Lastensuojeluilmoitus: lähivanhemman käytös
Ilmoittaja asuu satojen kilometrien päässä. Hän on nähnyt lapsen lyhyesti kerran viisi vuotta sitten. Lähivanhempaa ei koskaan. Sukulaisuussuhdetta ei ole.
Motiivi tällaiseen toimintaan ja uskottavuus?
Kommentit (37)
Noh, jospa joku lähempänä on nähnyt jotain ja kertonut huolensa tälle kaukana asuvalle. Joka on sit tehnyt ilmoituksen, kun se lähellä asuva ei ole uskaltanut.
Vierailija kirjoitti:
Noh, jospa joku lähempänä on nähnyt jotain ja kertonut huolensa tälle kaukana asuvalle. Joka on sit tehnyt ilmoituksen, kun se lähellä asuva ei ole uskaltanut.
Juu, juoruhan se vakuuttaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, juoruhan se vakuuttaakin.
Ilmoituksen syy ei ole havainto lapsessa, vaan ilmoittajan mielipide vanhemmasta.
Ihan miten vaan. Läheltä seurasin vuosia sitten perhettä, jossa vanhemmat vetelehti, valvoi yökausia, heräsi 14 päivällä, lähti kauppaan hakemaan parit öölit ja tupakkaa. Pieni lapsi oli ihan heitteillä. Ei mitään elämänrytmiä. Lapsi vietiin usein isovanhemmille, jotka joivat muutaman päivän putkia. Tein lasun enkä kadu. Toki vanhemmat ulisee vieläkin jokaiselle, joka vaan jaksaa kuunnella, kuinka heitä yhteiskunta kohtelee väärin ja vei ilma syytä viattomalta, hyvältä, huolehtivalta perheeltä lapsen.
Että vius veisaan mitä luulette..
Vierailija kirjoitti:
Ihan miten vaan. Läheltä seurasin vuosia sitten perhettä, jossa vanhemmat vetelehti, valvoi yökausia, heräsi 14 päivällä, lähti kauppaan hakemaan parit öölit ja tupakkaa. Pieni lapsi oli ihan heitteillä. Ei mitään elämänrytmiä. Lapsi vietiin usein isovanhemmille, jotka joivat muutaman päivän putkia. Tein lasun enkä kadu. Toki vanhemmat ulisee vieläkin jokaiselle, joka vaan jaksaa kuunnella, kuinka heitä yhteiskunta kohtelee väärin ja vei ilma syytä viattomalta, hyvältä, huolehtivalta perheeltä lapsen.
Että vius veisaan mitä luulette..
Tässä on aivan eri tilanne. Seurasit läheltä ja pystyit nimeämään puutteita lapsen huolenpidossa.
No jollei ole mitään peiteltävää, ei lasusta ole haittaa. Kutsukaa vaan tutustumaan teidän perheeseenne, sittenhän näkevät, ettei aihetta ollut!
Vierailija kirjoitti:
No jollei ole mitään peiteltävää, ei lasusta ole haittaa. Kutsukaa vaan tutustumaan teidän perheeseenne, sittenhän näkevät, ettei aihetta ollut!
Näin on toimittukin.
Mutta edelleen mikä on ilmoittajan motiivi? Uskottavuutta eivät puntaroineet. Kertoivat tosin ilmoittajan, vaikka hän oli sen kieltänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on toimittukin.
Mutta edelleen mikä on ilmoittajan motiivi? Uskottavuutta eivät puntaroineet. Kertoivat tosin ilmoittajan, vaikka hän oli sen kieltänyt.
Kysy suoraan ilmoittajalta. Et saa sitä täällä selville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on toimittukin.
Varsinaisesti en haekaan vastausta itseään, vaan herätän keskustelua järjestelmästä ja ihmisistä. Itse autan lähellä, havainnoin, kysyn ja yritän välittää. En siirrä vastuuta yhteiskunnalle, jos voin auttaa itsekin. Lastensuojeluilmoitus kertoo empatiasta ja huolesta. Silloin voi ainakin toisinaan auttaa myös ihan itse. Minulle siis tällainen kaukaa tuntemattomien asiohin puuttuminen on äärimmäisen vierasta. Ehkä joku osaisi avata syitä tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on toimittukin.
