Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen että väsymysoireyhtymä on vain raudanpuute jota ei ole hoksattu.

Vierailija
27.09.2018 |

Nyt kun olen vähän perehtynyt raudanpuutteen oireisiin, niin kyllä ne on aika yksi yhteen väsymysoireyhtymän kanssa ja silti ei puhuta ferritiinin mittauksesta mitään.
En ole ennen itsekään tiennyt ferritiiniarvoista mitään, olen luullut että jos hemoglobiini on hyvä niin ei voi olla raudanpuute, enkä ole tiennyt mihin kaikkeen raudanpuute vaikuttaa.
Nyt sanotaan että sata tuhatta ihmistä syö masennuslääkkeitä turhaan koska heillä on raudanpuute eikä masennus, sanotaan myös samaa kilpirauhaslääkkeiden syömisestä, 100 000 ihmistä syö turhaan niitä koska samat oireet käy myös kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Nyt puhutaan paljon raudanpuutteesta ja että se on nyt vaan muotioikku, mutta eihän se sitä voi olla jos ihmiseltä mitataan ferritiinitaso ja se on alhainen, ja kun syö kunnolla rautaa niin oireet helpottuu tai häviää?
Ulkomailla kuulemma ferritiiniä mitataan paljon enemmän kuin Suomessa, miksi suomalaiset lääkärit ei ota tosissaan raudanpuutetta? Onko se niin helppo vaan määrätä ne masennuslääkkeet tai jos ne ei auta niin kilpirauhaslääkkeet?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan määrätä kilpirauhaslääkkeitä helposti, TSH:n pitää olla aika lailla koholla.

Vierailija
2/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa tämä raudanpuutespämmäily. Ilmoitan jokaisesta tästä eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että nykyaikana ei saa hoitoa mihinkään vaivaan ainakaan arvauskeskuksissa. Miljoona suomalaista syö mielialalääkkeitä. Ihan järkyttävää.

Vierailija
4/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan määrätä kilpirauhaslääkkeitä helposti, TSH:n pitää olla aika lailla koholla.

No näin joku lääkäri/tutkija sanoi, raudanpuute vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan. Aika paljon niitä kilpirauhaslääkkeitä nykyään syödään, vielä 20 vuotta sitten sanottiin että se on erittäin erittäin harvinaista.

Mun miehellekin määrättiin lääkitys vaikka itse ei huomannut mitään oireita, eikä lääkitys tuonut juuri mitään muotosta mihinkään, sitten todettiin tulehduksellinen nivelreuma, luulen että oireista suurin osa johtui reumasta koska ne tuli lähinnä sen jälkeen kun kilpirauhaslääkkeet oli jo käytössä. Ehkä hänelläkin on raudanpuute, uniapnea ainakin on vaikka ei itse millään myönnä. Pitäisi tutkia ihminen kunnolla ja miettiä kokonaisuus, ruokavalio ja vitamiinit ja hivenaineiden saanti.

Vierailija
5/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa tämä raudanpuutespämmäily. Ilmoitan jokaisesta tästä eteenpäin.

Ei se mitään spämmäilyä ole. Väsymysoireyhtymästä ei ole puhuttu vielä mitään. 

Miksi ihmeessä raudanpuutteesta ei saisi puhua? Joku aika sitten puhuttiin d-vitamiinista eikä kukaan siitäkään vetänyt herneitä nokkaan.

Vierailija
6/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Nimenomaan väsymysoireyhtymässä oireet jatkuvat vaikka raudanpuute olisi korjattu. T: 11v kys.sairautta takana, koko elämä pilalla

Vierailija
7/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisätautien ja kliinisen hematologian erikoislääkäri:

"Raudanpuutteen oireet ovat moninaisia ja niitä tulee asteittain jo paljon ennen anemian ilmaantumista. Itse asiassa hemoglobiini on huonoin kaikista rautamittareista koska se laskee viimeisenä. Jo paljon ennen anemiaa ilmaantuu raudanpuutteen oireita. Hemoglobiini ei kerro rautavarastoista juuri mitään koska rautavarastojen katsotaan olevan tyhjät kun seerumin ferriini on alle 30 µg/l. Tässä vaiheessa hemoglobiini on usein vielä normaali.

On jossain määrin yksilöllistä millä ferritiiniarvolla alkaa esiintymään raudanpuutteen oireita ja millä ferritiinin arvolla Hb alkaa laskemaan.

Olen tavannut potilaita, joiden Hb on normaali vielä kun ferritiini on <10 ja potilaita, joilla Hb laskee kun ferritiini on 30.

Paras laboratorioarvo raudanpuutteen toteamiseen on seerumin ferritiini (tai plasman ferritiini, P –Ferrit). Tieteellisessä kirjallisuudessa puhutaan yleensä S -ferritiinistä.

