Listatkaa leikkauskohteita
Monesti sanotaan, että budjetin sopeuttamista kyllä tarvitaan, koska velka kasvaa, mutta hallitus on leikannut vääristä asioista. Listataan nyt niitä oikeita asioita. Mahdollisimman tarkasti (siis ei esim. yleisellä tasolla ”yritystuet”)
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ehdotus täällä on aivan järjetön. Lapsilisät pois hyvätuloisilta? Miksi, lapsiin investointi on yksi tuottavimpia valtion rahan käyttötapoja (vaikka ne säästettäisiinkin lapselle, eipähän ole tt-asiakkaana heti omilleen muuttaessa). Puoluetuki on riippumattoman politiikan kulmakiviä. Joku eduskunnan kulubudjetti ei montaa roposta säästä, vaikutus on lähinnä moraalinen. Vast-ottokeskukset ovat luoneet työpaikkoja moniin kuoleviin kuntiin...
Valtion rahankäyttö on aina paljon isompi asia kuin tulojen ja menojen tuijottaminen. Paljon fiksumpaa kuin leikkaaminen on tulojen kasvattaminen esim työllistämisen kuluja ja byrokratiaa vähentämällä, koulutukseen panostamalla ja purkamalla kaikkea päällekkäistä turhaa hallintoa ja kyttäämistä. Veronkevennykset kohtuudella voivat myös tehdä hyvää. Kannustinloukut yksi iso asia, mikä vaan pitäisi ratkaista.
Mikä eduskuntapuolue tekee tällä hetkellä riippumatonta politiikkaa?
No sehän on ihan äänestäjien valinta, ei sinne ole pakko äänestää sipuleita ja muita umpikieroja pöljiä. Ilman puoluetukea ei voi edes teoriassa tehdä riippumatonta politiikkaa.
Kaikki ne muuttuvat umpikieroiksi, kun raha alkaa virrata tilille.
Vierailija kirjoitti:
-Ylen budjetti (saavat itse keksiä, mistä leikkaavat)
-Vastaanottokeskukset (tarve vähenee, kun tulijoita on vähemmän)
-varustamotuet (käytännössä tulonsiirtoa Ahvenanmaalle)
-eduskunnan kulut (taksikortit, yleinen palkanalennus)
- valtionhallinto (tehdään selvitys, tarvitaanko oikeasti jokaista johtajaa ja asiantuntijaa)
Aika paljon sait yläpeukkuja, mutta minä torppaan ehdotuksesi seuraavilla faktoilla:
Ylen budjettia on pienennetty vuosi vuodelta. Siksi se tuottaa aiempaa vähemmän laatuohjelmia ja vastaavasti on mennyt mukaan viihteen tuottamiseen, jota kuitenkin kaikki kanavat tuuttaavat liiankin kanssa.
Vastaanottokeskusten määrä on pienentynyt selvästi, niitä on jo useita lakkautettu.
Varustamotukia perustellaan sillä, että kriisin (esim. sota) sattuessa valtio voi ottaa laivat huoltokäyttöön (ase- ja elintarviketoimitukset). Olen kuitenkin sitä mieltä, että varustamotuista olisi syytä leikata. Ne ovat vuosi toisensä jälkeen suuret.
Eduskunnan kulut taitavat kuitenkin olla pienin murheemme. Toki eduskunnan etuuksien väärinkäyttö on omiaan aiheuttamaan katkeruutta kansassa, joka itse joutuu tinkimään menoistaan jatkuvasti.
Valtionhallinnosta on vähennetty jo 60 % henkilöstöstä parhaisiin vuosiin verrattuna.
Säästöä näin ei kuitenkaan ole saatu, päinvastoin, koska nyt entisen henkilöstön tehtävät ostetaan yksityisiltä yrityksiltä palveluina. Kustannukset ovat vain kasvaneet - ja valtionhallinnon oma osaaminen laskenut.
Itse olen sitä mieltä, että leikauksiin ei olisi mitään tarvetta, jos kaikki, yksityiset ihmiset ja yritykset, saataisiin maksamaan veronsa säädetyn mukaisesti.
