Lukiota käyvä tyttöni aikoo hakea ihan huuhaa-alalle. Miten taon hänen päähänsä järkeä?
Aikoo nyt alkaneen abivuoden jälkeen hakea ammattikorkeakouluun opiskelemaan muotoilijaksi. Kuulemma kutsumusala, puhuu paljon unelmista, haaveista ja itsensä toteuttamisesta. Voi se kutsumus ollakin, en kiellä mutta samaan aikaan ei vaikuta täysin tiedostavan millaista elämä tulee olemaan työttömänä/pieni tuloisena. Sanat ja teot ovat ristiriidassa, sanoo ettei raha ole tärkeintä ja hetkeä myöhemmin puhuu viimeisimmästä shoppailureissusta.
Omasta mielestäni ollaan perheessä opetettu tytölle hyvin ettei raha kasva puussa elikkä ollaan patistettu kesäisin ja lukion ohella hakemaan töitä ja maksaa itse omat turhakkeensa elikkä ylikalliit merkkilaukut ja vaatteet. Pakolliset lääkärimenot (yksityisellä puolella), jne. ollaan kuitenkin mieheni kanssa maksettu kun suht hyvätuloisia ollaan.
En mä nyt voi kieltääkään hakemasta sinne kouluun mutta jotenkin kun saisin hakattua järkeä päähän. Millä edes meinaa tulevaisuudessa elättää perheen ja ostaa asunnon
Kommentit (39)
Ei se muotoilijan ammatti kyllä sinänsä mikään huuhaa-ammatti ole, se voi kyllä ole sitten paljon ihmisestä itsestään kiinni että millä lailla työllistyy. Jos tyttö haluaa alalle, niin koettakaa ainakin katsoa että hakee niihin vähän nimekkäämpiin kouluihin eikä mihinkään perähikiän ammattikorkeaan alaa opiskelemaan. Sisäänpääsy tosin ei ole ihan varmaa.
Minulla on pari tuttua, jotka ovat muotoilijoita ja ihan hyvin niillä pyyhkii. Mutta ovat kyllä tehneet töitäkin sen eteen.
Suosittelen aloittamaan kevyesti avokämmenellä ja siirtymään asteittain raskaampiin lyönteihin jos ei tehoa.
No jos oikeesti haluaa menestyä niin lähtee ulkomaille toteuttamaan unelmaa. Suomessa vasta vaikeaa on toteuttaa niitä
Miksi muotoilijan ammatti on huuhaata? Jos tyttö on luova niin oikein hyvä valinta. Paljon enemmän huuhaata on monet humanistiset alat yliopistossa. Mielenkiintoisia aloja, ei siinä mitään, mutta työllistymismahdollisuudet pyöreä nolla.
Mulla oli sama tyttären kanssa. Oli tosi hyvä peruskoulussa ja lukiossa, ja lähti opiskelemaan sellaista alaa, mistä ei tule työllistymään. Yritin kaikkeni käännyyttäkseni.
Noh, ehkä meidän pitää vain päästää irti, ja antaa nuorison tehdä virheensä.
Jos valmistuisi taideyliopistosta, olisi pienet mahdollisuudet elättää itsensä koulutusta vastaavilla töillä. Ammattikorkeasta valmistuneena voi mennä hanttihommiin tai alkaa opiskella jotain työllistävämpää.
Tai no, yksi tuttuni on valmistunut muotoilijaksi TaiKista ja on Arabian liikkeessä myymässä designia 11€:n tuntipalkalla. Sinne se koulutus on ihan hyvä.
Kyllä muotoilusta voi työllistyä. Teollinen muotoilu vai pelkkä muotoilu?
Meidän luennolla annettiin kerran esimerkki naisesta, joka oli opiskellut kauppiksessa mutta otti sivuaineeksi "huuhaa" taidehissan. Pääsi arvoimaan taidetta maineikkaaseen huutokauppaan kun tunsi molemmat ja sen jälkeen johonkin säätiöön joka jakoi apurahoja taiteilijoille töihin.
Judaistiikkaa opiskellut pääsi Berliinin juutalaiseen museoon tekemään korkeatasoista työtä (tästä oli Hesarissa).
Vierailija kirjoitti:
Paljon enemmän huuhaata on monet humanistiset alat yliopistossa.
Sinähän sen tiedät.
jaaa, miksei hae ensin amikseen, sen jälkeen on vielä mahdollista vaihtaa linjaa ammattikorkeeseen?
itse olen tyytyväinen ammattikoulu tasoon, koska pyrin yrittäjäksi itse, en tarvitse titteleitä, vaan miellyttävän ammatin jolla pärjää
erittäin vaikeeta vaihtaa enää ammattikorkeen jälkeen linjaa...
Anna opiskella. Muuten on onneton, kunnes opiskelee 40 vuotiaana!
Lahden muotoiluinstituutin tai muun AMK-tutkinnon jälkeen esimerkiksi voi hakea suoraan maisteriohjelmaan Aalto-yliopistoon (kaupallinen tai muotoiluala) jne. Teolliset muotoilijat loivat Suomen design-maineen eikä sitä ole vielä tuhottu. Suomalaisia suunnittelijoita on maailmallakin pilvin pimein. Ammatti, jossa kotimaalla ei ole merkitystä. Antaa tytön kokeilla ainakin. Sitä paitsi pelkkä koulutus ei poikkitieteellisissä yrityksissä aina määrää ammattia, vaan ammatti tehdään sen koulutuksen jälkeen. Voi vaikka markkinoida design-tuotteita ammatikseen. Sarpaneva opiskeli graafikoksi alkuaan, mutta ei tainnut sitä työtä kauan tehdä. Tapio Wirkkala opiskeli alkuaan koristeveistäjäksi (kuvanveistäjäksi). Steve Jobskin oli enemmän taiteilija kuin insinööri. Kaikki tuotteet vaativat taiteilijan kosketusta tullakseen myydyiksi ja käytetyiksi. Älä halveeraa hyvää ammattia. Jos insinöörit olisivat saaneet päättää kännyköiden ulkonäön, kukaan ei ikimaailmassa olisi halunnut niitä käyttää (Nokia Mobiran 2-kiloiset järkäleet tms). No tekniikka on kehittynyt noista ajoista.
Sinun täytyy vain "muotoilla" asia oikein, niin tytön pää kääntyy.
Siis minkä takia vanhemmat haluaa väkisin määräillä aikuisten lastensa tekemisiä, en ole ikinä tajunnut. Itse laitoin välit poikki vanhempiini kun eivät hyväksyneet taideopintojani. Toivottavasti ap:n tytär on yhtä fiksu kuin minä aikanaan.
Mä olen siis kuvataiteilija amk ja ihan keskiverto palkansaajan verran, olen freelancer graafikko ja koodari (ja vanhemmat eivät vieläkään hyväksy työtäni). Eräskin luokkakaverini on pelialalla 3D artistina ja tienaa 5000 €/kk, suurin osa muista opiskelutovereista on työllistynyt joko peli- tai mainosalalle.
Suomen koulutusjärjestelmän yksi isoista eduista on se, ettei mikään koulutus mene hukkaan, edes ne äidin mielikuvissa "huuhaa"-alan opinnot, eikä lukiossa valittu jatkokoulutus ole umpikuja ja elinkautinen, joka määrittäisi nuoren ihmisen loppuelämän suunnan.
Ja lisään että nykyään varmasti työllistäviä aloja ei ole muut kuin lääketiede ja sairaanhoito.
Miesystäväni opiskeli "varmaa alaa" eli tradenomiksi (hah), ollut työttömänä 3 vuotta.
-14
Tue lapsesi valintoja kirjoitti:
Lahden muotoiluinstituutin tai muun AMK-tutkinnon jälkeen esimerkiksi voi hakea suoraan maisteriohjelmaan Aalto-yliopistoon (kaupallinen tai muotoiluala) jne. Teolliset muotoilijat loivat Suomen design-maineen eikä sitä ole vielä tuhottu. Suomalaisia suunnittelijoita on maailmallakin pilvin pimein. Ammatti, jossa kotimaalla ei ole merkitystä. Antaa tytön kokeilla ainakin. Sitä paitsi pelkkä koulutus ei poikkitieteellisissä yrityksissä aina määrää ammattia, vaan ammatti tehdään sen koulutuksen jälkeen. Voi vaikka markkinoida design-tuotteita ammatikseen. Sarpaneva opiskeli graafikoksi alkuaan, mutta ei tainnut sitä työtä kauan tehdä. Tapio Wirkkala opiskeli alkuaan koristeveistäjäksi (kuvanveistäjäksi). Steve Jobskin oli enemmän taiteilija kuin insinööri. Kaikki tuotteet vaativat taiteilijan kosketusta tullakseen myydyiksi ja käytetyiksi. Älä halveeraa hyvää ammattia. Jos insinöörit olisivat saaneet päättää kännyköiden ulkonäön, kukaan ei ikimaailmassa olisi halunnut niitä käyttää (Nokia Mobiran 2-kiloiset järkäleet tms). No tekniikka on kehittynyt noista ajoista.
Vain pieni osa muotoilijoista breikkaa tai saa hyvän toimeentulon palkollisena. Tarvitaan kovaa työtä ja tuuria. Vaikka tietty jokaisen punavihreän Kalliossa asuvan kaveri on menestyvä muotoilija.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään että nykyään varmasti työllistäviä aloja ei ole muut kuin lääketiede ja sairaanhoito.
Miesystäväni opiskeli "varmaa alaa" eli tradenomiksi (hah), ollut työttömänä 3 vuotta.
-14
Eri juttu. Tradenomin tutkinto on kokenut pahan inflaation kuin nykyään kauppakorkeasta tulee ulos tusinablondeja liukuhihnatyyliin. Tosin ei nekään juuri mitään osaa.
Muotoilija ja taiteilija on kaksi aivan täysin eri asiaa.
t. muotoilija
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä takia vanhemmat haluaa väkisin määräillä aikuisten lastensa tekemisiä, en ole ikinä tajunnut. Itse laitoin välit poikki vanhempiini kun eivät hyväksyneet taideopintojani. Toivottavasti ap:n tytär on yhtä fiksu kuin minä aikanaan.
Mä olen siis kuvataiteilija amk ja ihan keskiverto palkansaajan verran, olen freelancer graafikko ja koodari (ja vanhemmat eivät vieläkään hyväksy työtäni). Eräskin luokkakaverini on pelialalla 3D artistina ja tienaa 5000 €/kk, suurin osa muista opiskelutovereista on työllistynyt joko peli- tai mainosalalle.
Annas kun arvaan, vanhemmat uskonnollisia?
Ehkä tyttäresi on lukenut Kiiran kirjan ja tietää ettei elämässä tarvita muuta kuin rikas herrasmiesystävä.