Naapurin lapsi kertoi, ettei ole syönyt kahteen viikkoon muuta kuin makaronia ja ketsuppia
Joskus on kuulemma hernekeittoa. Meillä söi hyvällä halulla kaksi lautasellista palapaistia ja perunaa. Olisiko lasun paikka? Äitinsä käyttää jotain aineita, en tiedä mitä.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ulkoisesta olemuksesta voi myös päätellä paljon; onko vaatetus asianmukainen säähän nähden, ovatko vaatteet likaiset tai liian pienet, onko lapsi ylipäätään puhdas, onko lapsi ahdistuneen /turvattoman oloinen jne.
Nämä seikat jossain määrin joko tukevat tai kumoavat lapsen kertomaa.
Seuraapa tilannetta.
Meidän naapurustossa on lapsi jolla aina vähän resuiset ja likaiset vaatteet. Tiedän että isä on kuollut pari vuotta sitten heti viimeisen pikkusisaruksen synnyttyä. Äiti jäi yksin kolmen lapsen kanssa.
Enemmän merkitsee lapsen käytös. Tämä poika on leikkivä, iloinen ja avoin. Auttaa muita ja on aina touhussa mukana. Hoitaa itseään pienempiä mielellään.
Hyvin heillä menee tilanteen huomioiden.
Mutta siis pointtina että kiinnitä huomiota lapsen käytökseen ja sitä kautta olemukseen. Toki ne liian pienet vaatteet voi kieliä vaikka taloudellisista huolista joka on myös ihan hyvä syy tehdä lasu.
Pojantytär kertoi mummolan yökylän jälkeen kotonaan, että me syötiin mummon kanssa kissanruokaa ja niin syötiinkin; tonnikalaa vedessä, jota kissa silloin tälläin saa. Maistettiin sitä tytön kanssa.
Saako toimeentulotuella lisää kaljaa?
Mistä tiedät, että äiti käyttää jotain? Näin on varmaan minustakin sanottu joskus, vaikken käyttänyt edes alkoholia. Mistä tiedät, ettei lapsi puhu omiaan, koska haluaisi syödä ainoastaan makaroonia ja ketsuppia ja yritä tehdä vaikutusta sillä. Meillä naapurin lapsi kysyi tyttäreltä, onko sulla täitä? Tyttö vastasi joo, koska sillä oli joskus ollut täitä. Sitten naapurin tyttö sanoi: No sit en leiki sun kanssa. Samoin tyttö oli joskus väittänyt naapurin vieraana olevalle sossulle, ettei ole syönyt aamiaista, sama sossu epäilee varmaan vieläkin, ettei meillä saa ruokaa.
Nyt heti eläisuojeluun yhteys ;) - ei kissa saa syödä ihmisten tonnikalaa... vitsinä heitin kyl, mut totta toinen puoli, ei nimittäin suositella...
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuunnella lasta, mutta välillä ne ei kerro ihan koko totuutta. Minunkin lapsi olisi aikanaan voinut kertoa helposti saman. Totuus kuitenkin oli, ettei suostunut syömään kuin pakolla muuta, jos olisi itse saanut päättää niin todellakin olisi syönyt vain makaronia ja ketsuppia tai vaihteluna perunaa ja ketsuppia myös riisi ja ketsuppi oli hänestä kelpo ateria.
Meillä lapsi kertoi päiväkodissa, että äiti hakkaa heitä p**lle. En edes tiedä, mistä oli kuullut tuon p**se sanan. Mutta kyse oli, kun leikittiin horsmahippaa ja hipaksi sai aina koskettamalla horsmalla toista.
No keskusteluunhan minä siitä jouduin ja meni kauan aikaa, ennen kuin tajusin, että lapsi oli tarkoittanut meidän horsmahippaa. Eivät kuitenkaan lasua tehneet. Olisihan se ollut noloa kerätä lapset pihaan ja näyttää leikkien, mitä se p**lle hakkaaminen on
Mikä teitä ihmisiä vaivaa?? Oletteko itse aineissa?
Ap: tietenkin tee lasu. On viranomaisten työ tutkia, onko jotain vialla.
Tiedän, ettei sorsia saa ruokkia leivällä jne. Mut lapsen iloksi ruokimme rannassa joskus sorsia. LähiSiwan biojäte oli täynnä puhtaassa pussissa leipää. Otin osan ja ruokimme sit lintuja.
Lapsi oli kertonut sitten kaikkualla, että äiti käy Siwan roskapöntöstä ruokaa.
Kiva.
Tai vielä yks mahdollisuus: Äiti on nalkuttanut lapselle, että "sinä se et ole syönyt kahteen viikkoon muuta kuin makaroonia ja ketsuppia", osoittaakseen lapselle, että nyt on pakko syödä jotain muutakin, vaikka kastiketta ja salaattia. Sitten lapsi kirkkain silmin kertoo naapurille, "en ole kahteen viikkon syönyt muuta kuin makaroonia ja ketsuppia!" Näin voisi hyvinkin todeta kuka tahansa lapsi, varsinkin jos on puheessa viivettä ja käsitteissä.
Olen maalta pienestä kylästä, joten juorut leviää nopeaa. Naapurissa lapset söi pullaa voin kanssa. Ja maitokahvia. Minua myös halutti, kun meillä ei voita saanut pullan päälle laittaa ja lapset ei saaneet kahvia.
Menin naapurin tädille selittämään, että mulla on nälkä, kun äiti ei anna ruokaa aamuisin, ennen kuin lähden teille leikkimään. Sain paljon voivottelua ja sääliä ja ne kahvit ja pullat voin kans.
Ja äiti sai kuulla ompelukerhossa supatteluja, kuinka me ollaan köyhiä ja tila on menossa konkurssiin, kun ei ole varaa lapselle edes ruokaa antaa ja se kerjää naapurissa ruokaa.
Silloin meinasi tulla tukkapöllyä, mutta äiti sai maltettua mielensä. Mutta oli kyllä niin vihainen, että en toista kertaa naapureissa valehdellut
Luulen että lapsi joko valehtelee tai nirsoilee. Jotainhan se äitikin varmasti kotona syö ja pojalle on helpointa tarjota samaa ruokaa. En usko että aikuinen äiti itse haluaa syödä joka päivä makaronia ja ketsuppia. Joten joko poika valehtelee tai sitten nirsoilee eikä suostu syömään sitä ruokaa mitä äiti syö, vaan vaatii makaronia ja ketsuppia.
Muistui mieleen, että kun olin kipeä tai olimme isäni kanssa viikon tai kaksi yksin, sain aina lemppariruokaani makaroonia ketsupilla ja nokareella voita :D