Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukiota käyvä tyttöni aikoo hakea ihan huuhaa-alalle. Miten taon hänen päähänsä järkeä?

Vierailija
27.09.2018 |

Aikoo nyt alkaneen abivuoden jälkeen hakea ammattikorkeakouluun opiskelemaan muotoilijaksi. Kuulemma kutsumusala, puhuu paljon unelmista, haaveista ja itsensä toteuttamisesta. Voi se kutsumus ollakin, en kiellä mutta samaan aikaan ei vaikuta täysin tiedostavan millaista elämä tulee olemaan työttömänä/pieni tuloisena. Sanat ja teot ovat ristiriidassa, sanoo ettei raha ole tärkeintä ja hetkeä myöhemmin puhuu viimeisimmästä shoppailureissusta.

Omasta mielestäni ollaan perheessä opetettu tytölle hyvin ettei raha kasva puussa elikkä ollaan patistettu kesäisin ja lukion ohella hakemaan töitä ja maksaa itse omat turhakkeensa elikkä ylikalliit merkkilaukut ja vaatteet. Pakolliset lääkärimenot (yksityisellä puolella), jne. ollaan kuitenkin mieheni kanssa maksettu kun suht hyvätuloisia ollaan.

En mä nyt voi kieltääkään hakemasta sinne kouluun mutta jotenkin kun saisin hakattua järkeä päähän. Millä edes meinaa tulevaisuudessa elättää perheen ja ostaa asunnon

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muotoilijan ammatti on huuhaata? Jos tyttö on luova niin oikein hyvä valinta. Paljon enemmän huuhaata on monet humanistiset alat yliopistossa. Mielenkiintoisia aloja, ei siinä mitään, mutta työllistymismahdollisuudet pyöreä nolla.

Ai huuhaata on työllistämätön ala, luulin sen olevan jonkun turhana ja typeränä pitämä ala...Tunnen monta työllistynyttä humanistia eri aloilta. Yrittäjiäkin. Työllistymismahdollisuudet eivät ole pyöreä nolla! Ikävä tuottaa pettymys...

Vierailija
22/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä takia vanhemmat haluaa väkisin määräillä aikuisten lastensa tekemisiä, en ole ikinä tajunnut. Itse laitoin välit poikki vanhempiini kun eivät hyväksyneet taideopintojani. Toivottavasti ap:n tytär on yhtä fiksu kuin minä aikanaan.

Mä olen siis kuvataiteilija amk ja ihan keskiverto palkansaajan verran, olen freelancer graafikko ja koodari (ja vanhemmat eivät vieläkään hyväksy työtäni). Eräskin luokkakaverini on pelialalla 3D artistina ja tienaa 5000 €/kk, suurin osa muista opiskelutovereista on työllistynyt joko peli- tai mainosalalle. 

Koska Suomessa uskotaan, että vain insinöörille ja sairaanhoitajalle riittää työtä ja ne ovat kunniallisia ammatteja. Muu on huuhaata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tyttären pitäs ostaa asunto?

Vierailija
24/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tytön itse päättää. Katkeraksi hän tulee jos pakotat / painostat.

Vierailija
25/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen ns. huuhaa alalla. Olen tässä hyvä ja työllistyn. Moni kuka ei ole kovin hyvä tällä alalla on vaihtanut alaa, he eivät työllistyneet.

Tytöstäsi voi tulla mitä vain, ei vielä pysty sanomaan miten käy. Kyllä hän itse sen sitten huomaa jos se ei olekaan oma ala. Ei se opiskelu hukkaan mene, sille voi olla käyttöä em. esimerkkien mukaan.

Vierailija
26/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kadun nyt nelikymppisenä etten opiskellut just sitä huuhaata mikä tuntui mahtavalta nuorena lukion jälkeen. Opiskelin järkevän ammatin ja nyt v*tuttaa joka päivä mennä töihin. Eikä ole enää kestettävä kuin 25 vuotta.

Vierailija
27/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka AP

Itse olen diplomi-insinööri ja veljelläni sama tilanne edessä koulutuksen kanssa. Lähtökohtaisesti on hyvä että lapsellasi on edes joku ala mikä kiinnostaa ja kutsumus sinne.

Kirjoiutksesi oli jyrkkä mutta totuudenmukainen. Tässä maassa ei merkkilaukkuja ja ykstyisiä lääkäreitä makseta muotoilijan palkalla. Minusta tuntuu että olisi hyvä tapa antaa nuorten itsenäistyä ennen näitä korkeakouluja ja kotoa muuttoa, esimerkiksi vähentämällä heille annettavan rahan ja muiden avustusten määrää niin he huomaavat pikku hiljaa että arki ei olekkaan niin helppoa kuin kotona tuntuu. Paras olisi vaikka ottaa vuokralle nuorella samalta kylältä pieni vuokra-asunto ja antaa kokeilla itsenäistä elämää hetken ja antaa huomata itse että se eläminen ei ole niin halpaa. Johan alkaisi laukkujen osto vähentyä ja suunnittelu eteenpäin parantua. Nykyään ei ole enää tärkeää että pääsee opiskelemaan korkekouluun, tärkeämpää on päästä työllistävälle alalle ja luoda kontakteja ja hankkia kokemusta opintojen aikana. Muotoilijoita tulee ovista ja ikkunoista lukuisista kouluista joten olisi hyäv käydä läpi koulun jökkeistä elämää relaistisesti hänelle ja vaikka laskea raa´asti paperille kk tuloja aja menoja niin huomaa että ulkomaan matkat ja baari-illat voi unohtaa hetkeksi. Mielestäni asioiden kohtaaminen itsenäisesti tai avustuksella on parempi vaihtoehto kuin vain aloittaa väittelyä kotona.

Vierailija
28/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni opiskelee elämänsä aikana useamman ammatin.. Joten anna tytön mennä ja toteuttaa, kyllä se elämä opettaa ja ajan mittaan lannistaakin monessa asiassa.. sitä ei koskaan tiedä tuleeko tytöstä muotoilijaa, vai voiko se poikia jotain muuta, eli suuntautuu toiselle alalle, mutta tutkinnosta on silti hyötyä. (esim muu vaikka mainospuoli, sisustus, muu suunnittelu)

Ja toisekseen, muotoilijaksi ei vain "mennä" opiskelemaan, pitää aikalailla olla taitojakin, että pääsee noihin taidepuolen kouluihin sisälle, jos pääsee, niin ole ylpeä!!!

Ole siinä vaiheessa huolissasi, jos tyttö päättää olla tekemättä mitään. Hän on nuori, ja hänellä on oma polkunsa kuljettavanaan ja omat unelmansa tavoiteltavana, älä tasottele tai tallo sitä hänen puolestaan.

Loppupeleissä, se on elämä joka opettaa ne realiteetit! Ja aika näyttää miten käy.

Vierailija
29/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään että nykyään varmasti työllistäviä aloja ei ole muut kuin lääketiede ja sairaanhoito.

Miesystäväni opiskeli "varmaa alaa" eli tradenomiksi (hah), ollut työttömänä 3 vuotta. 

-14

Ohjelmistoalan hommissa on paljon kauemmas jatkuvuutta kuin lääketieteessä.

Nyt jo on povattu esim. kirurgien olevan tulevaisuudessa tarpeettomia.

Miksi? Koska koodarit ohjelmoivat robotit tekemään samat hommat ilman virheitä.

Vierailija
30/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis varmistat vain että hakee teolliseksi tai palvelumuotoilijaksi eikä miksikään perhanan korumuotoilijaksi.

Osaavilla teollisilla muotoilijoilla on kysyntää kuin insinööreillä ja palvelumuotoilijat ovat kasvava ala.

Vierailija
31/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä tytön päätä millään käännä. Mitä enemmän yrität "takoa järkeä", sitä itsepäisemmin hän sinne muotoilualalle yrittää. Anna periksi suosiolla ja anna hänen tehdä ratkaisunsa. Jos on normaaliälykkäästä yksilöstä kyse niin jossain vaiheessa tajuaa, jos tuli tehtyä virhearvio. Voihan olla, että 15 vuoden päästä saat lukea New York Timesistä tyttäresi työn tuloksista.

Vierailija
32/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitlerkin halusi taiteilijaksi.Maailmalle olisi ollut onni.

Vierailija
33/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyllä sama ongelma. Vaikeahan noihin nuoriin on vaikuttaa. Jos haaveilee perheestä, niin voi yrittää kertoa miten vaikeaa on vaikka lapset elättää köyhänä freelancerinä.

Vierailija
34/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurgit eivät tule olemaan tarpeettomia nykyihmisten elinaikana. Robottia ei voi ohjelmoida niin, että se reagoisi yllättävään komplikaatioon oikein. Ja siihen pitää leikkauksessa reagoida heti, eikä minuutin päästä. Ei ainakaan nykytekniikalla onnistu. Jos ensin saisivat tehtyä edes "kaatumattoman" potilastietojärjestelmän, niin me sairaalassa työskentelevät olisimme siitäkin kiitollisia.

Vierailija
35/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitä, että lähdet itse opiskelemaan alaa tai ole erityisen kiinnostunut siitä vaikka harrastemielessä. Bimbon kelkka kääntyy varmasti.

Vierailija
36/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja monet kommentoijat on niin tyypillisiä suomalaisia lyttääjiä. Edes omaa lasta ei kannusteta kun ei siitä mitään tule, eikä osata päästää irti vanhemmuuden tyranniasta. 

Vierailija
37/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotoilu terminä kattaa aika monia eri aloja. Esimerkiksi palvelumuotoilijat, graafikot, visuaaliset suunnittelijat, sisustusarkkitehdit ym. työllistyvät erittäin hyvin, eivätkä palkatkaan ole sieltä surkeimmasta päästä. Erikoistumisala kannattaa siis valita fiksusti.

Vilkaiseppa vaikka tuolta millaisia työtehtäviä muotoilijoille on tällä hetkellä avoinna.

https://www.ornamo.fi/fi/tyopaikat/

Vierailija
38/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko parempi, jos sinun mieliksesi pakottaa itsensä alalle, joka ei kiinnosta pätkääkään? Saa sitten töitä ja vihaa suunnilleen jokaista työpäivää. Sitäkö toivot?

Vierailija
39/39 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muotoilu terminä kattaa aika monia eri aloja. Esimerkiksi palvelumuotoilijat, graafikot, visuaaliset suunnittelijat, sisustusarkkitehdit ym. työllistyvät erittäin hyvin, eivätkä palkatkaan ole sieltä surkeimmasta päästä. Erikoistumisala kannattaa siis valita fiksusti.

Vilkaiseppa vaikka tuolta millaisia työtehtäviä muotoilijoille on tällä hetkellä avoinna.

https://www.ornamo.fi/fi/tyopaikat/

Graafikot on keikkuneet jo pitkään työttömyyslistojen kärjessä. Yksinkertaisesti meitä on kouluttautunut liikaa tälle alalle. Ei vaan oo työpaikkoja tarpeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme