta.

Vierailija
16/21 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
17/21 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiina löytyyy parempia ja siksi voi perustaaa myös vaikka oman yrityksen.

Vierailija
18/21 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyessä ja kuollessa olemme kaikki samalla viivalla.

Vierailija
19/21 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peremmmuus perustuuuu esim siihen että ihmiset sokeutuuu liiaksi omalle työllleeen. Jolloin tulee uusi henkilö joka kumoaa tämän sokeutuneeen sillä että hänellä ei ole samankaltaiisia siteitä vaaaan enemmän vapautta ja sitäkauttta motivaaatiota ja vapautta käytttää enemmän näyttäää omaa luovuuttaaan.

Vierailija
20/21 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peremmmuus perustuuuu esim siihen että ihmiset sokeutuuu liiaksi omalle työllleeen. Jolloin tulee uusi henkilö joka kumoaa tämän sokeutuneeen sillä että hänellä ei ole samankaltaiisia siteitä vaaaan enemmän vapautta ja sitäkauttta motivaaatiota ja vapautta käytttää enemmän näyttäää omaa luovuuttaaan.

Se onn luonnon kiertokullkua.