Epäasiallinen käytös työpaikalla
Kollega käyttäytyy työpaikalla epäasiallisesti. Hän vaikeuttaa omaa työtäni, toimii omavaltaisesti ja ylittää valtuutensa. Hänellä on oma tonttinsa, minulla omani ja hän jatkuvasti säätää minun tontillani. Kaiken kukkuraksi kuulin, miten hän oli puhunut minusta pahaa selkäni takana ja väheksynyt ammattitaitoani. Meillä ei ole yhteistä esimiestä.
Tätä tilannetta voisi verrata vaikka siihen, että yleislääkäri pyrkisi tekemään kirurgin töitä, sabotoimaan kirurgin työnjälkeä ja sitten vielä väheksyisi kirurgin ammattitaitoa.
Olen melkoisen raivoissani, tekisi mieli räjähtää ja sanoa suoraan päin naamaa. Se ei ehkä ole kuitenkaan järkevää...muita samassa tilanteessa? Miten tätä tilannetta lähtisi purkamaan??
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Sanot sille, että "hus pois siitä! Mun laite, minä ajan!" 🤣 Paitsi jos se on huolto, joka on tullu korjaamaan sitä.
Ei pysty ku se voi suuttuu...
Ja itsessäsi ei ole mitään vikaa?
Näitä riittää joka paikkaan. Yleensä ovat onneksi sen verran tyhmiä, että heidät on helppo nolata julkisesti käyttämällä jotain heidän itsensä sanomaansa heitä vastaan. Muutaman kerran kun saavat näpeilleen poistuvat takavasemmalle. Käyttäytymään eivät opi ikinä.
Miten sinä toivoisin tilanteessa toimittavan, jos jollakin olisi huomautettavaa sinun tavasta tehdä töitä? Puhuttavan sinulle suoraan vain esimiehen kautta?
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä toivoisin tilanteessa toimittavan, jos jollakin olisi huomautettavaa sinun tavasta tehdä töitä? Puhuttavan sinulle suoraan vain esimiehen kautta?
Tämä. Ap syyttää seläntakana puhumisesta ja mitä esimiehelle kantelu sitten on ellei sitä?
Puhu suoraan työkaverille. Niin minäkin tein.sanoin että on harvinaisen kettumainen v:llä. Uskoi sen 😃
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Otat asian esille asiallisesti ja rauhallisesti niin monta kertaa että menee ymmärrykseen. Joskus ihmisten välillä voi olla väärinkäsityksiä ja tuo suoraan esimiehelle kanteleminen heti kättelyssä vaan lisää kyräilyä ja ongelmia. Lapsillekin pitää sanoa monta kertaa. Jos ihminen ei näe sinun rajoja, sun pitää näyttää sille ne niin monesti että ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele oman esimiehesi kanssa. Hän voi sitten keskustella työkaverisi esimiehen kanssa.
Ensijaisesti tulisi ensin keskustella asianosaisen kanssa ja sitten vasta kannella äid..ei kun keskustella esimiehensä kanssa.
Se ei nyt ihan toimi noin työpaikalla. Siellä nimenomaan otetaan yhteyttä esimieheen ensimmäisenä eikä lähdetä keskenään selvittelemään mitään, koska muuten uhri on pian syytetyn penkillä ja hyvin pian luottamusmiehen huutelun alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Otat asian esille asiallisesti ja rauhallisesti niin monta kertaa että menee ymmärrykseen. Joskus ihmisten välillä voi olla väärinkäsityksiä ja tuo suoraan esimiehelle kanteleminen heti kättelyssä vaan lisää kyräilyä ja ongelmia. Lapsillekin pitää sanoa monta kertaa. Jos ihminen ei näe sinun rajoja, sun pitää näyttää sille ne niin monesti että ymmärtää.
Edelleen - se ei toimi työpaikoilla noin. Asiallisesti voi pitää puolensa, kadota paikalta tai mitä vain, mutta yksin näitä asioita ei lähdetä selvittämään. Jos työnantaja suhtautuu ikävästi, hän ei ole tehtäviensä tasalla.
Oma esimieheni sanoi aikoinaan, että koettakaa selvittää nyt asia ensin keskenänne.
En mä puhunut mistään epäasiallisesta selvittelystä. Vaan nimenomaan asiallisesti selvitetään. Enkä tarkoittanut että työnantajan suhtautuminen aiheuttaa ongelmia tai että se olisi huono, vaan että se että ilman minkäänlaista keskustelua asianosaisten kesken voi syntyä vain lisää riitaa. Kuulosti että ap ei uskalla edes muka ottaa asiaa asiallisesti puheeksi kun pelkää toisen reaktiota. Se pelko on todennäköisesti hänen omassa päässään.
Suhtaudu myötätuntoisesti. Älä reagoi. Jos jatkaa länkytystään häiriköinnin tasolle, pyydä työrauhaa. Jos ei anna työrauhaa, ota yhteyttä hänen esimieheensä. Tyyppi ei ole sinun vastuusi tai ongelmasi, älä tee siitä sellaista.
No, mitä sinun sitten pitää tehdä?