Matala ferritiini on yleensä luotettava raudanpuutteen merkki. Ferritiini on hyvä ottaa aikaisintaan kahden viikon kuluttua tulehdustaudin (esim. flunssa) paranemisesta. Ainakin ensimmäisellä kerralla kun selvitellään raudanpuutetta, kannattaa tarkistaa myös transferriinin saturaatio (fS-Trfesat)

Terveilläkin ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä, mutta terveillä on harvoin raudanpuutteen oireita kun ferritiini on yli 50-60. Oman kokemukseni mukaan raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on <60 (ei kaikilla) ja kun ferritiin on <40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita ja lähes kaikillä on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on <30. Mutta on joitakin ihmisiä joilla oireita ei ole edes ferritiiniarvolla 10-20.

Valitettavasti S-ferritiinin viitealue on laboratoriosta ja menetelmästä riippuen varsin matala, 5-10 µg/l millä ei ole mitään tekemistä suositeltavan/hyvän ferritiinitason kanssa. Ferritiinitaso 10-30 µg/l ei ole normaali koska silloin rautavarastot ovat tyhjät ja potilaalla on hyvin todennäköisesti raudanpuutteen oireita. Potilaideni kertomusten mukaan tätä lääkärit eivät usein tiedä.

Matala viitealueen alaraja johtuu siitä, että ferritiini on tilastollinen käsite eli 95% naisista sijoittuu viitealueelle ja kun raudanpuute on yleistä naisilla, muodostuu viitealueen alaraja liian matalaksi. Useimmiten viitearvo ja normaaliarvo ovat jokseenkin sama asia laboratorioarvojen osalta mutta ferritiini (mielestäni myös naisten Hb) on selvä poikkeus tästä. Mielestäni viitearvojen vieressä voisi olla esim. sopiva ferritiinin tavoiteaso, joka voisi olla vaikkapa 50-250."

http://www.foibos.fi/blogi/

Vierailija
8/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että raudanpuute on yleisin ravintoperäinen puutossairaus kaikkialla maailmassa? Rautavarastot ehtyvät vaivihkaa.

http://www.yta-lehti.fi/kategoriat/ajankohtaista-nyt/raudanpuute-on-yle…

Vierailija
9/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin...luin itse ferritiini ym asioista ennen tätä ”muotisairaudeksi” leimaamista. Löysin useita naistenlehtien ym artikkeleita siitä, miten _jokaiselle_ naiselle olisi hyväksi syödä rautakuuri vaikka kerran/pari vuodessa, koska menetämme joka ikinen kuukausi verta ja rautaa elimistöstä. Itse en ollut koskaan elämässäni syönyt rautakuureja, luulin että sitä syödään vaan jos hemoglobiini on alhainen. Kuitenkin vuosikausia minulle on määrätty jos jonkinlaisia unilääkkeitä ja joskus mietoja masennuslääkkeitä, vaikkei masennusta ole. Oli vaan järkyttävä jatkuva väsymys. Mikään uni ei auttanut.

Ajattelin, että koska olen terve, eikä oman elimistön puolesta ole mitään syytä olla kokeilematta, kokeilen rautakuuria sen kerran elämässäni. Ostin varmuudeksi mietoja tabletteja joita uskalsin alkaa syödä.

2 viikkoa, ja musta tuntui kuin mun silmät olisi auenneet. Ihan siis kirjaimellisesti tuntui kuin näkisi paremmin. Silmät ja olo oli kirkas. Muistin sen tunteen etäisesti jostakin 20 vuoden takaa teini-iästä. Lisäksi ensimmäisen kerran elämässäni jaksan tehdä muutakin kun työtä, ilman että raahaudun päivästä toiseen viimeisillä voimillani. Jaksan harrastaa ja jaksan halutessani myös nousta todella aikaisin ylös. Keho ei ole enää siinä tilassa niin kuin tekisin kaiken viimeisillä voimillani.

Kuuria on takana nyt ehkä 2kk ja ero on aivan sanoinkuvaamaton. Joskus mietin, olenko vaan jotenkin surkea ja viallinen, kun en jaksa mitään ja aina väsyttää ja arki on niin raskasta. Ei ole enää. Ihan kuin olisi saanut uuden elämän.

Kun tuo 4kk kuuri on syöty, pidän varmaankin kuukauden/kahden tauon ja sillä välin pidän huolen että saan ravinnosta paljon rautaa. Sitten aloitan kuurin uudelleen.

Itse olen aina ollut epäsäännöllinen syöjä enkä todellakaan saa ravinnosta kaikkea tarvitsemaani. Kun siihen yhdistää menkat, mitä muuta ihminen tekee kuin tyhjenee. Rautaa poistuu, eikä mistään tule tarpeeksi uutta.

Vaiva on ”muotisairaus” siinä mielessä että se on nyt kaikkien huulilla, mutta ihmiset kyllä käyvät ahkeraan mittaamassa arvojaan ja tulokset ovat kamalia, ne rautavarastot ihan oikeasti on lopussa.

Ei kenenkään pidä heittää elämäänsä hukkaan sumuisessa väsyneessä olossa kun mitään ei jaksa tehdä tai saa aikaan ja olo on sairas eikä tiedä miksi.

