Auttakaa mua rikastumaan! Käytössä 200 € / kk, mihin kannattaa laittaa?
Mihin sijoitan tai mitä teen tuolla summalla rikastuakseni?
Kommentit (36)
Hanki tili joko Nordnetista tai Seligsonista ja osta rahastoja -> ovat varmempia kuin osakkeet. Helppoa!
7% 200 eurosta on 14 euroa. Tuotto? Sinnehän pitäisi iskeä kymppitonni saadakseen kuppasen 700.
Matalakuluisia indeksirahastoja, esim. Nordnetin Superrahastot, joista ei tule ylimääräisiä kustannuksia. Pankkien aktiivisesti hallinnoituja rahastoja ei kannata ostaa, niissä on korkeat kulut ja indeksin voittaminen tosiasiassa vaikeaa. Myös matalakuluiset ETF:t kannattaa katsoa, ovat siis pörssiin listattuja rahastoja. Maantieteellistä hajautusta voi harjoittaa esim. siten, että ottaa toisen rahaston jenkeistä ja toisen Suomesta. Kehittyvien markkinoiden rahastoissa isot riskit ja isot kulut.
Asunnot eivät todellakaan ole niin supervarmoja ja vaivattomia kuin puhutaan. Vaativat enemmän osaamista ja ajankäyttöä kuin rahastot, jotka voi automatisoida käytännössä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Matalakuluisia indeksirahastoja, esim. Nordnetin Superrahastot, joista ei tule ylimääräisiä kustannuksia. Pankkien aktiivisesti hallinnoituja rahastoja ei kannata ostaa, niissä on korkeat kulut ja indeksin voittaminen tosiasiassa vaikeaa. Myös matalakuluiset ETF:t kannattaa katsoa, ovat siis pörssiin listattuja rahastoja. Maantieteellistä hajautusta voi harjoittaa esim. siten, että ottaa toisen rahaston jenkeistä ja toisen Suomesta. Kehittyvien markkinoiden rahastoissa isot riskit ja isot kulut.
Asunnot eivät todellakaan ole niin supervarmoja ja vaivattomia kuin puhutaan. Vaativat enemmän osaamista ja ajankäyttöä kuin rahastot, jotka voi automatisoida käytännössä kokonaan.
Mikä asunnoissa on sitten hankalaa?
Vierailija kirjoitti:
Lue alan pari perusteosta että voit saada ymmärryksen millaista tuottoa odotat, millaista riskiä siedät ja miten pitkäksi aikaväliksi suunnittelet sijoittamista. Ja mihin edes haluaisit sijoittaa.
Itse en luottaisi pankkeihin, et kuitenkaan joudu itse opettelemaan alan asioita ja pankit haluavat todennäköisesti suositella omia, suht kalliita sijoitusrahastojaan tai muita vastaavia kohteita.
Mitä teoksia suosittelet?
Mä olen sijoittanut koko maailman kattavaan informaatio teknologia rahastoon. Se on noussut tänä vuonna hieman yli 20%
Kulut siinä on 0,3% vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo naimisissa, ja lottoan ja uhkapelaan toisiaan. Nyt niitä oikeita ideoita, kiitos. Te kenellä noissa rahastoissa jotain, onko oikeasti kannattavaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä asunnoissa on sitten hankalaa?
Vuokralaisen etsintä, vaihteleva kysyntä, isot yllättävät kulut (rahastot vain menettävät arvoaan, mutta et joudu irrottamaan rahaa kulutuksestasi koskaan maksaaksesi rahastojen aiheuttamia ongelmia), alttius yhteiskunnalliselle päätöksenteolle...
Vierailija kirjoitti:
7% 200 eurosta on 14 euroa. Tuotto? Sinnehän pitäisi iskeä kymppitonni saadakseen kuppasen 700.
Ei kai missään äkkirikastumista ole luvattu? Vaikka se tosin tuntuu olevan suomalaisten käsitys sijoittamisesta. Jos joka vuosi menee rahastoon 2400 euroa (200/kk * 12), niin pääomaa kerryttämässä on itse laitetun rahan lisäksi tuotto, joka kasvaa sitä mukaa kun vuosia kuluu ja rahaa kertyy lisää. Pointti onkin nimenomaan pitää sijoituksia pitkään, jolloin korkoa korolle-ilmiö pääsee toimimaan. Ei Einstein turhaan kutsunut ilmiötä mailman kahdeksanneksi ihmeeksi. Vaikutukset tosin näkyvät konkreettisimmin vasta vuosina 20+, jolloin moni hätähousu on jo luovuttanut, kun ei sitä pikavoittoa tullutkaan.
Uskokaa pois.
Asunnoissa näyttäisi olevan alle 10% tuotto vuodessa.
https://vuokranantajat.fi/asuntosijoittaminen/tutkimukset/tuottotutkimu…
Asuntosijoittamisen riskejä ovat lähivuosina nousevat pitkät korot. Varsinkin jos sulla on käteistä se 200 euroa sijoittaa asuntoon ja käytät velkavipua.
Tämän lisäksi asuntoon saattaa tulla kalliita remontteja, asunto saattaa olla ilman vuokralaista pitkiä aikoja taikka asunnon arvo saattaa laskea varsinkin muuttotappio kunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Mites perinteinen sijoittaminen, asunnot yms? Kokemuksia siitä? Siinähän olisi varma kuukausittainen tulo kuitenkin. Rahastot kuulostavat ehkä hieman epämääräisiltä ja ei niin hyvin tuottavilta minun makuuni. Voin toki olla väärässäkin, mutta kommentoitiinhan täälläkin ettei niillä rikastu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai missään äkkirikastumista ole luvattu? Vaikka se tosin tuntuu olevan suomalaisten käsitys sijoittamisesta. Jos joka vuosi menee rahastoon 2400 euroa (200/kk * 12), niin pääomaa kerryttämässä on itse laitetun rahan lisäksi tuotto, joka kasvaa sitä mukaa kun vuosia kuluu ja rahaa kertyy lisää. Pointti onkin nimenomaan pitää sijoituksia pitkään, jolloin korkoa korolle-ilmiö pääsee toimimaan. Ei Einstein turhaan kutsunut ilmiötä mailman kahdeksanneksi ihmeeksi. Vaikutukset tosin näkyvät konkreettisimmin vasta vuosina 20+, jolloin moni hätähousu on jo luovuttanut, kun ei sitä pikavoittoa tullutkaan.
Uskokaa pois.
Jatkan vielä: jos tuotto on 7 % vuodessa niin sinulla on 20 vuoden päästä 104000 euroa kasassa, josta vain 48000 on itse laitettua rahaa ja loput tuottoa. Ei kovin huono, sanoisin.
Entä nämä vertaislainat vai miksi niitä kutsutaan, kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa pois.
Jatkan vielä: jos tuotto on 7 % vuodessa niin sinulla on 20 vuoden päästä 104000 euroa kasassa, josta vain 48000 on itse laitettua rahaa ja loput tuottoa. Ei kovin huono, sanoisin.
Jos oletetaan kaiken menevän hyvin, kyllä. Mutta voi siellä menettääkin rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa pois.
Jos oletetaan kaiken menevän hyvin, kyllä. Mutta voi siellä menettääkin rahansa.
Nimenomaan, jos tuotto on 7 % vuodessa, kuten sanoin. Aina voi tapahtua mitä tahansa, mutta tämä oli esimerkki kirjoittajalle, joka vähätteli 7 % vuosituoton merkitystä.
age is just a number kirjoitti:
Sijoitusrahastoon. Mars sijoitusneuvojan puheille. (Pankkisi tarjoaa ilmaiseksi)
Älä ainakaan pankin rahastoihin sijoita! Nordnetistä aloittaisin!
Nordnetin Superrahastot ovat hyviä ja halpoja. Muista säästää pitkäjänteisesti lisää rahaa sinne, äläkä säikähdä jos kurssit kääntyvät laskuun. Tällöin saat ostettua halvemmalla, mikä taas kasvattaa pitkän tähtäimen tuottoa kun kurssit vuorostaan nousee. Historiallinen tuotto ei takaa tulevaa, mutta viimeisen sadan vuoden aikana pörssi on tuottanut keskimäärin 7 % vuodessa, joten on ollut kannattavaa.
Ne jotka valittaa että menettivät rahansa rahastojen vuoksi ovat niitä, jotka jänistivät ja myivät pohjalla.
KTM