Nyt olemme tilanteessa, jossa yritykset ostavat verosuunnittelupalveluita kalliilla rahalla mieluummin kuin maksavat veroa. Sama tilanne yksityisten ihmisten kanssa.
Yritystuethan on kaden ministeriön voimin osoitettu suurimmalta osalta turhiksi.
Työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan (selvitykseen otettiin yritystukia mukaan vain 4,2 mrd:n edestä, kokonaissumma on 8 mrd valtiovarainministeriön mukaan) yritystuista vain 10 %, eli 400 miljoonaa toimii yhteiskuntaa hyödyttävästi, eli auttaa yrityksiä uudistumaan ja työllistämään.
Valtiovarainministeriön vero-osaston ylijohtaja Järvikareen mukaan suurin osa yritystuista päätyykin osinkoina omistajille. Omistajista jo melkoinen osa on ulkomaalaisia.
Edellisestä voi varmaan vetää sen johtopäätöksen, että leikkaisin yritystuista. tosin osan leikatuist atuista suuntaisin yritysten innovaatiotoimintaan. Yritykset itse eivät juurikaan investoi tutkimus- ja kehitystoimintaan, joten ne uhkaavat jäädä globaalissa kilpailussa jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä rikkailta pois.
Lapsilisä pois 3 lapsen jälkeen, jos haluaa suurperheen elättää sen itse.Eli haluat, että vain sossuelätit levittävät geenejään, ja että vanhushuoltisuhde heikkenee lisää? Aika erikoiset tavoitteet...
Useissa Euroopan valtioissa on jo poistettu lapsituet varakkaimmilta. Siitä huolimatta suurin syntyvyys ei ole pelkäämilläsi "sossueläteillä", vaan juuri niillä varakkimmilla. Aivan kuten muuten Suomessakin jo on tilanne.
Sellaisilta työttömille pitäisi leikata jotka eivät ole valmiita opiskelemaan uutta ammattia itselleen.
Puoluetuet pois
Ay-maksujen verovähennysoikeus
Hyysääminen vankeinhoidossa
Ammattisyrjäytyjien ja ideologisesti työttömien hyysääminen
Koulutusjärjestelmän uudistus. Ammattikoulutuksessa keskittyminen yleisiin taitoihin, elämänhallintaan ja taitotasoa osoittaviin testeihin. Itse käytännön koulutus tulisi tehdä työn ohessa harjoittelupalkalla. Turhat koulutusohjelmat jotka tuottavat lähinnä työttömiä tulisi karsia (ei toteutettaisi joka vuosi). Lihakeiton valmistamiseen tai lattian luuttuamiseen ei tarvita kolmen vuoden koulutusta.
Itse satsaisin valtion ja kuntien tulojen lisäämiseen:
Rikosten valvontaan lisää resursseja
"Välinpitämättömyyden torjuntaan" lisää resursseja. Hyviä esimerkkejä esim. pysäköinninvalvonta, lievät liikennerikkomukset, roskaaminen jne.
Haittaverot moninkertaisiksi. Polttoaine, alkoholi, tupakka, sokeri, einekset. Työmatkakuluihin tosin tarvitaan enemmän vähennysoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Moni ehdotus täällä on aivan järjetön. Lapsilisät pois hyvätuloisilta? Miksi, lapsiin investointi on yksi tuottavimpia valtion rahan käyttötapoja (vaikka ne säästettäisiinkin lapselle, eipähän ole tt-asiakkaana heti omilleen muuttaessa). Puoluetuki on riippumattoman politiikan kulmakiviä. Joku eduskunnan kulubudjetti ei montaa roposta säästä, vaikutus on lähinnä moraalinen. Vast-ottokeskukset ovat luoneet työpaikkoja moniin kuoleviin kuntiin...
Valtion rahankäyttö on aina paljon isompi asia kuin tulojen ja menojen tuijottaminen. Paljon fiksumpaa kuin leikkaaminen on tulojen kasvattaminen esim työllistämisen kuluja ja byrokratiaa vähentämällä, koulutukseen panostamalla ja purkamalla kaikkea päällekkäistä turhaa hallintoa ja kyttäämistä. Veronkevennykset kohtuudella voivat myös tehdä hyvää. Kannustinloukut yksi iso asia, mikä vaan pitäisi ratkaista.
Itse asiassa Suomessa palkan sivukulut ovat alle EU-maiden keskiarvon. Samoin palkkamme ovat jo alle tärkeimpien kilpailijamaidemme, Saksan ja Ruotsin palkkojen.
Näitä molempia taisit tarkoittaa työllistämisen kuluilla?
Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna palkat nousivat 2,2 %, kun yrittäjä- ja omaisuutulot (yrittäjäthän nostavat tulonsa molempina) kasvoivat 14 %. Kotitaluksien palkkatulojen osuus koko kansantulosta on vähentynyt vuosi vuodelta (56.7 % viime vuonna) ja vastaavasti yrittäjä- ja omaisuustulojen osuus on kasvanut (27,7% viime vuonna).
Veronmaksu ei kuitenkaan korreloi tulo-osuuksien kanssa:
Veronmaksajien keskusliiton mukaan palkansaajien maksama osuus kaikista valtiolle kerätyistä suorista veroista on 66 %, kun yrittäjien osuus on 1 % ja pääomatulonsaajien osuus 7 %. Kun palkansaajia on vielä lukumääräisesti eniten, vastaavat he myös suurimmasta osasta välillisten verojen kertymää.
Koulutuksesta olemme samaa mieltä. Ikävä kyllä, hallituksemme on tehnyt merkittävsiä koulutusleikkauksia samaan aikaan, kun muut valtiot ovat panostaneet koulutukseen hyvinkin merkittävästi.
Byrokratia vähenee digitalisoinnin myötä. Tietynlainen sääntely on pakko olla olemassa, muuten tästä maasta tulisi villi viidakko. Tuskin haluamme esim. rakennusten sortuvan tai virheellisiä sähköasennuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- valtionhallinto (tehdään selvitys, tarvitaanko oikeasti jokaista johtajaa ja asiantuntijaa)Aika paljon sait yläpeukkuja, mutta minä torppaan ehdotuksesi seuraavilla faktoilla:
Ylen budjettia on pienennetty vuosi vuodelta. Siksi se tuottaa aiempaa vähemmän laatuohjelmia ja vastaavasti on mennyt mukaan viihteen tuottamiseen, jota kuitenkin kaikki kanavat tuuttaavat liiankin kanssa.
Vastaanottokeskusten määrä on pienentynyt selvästi, niitä on jo useita lakkautettu.
Varustamotukia perustellaan sillä, että kriisin (esim. sota) sattuessa valtio voi ottaa laivat huoltokäyttöön (ase- ja elintarviketoimitukset). Olen kuitenkin sitä mieltä, että varustamotuista olisi syytä leikata. Ne ovat vuosi toisensä jälkeen suuret.
Eduskunnan kulut taitavat kuitenkin olla pienin murheemme. Toki eduskunnan etuuksien väärinkäyttö on omiaan aiheuttamaan katkeruutta kansassa, joka itse joutuu tinkimään menoistaan jatkuvasti.
Valtionhallinnosta on vähennetty jo 60 % henkilöstöstä parhaisiin vuosiin verrattuna.
Säästöä näin ei kuitenkaan ole saatu, päinvastoin, koska nyt entisen henkilöstön tehtävät ostetaan yksityisiltä yrityksiltä palveluina. Kustannukset ovat vain kasvaneet - ja valtionhallinnon oma osaaminen laskenut.
Itse olen sitä mieltä, että leikauksiin ei olisi mitään tarvetta, jos kaikki, yksityiset ihmiset ja yritykset, saataisiin maksamaan veronsa säädetyn mukaisesti.
Nyt olemme tilanteessa, jossa yritykset ostavat verosuunnittelupalveluita kalliilla rahalla mieluummin kuin maksavat veroa. Sama tilanne yksityisten ihmisten kanssa.
Yritystuethan on kaden ministeriön voimin osoitettu suurimmalta osalta turhiksi.
Työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan (selvitykseen otettiin yritystukia mukaan vain 4,2 mrd:n edestä, kokonaissumma on 8 mrd valtiovarainministeriön mukaan) yritystuista vain 10 %, eli 400 miljoonaa toimii yhteiskuntaa hyödyttävästi, eli auttaa yrityksiä uudistumaan ja työllistämään.
Valtiovarainministeriön vero-osaston ylijohtaja Järvikareen mukaan suurin osa yritystuista päätyykin osinkoina omistajille. Omistajista jo melkoinen osa on ulkomaalaisia.
Edellisestä voi varmaan vetää sen johtopäätöksen, että leikkaisin yritystuista. tosin osan leikatuist atuista suuntaisin yritysten innovaatiotoimintaan. Yritykset itse eivät juurikaan investoi tutkimus- ja kehitystoimintaan, joten ne uhkaavat jäädä globaalissa kilpailussa jalkoihin.
Ylen budjetti keinuu 500 miljoonan euron tietämillä. Laatuohjelmiksi ei aikasemminkaan ole voinut sanoa kuin osaa ohjelmista. Lisäksi yhtiö käyttää rahaa mihin sattuu, kuten viimeisimpänä 170 000 euron valoteokseen. En myöskään ymmärrä, miksi Ylen pitäisi tuottaa esimerkiksi kotimaisia sarjoja. Millä perusteella se on julkisen vallan tehtävä, kun yksityisetkin niitä tuottavat? Tasossa ei ainakaan ole mitään eroa yksityiseen tuotantoon nähden (esimerkiksi Uusi päivä vs. Salatut elämät).
Puolustusvoimat pois. Tarvitsemme rauhaa, emme aseita. Venäjä on ystävällismielinen naapuri, joten sotaleikit voidaan lopettaa. Ei Natolle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen kaupunki voisi säästää 100 miljoonaa euroa sillä, että jättäisi rakentamatta Hiedanrannan ranta-alueen. Nyt sieltä pitää kuulemma kauhoa miljoona kuutiota nollakuitua rannalle mätänemään, kun vesi on muuten alueen miljoonakämppiin muuttavalle eliitille liian sameaa.
Helsinkiin puolestaan rakennetaan melkein puoli miljardia maksava silta polkupyörille.
Lahteen rakennetaan "älykäs pyörätie". Täällähän noita muita kohteita ei olisi rahoitukselle.
t. Parakkikoululaisten äiti
Vierailija kirjoitti:
Puoluetuet pois
Koulutusjärjestelmän uudistus. Ammattikoulutuksessa keskittyminen yleisiin taitoihin, elämänhallintaan ja taitotasoa osoittaviin testeihin. Itse käytännön koulutus tulisi tehdä työn ohessa harjoittelupalkalla. Turhat koulutusohjelmat jotka tuottavat lähinnä työttömiä tulisi karsia (ei toteutettaisi joka vuosi). Lihakeiton valmistamiseen tai lattian luuttuamiseen ei tarvita kolmen vuoden koulutusta.
"Välinpitämättömyyden torjuntaan" lisää resursseja. Hyviä esimerkkejä esim. pysäköinninvalvonta, lievät liikennerikkomukset, roskaaminen jne.
Haittaverot moninkertaisiksi. Polttoaine, alkoholi, tupakka, sokeri, einekset. Työmatkakuluihin tosin tarvitaan enemmän vähennysoikeuksia.
Haluiasit sisi aiheuttaa lisää ahdinkoa pieni- ja keskituloisille?
Haittaverot ovat tasaveroja ja näinollen lohkaisevatt suuremman summan pieni- ja keskituloisten nettotuloista kuin suurempituloisten.
Miten erottelisit esim. työttömistä he, jotka ovat työttömän statuksella omasta tahdostaan?
Ja mitä ajattelit tehtävän sitten "ammatisyrjäytyjille ja ideologisesti työttömille"?
Viedäänkö heidät saunan taakse tai kaasukammioon?
Vankeinhoidossa "hyysääminen" tarkoittaa vankien sopeuttamista yhteiskuntaan, eli koulutusta ja muuta ammattilaisten apua. Sillä lasketaan satavan suurempaa hyötyä kuin vankien jättämisellä oman onnensa nojaan, jolloin he satavarmasti sortuvat uudestaan rikollisuuteen.
Ay-maksujen verovähennysoikeutta ei voi poistaa, ellei poisteta myös työnantajaliittojen ja säätiöiden osinkojen verovapautta. Siihenhän ei hallituksella ole ollut minkäänlaista halua, liippaa nimittäin liian läheltä.
Demarien ehdotus 5 %:n lähdeverosta kaikille institutionaalisille sijoittajilel (mukaanlukien siis myös ay-liito ja myös eläkeyhtiöt) toisi valtion kassaan lisätuloja. Nykyhallitus ei lämpene ajatukselle.
Ammattikoulutuksessa on juuri tehty valtava reformi, jota parhaillaan ajetaan sisään. Reformi on kuolleen syntynyt, joka saa aikaan vain ammattiosaamisen heikkenemisen.
Koulutuksemme ihan peruskoulusta alkaen suunnitellaan vahvassa yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa. Elinkeinoelämän rooli on asiantuntijan rooli, eli he kertovat, minkalaista työvoimaa tulevat tulevaisuudessa tarvitsemaan. Koulutuspaikat suunnitellaan tältä pohjalta - ja myös työllistymistilastojen pohjalta.
Heikosti työllistäviltä aloilta on vuosittain vähennetty reippaastikin aloituspaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- valtionhallinto (tehdään selvitys, tarvitaanko oikeasti jokaista johtajaa ja asiantuntijaa)Aika paljon sait yläpeukkuja, mutta minä torppaan ehdotuksesi seuraavilla faktoilla:
Ylen budjetti keinuu 500 miljoonan euron tietämillä. Laatuohjelmiksi ei aikasemminkaan ole voinut sanoa kuin osaa ohjelmista. Lisäksi yhtiö käyttää rahaa mihin sattuu, kuten viimeisimpänä 170 000 euron valoteokseen. En myöskään ymmärrä, miksi Ylen pitäisi tuottaa esimerkiksi kotimaisia sarjoja. Millä perusteella se on julkisen vallan tehtävä, kun yksityisetkin niitä tuottavat? Tasossa ei ainakaan ole mitään eroa yksityiseen tuotantoon nähden (esimerkiksi Uusi päivä vs. Salatut elämät).
Ylen ei tarvitisi tuottaa viihdettä paljoakaan, mutta dokumentteja sitäkin enemmän. ja juuri niitä on vähennetty. Samoin odottaisin yhteiskunnallisia ja poliittisia keskusteluhjelmia, mutta niitäkin on vähennetty. Niille olisi tarvetta, päätellen tämänkin palstan keskustelijoiden tietämyksen tasosta.
Yksi sivistyksen taso sekin, että viihdettä siellä on lisätty merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoluetuet pois
Haluiasit sisi aiheuttaa lisää ahdinkoa pieni- ja keskituloisille?
Haittaverot ovat tasaveroja ja näinollen lohkaisevatt suuremman summan pieni- ja keskituloisten nettotuloista kuin suurempituloisten.
Miten erottelisit esim. työttömistä he, jotka ovat työttömän statuksella omasta tahdostaan?
Ja mitä ajattelit tehtävän sitten "ammatisyrjäytyjille ja ideologisesti työttömille"?
Viedäänkö heidät saunan taakse tai kaasukammioon?
Vankeinhoidossa "hyysääminen" tarkoittaa vankien sopeuttamista yhteiskuntaan, eli koulutusta ja muuta ammattilaisten apua. Sillä lasketaan satavan suurempaa hyötyä kuin vankien jättämisellä oman onnensa nojaan, jolloin he satavarmasti sortuvat uudestaan rikollisuuteen.