En usko, että ovat kertoneet ilmoittajan nimeä. Yhdistät vain mielessä johonkin ihmiseen yhteydenoton perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on toimittukin.
Varsinaisesti en haekaan vastausta itseään, vaan herätän keskustelua järjestelmästä ja ihmisistä. Itse autan lähellä, havainnoin, kysyn ja yritän välittää. En siirrä vastuuta yhteiskunnalle, jos voin auttaa itsekin. Lastensuojeluilmoitus kertoo empatiasta ja huolesta. Silloin voi ainakin toisinaan auttaa myös ihan itse. Minulle siis tällainen kaukaa tuntemattomien asiohin puuttuminen on äärimmäisen vierasta. Ehkä joku osaisi avata syitä tällaiseen.
Ilmeisesti jostain syystä ajatellaan ettei teillä ole kaikki kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät varmasti kerro ilmoittajaa. Valehtelet.
Kyllä muuten kertovat, jos vaan tietävät. Kerran kun eivät tienneet, niin yhdessä arvuuteltiin, kuka se voisi olla.
Miten lähivanhemman käytöstä on ilmoituksessa kuvattu? Miksi siitä ollaan huolissaan? Eihän kaikkia ilmoituksia kai edes oteta käsittelyyn, jos ne ovat aivan ihmeellisen oloisia.
Been there kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät varmasti kerro ilmoittajaa. Valehtelet.
Kyllä muuten kertovat, jos vaan tietävät. Kerran kun eivät tienneet, niin yhdessä arvuuteltiin, kuka se voisi olla.
Trolli.
[
Kysy suoraan ilmoittajalta. Et saa sitä täällä selville.[/quote]
Varsinaisesti en haekaan vastausta itseään, vaan herätän keskustelua järjestelmästä ja ihmisistä. Itse autan lähellä, havainnoin, kysyn ja yritän välittää. En siirrä vastuuta yhteiskunnalle, jos voin auttaa itsekin. Lastensuojeluilmoitus kertoo empatiasta ja huolesta. Silloin voi ainakin toisinaan auttaa myös ihan itse. Minulle siis tällainen kaukaa tuntemattomien asiohin puuttuminen on äärimmäisen vierasta. Ehkä joku osaisi avata syitä tällaiseen.[/quote]
Ilmeisesti jostain syystä ajatellaan ettei teillä ole kaikki kunnossa.[/quote]
Tämä on perusajatus lastensuojelun takana, kyllä. Asiat ovat siinä määrin epäkunnossa, että ne vaarantavat lapsen hyvinvoinnin.
Mutta silloin, kun ilmoituksen tekee käytännössä lähes uppo-outo ihminen ja täysin lapsesta, hänen elämästään ja oloistaan tietämätön eikä pysty edes nimeämään syytä ilmoitukselle, niin mikä on ollut motiivi toiminnalle? Verkossa ilmoittaminenhan on äärimmäisen helppoa. Silloinhan ei tarvitse tietää kuin nimi. Osoitetta tai kotikuntaakaan ei tarvitse tietää, vaan viran puolesta ilmoitus siirretään toimivaltaiseen yksikköön Suomen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Miten lähivanhemman käytöstä on ilmoituksessa kuvattu? Miksi siitä ollaan huolissaan? Eihän kaikkia ilmoituksia kai edes oteta käsittelyyn, jos ne ovat aivan ihmeellisen oloisia.
Ei otettukaan. Toivotin kyllä tervetulleeksi.
Edelleen on olemassa tämä ihminen, joka on halunnut toimia näin. Miksi?
Mun veikkaus on, että hänellä on jonkinlainen mielenterveydenhäiriö. On vaikka nähnyt unta ja pitää sitä totena.
No tietenkin se syvä HUOLI.