Vierailija
10/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Nimenomaan väsymysoireyhtymässä oireet jatkuvat vaikka raudanpuute olisi korjattu. T: 11v kys.sairautta takana, koko elämä pilalla

Ota yhteyttä tuohon Kirsi Vaaliin

http://elinvoimaa.fi/kirsi-vaali-luennoi-elinvoimaassa-krooninen-vasymy…

Vierailija
11/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute, jodinpuute, vuotava suoli -> vitamiinien puute, candida albicans liikakasvu, atp ei muodostu normaalisti soluissa, orastava insuliiniresistenssi, home/kemikaaliherkistyminen jne. Tuo on monimutkainen vyyhti, joka pahenee vuosi vuodelta eikä kyllä parane itsestään mitenkään. 

Vierailija
12/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen pitkään jo kärsinyt kovasta väsymyksestä ja voimattomuudesta ja näiden lisäksi monista muistakin oireista, jotka olisivat täsmenneet raudanpuutokseen. Kilpirauhasarvot on katsottu ja ne kunnossa ja hemoglobiini OK. No sitten luin tuosta ferritiiniarvosta ja kävin mittauttamassa, mutta ei, ei mitään vikaa niissäkään. Eli kyllä se syy edelleen voi olla jossain ihan muualla vaikka tuota ferritiiniarvoa nyt rummutetaan joka paikassa kovasti.

Vierailija
13/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on epämääräisiä uupumusoireita, joille ei ole löydetty riittäviä syitä labrassa, käykää ihmeessä myös täydentävien hoitojen puolella isolla rahalla antioksidanttiklinikalla, jossa vastaanottajat ovat lääkäreitä tai sitten halvemmalla verimikroskopistilla elävän veren tutkimuksessa. 

Olisin itse työkyvytön, jos en olisi käynyt ja saanut syitä oireilleni ja päässyt aloittamaan niiden kokonaisvaltaista korjaamista. 

Vierailija
14/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen pitkään jo kärsinyt kovasta väsymyksestä ja voimattomuudesta ja näiden lisäksi monista muistakin oireista, jotka olisivat täsmenneet raudanpuutokseen. Kilpirauhasarvot on katsottu ja ne kunnossa ja hemoglobiini OK. No sitten luin tuosta ferritiiniarvosta ja kävin mittauttamassa, mutta ei, ei mitään vikaa niissäkään. Eli kyllä se syy edelleen voi olla jossain ihan muualla vaikka tuota ferritiiniarvoa nyt rummutetaan joka paikassa kovasti.

Mikä ferritiiniarvosi sitten oli?

Otitko huomioon, että kaikilla lääkäreillä ei ole tietämystä siitä, että ferritiinin tulisi olla yli 70? He tuijottavat vain viitearvoja, joissa alaraja on 10. Ferritiini on yksi harvoista poikkeuksista labra-arvojen tulkinnassa eli viitearvojen väliin mahtuminen ei kerro koko totuutta.

Senhän takia tästä rummutetaan, tavislääkäreiden tietämättömyydestä.

Vain erikoislääkäreillä lähestulkoon on ollut tämä tietämys.

Vierailija
15/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ferritiiniarvosi sitten oli?

Otitko huomioon, että kaikilla lääkäreillä ei ole tietämystä siitä, että ferritiinin tulisi olla yli 70? He tuijottavat vain viitearvoja, joissa alaraja on 10. Ferritiini on yksi harvoista poikkeuksista labra-arvojen tulkinnassa eli viitearvojen väliin mahtuminen ei kerro koko totuutta.

Senhän takia tästä rummutetaan, tavislääkäreiden tietämättömyydestä.

Vain erikoislääkäreillä lähestulkoon on ollut tämä tietämys.

Arvoni oli 65.

Vierailija
16/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi selvitä jodinpuute ja hiiva.

Vierailija
17/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen vaihdevuosia aivan sairaan runsaat kuukautiset. Kukaan lääkäri ei kysellyt väsymyksestä tai pohtinut raudanpuutetta. Ihmettelen vaan nyt kun tästä on ollut enemmän puhetta. 

Vierailija
18/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nää täytyy ihmisen itse selvittää? Mitä tekoa on enää lääkäreillä?

Vierailija
19/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nää täytyy ihmisen itse selvittää? Mitä tekoa on enää lääkäreillä?

No en tiedä, yritän vaan auttaa kohtalotovereita. Kävin neljän vuoden aikana 5-10 eri lääkärillä ja lopulta kun piti vakavasti harkita työelämästä syrjään siirtymistä, kun en suoriutunut enää työtehtävistäni nelikymppisenä, aloin kaivaa vaihtoehtoja muualtakin kuin lääkäriasemilta. Siinä vaiheessa ajattelin, että minulla ei ole kuin voitettavaa ja onneksi uskalsin heittäytyä käypähoidon ulkopuolelle. 

Vierailija
20/48 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://nutrimia.fi/terveystesti/26

Tein tuon hiivatestin kotona ja kyllähän se selvästi hiivalta näytti. En kuitenkaan jotenkin jaksanut uskoa sitä ja alkaa häätää ennen kuin myöhemmin menin elävän veren tutkimukseen ja hiiva pomppasi silmilleni myös verestä. Siinä vaiheessa oli kova motivaatio ryhtyä korjaamaan tilannetta ja oli aivan mahtavaa, kun aivosumu ja kooma rupesi helpottamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä