Osaatko laittaa ruokaa puuhellalla?
Mä laitan syksyisin ja talvisin ruuan melkein joka päivä puuhellalla. Kuulostaako se mielestäsi hankalalta?
Kommentit (14)
Osaan kyllä. Ei mulla muuta hellaa olekaan. Ei ole lainkaan hankalaa.
Ei kuulosta hankalalta kun siihen oppii ja tottuu. Meilläkin on, ja usein tulee käytettyä puuhellaa ja uunia ruuanlaittoon syksystä kevääseen. Nyt ei ole hellaa lämmitetty kevään jälkeen. Pitää tässä ihan lähipäivinä laittaa valkea kun myrsky heltiää. Puuhella ollut nyt monta kuukautta käyttämättä, niin eka lämmityskerta vähän jännittää, ettei tule savut sisälle jostain syystä.
Meillä on puuhella, sekä leivinuuni. Ne on tosiaan syksystä kevääseen ahkerassa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta hankalalta kun siihen oppii ja tottuu. Meilläkin on, ja usein tulee käytettyä puuhellaa ja uunia ruuanlaittoon syksystä kevääseen. Nyt ei ole hellaa lämmitetty kevään jälkeen. Pitää tässä ihan lähipäivinä laittaa valkea kun myrsky heltiää. Puuhella ollut nyt monta kuukautta käyttämättä, niin eka lämmityskerta vähän jännittää, ettei tule savut sisälle jostain syystä.
Polta tuhkaluukussa lämpökynttilään ennen ekaa käyttöä.
Pitää olla aika tumpelo jos ei osaa. Tosin miehenä olen oppinut kaiken minkä olen halunnut osata.
Meillä on puuhella käytössä joka päivä kylmemmillä ilmoilla (kuten muutkin tulipesät) Jos sattuu sillon tekemään ruokaa, niin sitten tehdään siinä hellalla. Pannukahvia tulee hellalla joka päivä keitettyä.
Eli ei varsinaisesti ruokaa varten sytytetä, mutta jos on jo tulet alla, niin käytetään. Sähköhella on siinä vieressä, joten jos puuhella ei ole päällä, niin toimii se hyvänä laskutasona. Uunia ei olla käytetty, se on täyttetty (irto)tiilillä, jotka varaa vähän lämpöä. Uunia en edes osaisi käyttää, enkä ole intoutunut opettelemaan, sen myönnän. Miten saisin lämmön pysymään tasaisena jne. Kyseessä ei siis leivinuuni.
N30
Kyllä avuton pitää olla jos sitäkään ei osaa eikä opi!
Olen paistanut kakkujakin puuhellan uunissa, ja loistavasti onnistuu! Minulla on molemmat, sekä puu- että elektroninen hella. Puuhellalla saa ihanaa pehmeää lämpöä talvipakkasilla!
Vierailija kirjoitti:
Eikö se puuhella syty palamaan, jos kerran puuta vai onko induktio, ne ei kuumene paljon?
Heh, heh puuhella on tosiaan tulenarka. :D
Ap lesoilee jollain puuhellaallaan, ei helv... Miten minä osaan, mutta kukaan muu ei osaa, kuulitteko?!
Syksystä kevääseen pari-kolme kertaa viikossa. Samalla siinä tekee ruuan, varsinkin uuniruuat, kun lämmittää kämppää.
Jotain nopeasti valmistuvaa varmaan osaisin tehdä, mutta etenkään sitä uunia tuskin osaisin käyttää. Varmasti oppisin, jos olisi tarvetta.
En osaa, mutta osaan lämmittää mikrossa vettä ja lisätä siihen pussipuurohiutaleet.
Osaan, mutta en halua. Kauheaa tuhraamista polttopuiden ja nokisen hellan kanssa. Laitettiin pois muutama vuosi sitten, enkä päivääkään ole katunut.
Ei kuulosta. Meillä on puuhella, mutta en laita sillä kauheasti ruokaa muuta kuin tosi kylmillä ilmoilla, koska se kuumentaa pienen keittiön tosi kuumaksi. Keitän kyllä teevettä ja lapsille aamupuuroa kerroskattilalla, mutta uuniruuat ja pitempään keitettävät ruuat nostavat sisälämpötilaa vähän liikaa.