Ay-maksujen verovähennysoikeutta ei voi poistaa, ellei poisteta myös työnantajaliittojen ja säätiöiden osinkojen verovapautta. Siihenhän ei hallituksella ole ollut minkäänlaista halua, liippaa nimittäin liian läheltä.
Demarien ehdotus 5 %:n lähdeverosta kaikille institutionaalisille sijoittajilel (mukaanlukien siis myös ay-liito ja myös eläkeyhtiöt) toisi valtion kassaan lisätuloja. Nykyhallitus ei lämpene ajatukselle.
Ammattikoulutuksessa on juuri tehty valtava reformi, jota parhaillaan ajetaan sisään. Reformi on kuolleen syntynyt, joka saa aikaan vain ammattiosaamisen heikkenemisen.
Koulutuksemme ihan peruskoulusta alkaen suunnitellaan vahvassa yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa. Elinkeinoelämän rooli on asiantuntijan rooli, eli he kertovat, minkalaista työvoimaa tulevat tulevaisuudessa tarvitsemaan. Koulutuspaikat suunnitellaan tältä pohjalta - ja myös työllistymistilastojen pohjalta.
Heikosti työllistäviltä aloilta on vuosittain vähennetty reippaastikin aloituspaikkoja.
Alkoholin, tupakan ja muiden haittaverojen (poislukien ehkä polttoaine) kohdalla ei mielestäni tarvitse miettiä, tuntuvatko ne pienituloisen vai isotuloisen kukkarossa. Niiden tehtävä onkin tuntua kukkarossa, koska niiden tarkoitus on ehkäistä haittoja, ei toimia tulonjaon välineenä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kirkkojen, seurakuntien ja uskonnollisten yhteisöjen tukeminen. Jos joku haluaa uskoa johonkin ja kokoontua toisten samoin uskovien kanssa jonnekin niin tehkööt sen omilla rahoillaan.
Kirkko ei saa tukea valtiolta vaan valtio ostaa kirkolta tiettyjä palveluita.
Suurin osa rahansiirrosta liittyy hautaustoimeen, jonak voisi siirtää kuntien vasttuulle. Ongelmana on vaan ollut, että kunnat ei halua hautuumaa toimintaa itselleen, koska valtiolta saatava tuki on pienmpi kuin kulut.
Toinen kohde jota kirkolta ostetaan on osa väestökirjanpidosta. Mutta tässäkään tuksin saadaan sääsöjä eli työ siirretään vain paikasta toiseen.
Pienin osa menee kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten kunnospitoon. Mutta tässä säästö kai pitäsi mennä tasaisesti kaikkien kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kohteiden ylläpidon säästöön.
No ylisuuret yritystuet. On todistettu että yritystukia annetaan ilman että niistä on hyötyä. Eli miljardien eurot annetaan ikäänkuin lahjoituksena !!!! , eikä meille ole edes töitä?
Samaan aikaan vanhusten hoitoon ei anneta edes miljoonaa, tai tärkeimmille asioille mitkä koskettavat koko kansaa, eli terveydenhuolto ja poliisit.
Miljardien tehottomat yritystuet!
https://yle.fi/uutiset/3-10049067
Poliiseista leikataan!
https://www.seutu-sanomat.fi/jutut/suomi-leikkaa-taas-poliisin-maararah…
Arvaatte varmaan mitä kaikkea noilla miljardeilla saisi aikaan?
Yksi keino hankkia valtiolle lisätuloja olisi tehdä työntekijän palkkaamisesta halvempaa. Enkä tarkoita nyt sitä että työntekijän palkkaa pitäisi pienentää vaan sitä että voitaisiin päättää että kaikki muut sivukulut lukuunottamatta eläkemaksua poistettaisiin.
Eli haluat, että vain sossuelätit levittävät geenejään, ja että vanhushuoltisuhde heikkenee lisää? Aika erikoiset tavoitteet...