Rintarauhasen tulehdus vai missä mättää?
Olen tässä viime viikkojen aikana huomannut useita kummallisuuksia oikeassa rinnassani. Parisen viikkoa sitten huomasin pienen, ehkä muutaman sentin kokoisen kyhmyn nännipihan vieressä. Pistin tämän kuukautisten piikkiin ja ajattelin seurata tilannetta ennen kuin ryhdyn hätääntymään.
Viikko kului ja kyhmyn seutu alkoi kipeytyä. Kipu ei ole järjin voimakas ja tuntuu vain kyhmyn seutua painaessa. Tällä viikolla kyhmyn seutu on alkanut hieman turvota ja punottaa nyrkin kokoiselta alueelta.
Tänään peiliin katsoessa huomasin pienen kolmiomaisen kohouman rinnan alaosassa, kaukana itse kyhmystä ja turvotuksesta. Tarkemnassa syynäyksessä huomasin myös muutaman pienen kuopan nännipihan alla, aivan kuin ihohuokoset olisivat kaivautuneet sisäänpäin.
Mikä kumma erilaisten oireiden sekamelska minua vaivaa? Osa oireista viittaa rintasyöpään, osa rintarauhasen tulehdukseen. Terveyskeskukseen soitan heti maanantaina, mutta jotain selkeyttä tilanteeseen toivoisin. Löytyykö vastaavanlaisia kokemuksia keneltäkään?
Sanotaan vielä sen verran lisätietoa, että ei, en imetä, minulla ei ole lapsia, en ole raskaana ja olen 27-vuotias.
Kommentit (4)
Jos rinnat on erittäin suuret, mastopatia-nestekystiat on todennäköisiä. Mutta kuten tiedät, paras käydä näyttämässä lääkärille. Jos tulee kuumetta niin jo viikonloppuna.
Mene joo ihmeessä lääkäriin, jo ihan oman mielenrauhan takia jos ei muuten.
Itse käyn rintojen muutosten takia (sukurasite) mieluummin herkemmin lääkärissä kuin että murehtisin asiaa itsekseni kotona. Tälläkin hetkellä mammografia ja rintojen ultra edessä vajaan kuukauden päästä.
Kiitos teille. Kuumetta ei ole eikä minulla ole laisinkaan kipeä olo. Ainoastaan kummalliset oireet vaivaavat. Pitää rauhassa nukkua yön yli ja miettiä jatkoa tuorein silmin.
Mina menisin vaikka ensiapuun nayttamaan sita laakarille. Rintasyopaa on 15 erilaista, ainoastaan "tulehtunut syopa" on kiireellinen juttu, muut eivat.
t. Itse juuri sadehoitoon lahdossa.