Ymmärtääkö rekrytoijat työtä, johon rekryävät?
Työskentelen lujuuslaskijana teollisuusyrityksessä. Lujuusoppi on yksi vaikeimpia teknillisten yliopistojen kursseja/aineita. Olen ollut parissa työhaastiksessä, jossa läsnä on ollut vain hr:n tyyppi. Tekniikasta emme puhuneet sanaakaan, todennäköisesti hän ei olisi edes ymmärtänyt monimutkaisia termejä ja käsitteitä.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Sen hr -tyypin tehtävä on arvioida sosiaalisia taitojasi, miten sovit työyhteisöön, millä tavalla teet työtäsi, kykenetko sopeutumaan talon tavoille
Olin töissä isossa pörssiyhtiössä. Ei siellä kukaan HR:n puolelta koskaan käynyt katsomassa, miten me jo työpaikan saaneet tulimme toimeen keskenämme tai millaista työkaveria olimme vailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen hr -tyypin tehtävä on arvioida sosiaalisia taitojasi, miten sovit työyhteisöön, millä tavalla teet työtäsi, kykenetko sopeutumaan talon tavoille
Olin töissä isossa pörssiyhtiössä. Ei siellä kukaan HR:n puolelta koskaan käynyt katsomassa, miten me jo työpaikan saaneet tulimme toimeen keskenämme tai millaista työkaveria olimme vailla.
Minäkin olen ollut isossa pörssiyhtiössä. Siellä hr koulutti linjaesimiehet rekrytoimaan juuri noilla eväillä. Substanssin arviointi ei kuulu rekrytointiin.
Erään kaupunginsairaalan hoitajien rekrytoinnista vastaava henkilö on sitä Mieltä, että sairaanhoitajan työ on asiakaspalvelutyötä. Että ambulanssissakin annetaan asiakaspalvelua.
Fakta teille. Hakijoita on aina niin paljon että niistä löytyy joku edes jossakin määrin sopiva, riippumatta siitä miten huonosti hoitaa rekryn. Rekryprosessin tehtävä on oikeastaan seuloa pois kaikki älyvapaat hakijat. Huonoista valinnoista voi sitten hankkiutua eroon koeajalla.
Vierailija kirjoitti:
Erään kaupunginsairaalan hoitajien rekrytoinnista vastaava henkilö on sitä Mieltä, että sairaanhoitajan työ on asiakaspalvelutyötä. Että ambulanssissakin annetaan asiakaspalvelua.
Tämä on nykyinen julkisen sektorin ajattelumalli. Julkinen sektori tuottaa palveluita asiakkailleen eli kuntalaisille ja kansalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen lujuuslaskijana teollisuusyrityksessä. Lujuusoppi on yksi vaikeimpia teknillisten yliopistojen kursseja/aineita. Olen ollut parissa työhaastiksessä, jossa läsnä on ollut vain hr:n tyyppi. Tekniikasta emme puhuneet sanaakaan, todennäköisesti hän ei olisi edes ymmärtänyt monimutkaisia termejä ja käsitteitä.
Minä DI haastattelen oman tiimiini itse valitsemani hakijat, paikalla ei ole HR ihmisiä. Ei ole ollut myöskään silloin, kun itse olen hakenut työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Erään kaupunginsairaalan hoitajien rekrytoinnista vastaava henkilö on sitä Mieltä, että sairaanhoitajan työ on asiakaspalvelutyötä. Että ambulanssissakin annetaan asiakaspalvelua.
Osasta sairaanhoitajista huomaa etteivät he käsitä olevansa millään tasolla asiakaspalvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se työpaikan rekry ole mikään yliopisto. Sen hr -tyypin tehtävä on arvioida sosiaalisia taitojasi, miten sovit työyhteisöön, millä tavalla teet työtäsi, kykenetko sopeutumaan talon tavoille ja oletko millainen saikuttelija jne. Yliopiston tehtävä on sitten katsoa, että osaamisesi on kunnossa substanssin osalta.
Höpö, höpö... sieltä yliopiston putkesta tulee monenlaisen tason osaajaa, meillä tiimin esimies valitsee heistä sopivat. Mistä HR muuten ennustaa saikuttelun määrän? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erään kaupunginsairaalan hoitajien rekrytoinnista vastaava henkilö on sitä Mieltä, että sairaanhoitajan työ on asiakaspalvelutyötä. Että ambulanssissakin annetaan asiakaspalvelua.
Osasta sairaanhoitajista huomaa etteivät he käsitä olevansa millään tasolla asiakaspalvelussa.
Mieluummin otan silti hyvän mutta kusipäisen kirurgin kuin huonon ja kivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erään kaupunginsairaalan hoitajien rekrytoinnista vastaava henkilö on sitä Mieltä, että sairaanhoitajan työ on asiakaspalvelutyötä. Että ambulanssissakin annetaan asiakaspalvelua.
Osasta sairaanhoitajista huomaa etteivät he käsitä olevansa millään tasolla asiakaspalvelussa.
Kyseessä ei ole mikään asiakaspalvelutilanne, vaan hoitotilanne. Sinä olet pelkkä toimenpiteen kohde, joka tekee mitä hoitaja haluaa. Hoitajan asiakas on kunta tai muu instanssi, joka on palvelun hänen sairaalaltaan ostanut.
On yleinen harhaluulo kansalaisten keskuudessa, että poliisien, palomiesten ja hoitohenkilöstön kanssa asioinnissa olisi kyse jostain aspa-tilanteesta. Ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erään kaupunginsairaalan hoitajien rekrytoinnista vastaava henkilö on sitä Mieltä, että sairaanhoitajan työ on asiakaspalvelutyötä. Että ambulanssissakin annetaan asiakaspalvelua.
Osasta sairaanhoitajista huomaa etteivät he käsitä olevansa millään tasolla asiakaspalvelussa.
Kyseessä ei ole mikään asiakaspalvelutilanne, vaan hoitotilanne. Sinä olet pelkkä toimenpiteen kohde, joka tekee mitä hoitaja haluaa. Hoitajan asiakas on kunta tai muu instanssi, joka on palvelun hänen sairaalaltaan ostanut.
On yleinen harhaluulo kansalaisten keskuudessa, että poliisien, palomiesten ja hoitohenkilöstön kanssa asioinnissa olisi kyse jostain aspa-tilanteesta. Ei todellakaan ole.
Juuri siksi poliisin tai hoitajiin ei kannata suhtautua kuin asiakaspalvelussa oleviin, vaan ihan reilusti kuin alempiarvoisiin.
Ei rekrytoija varmasti ymmärrä lujuuslaskennasta sitä mitä sinä. Jos ymmärtäisi, hän olisi lujuuslaskija eikä rekrytoija. Ei edes moni tiimin esimies osaa alaistensa töitä, vaan hänen kompetenssinsa liittyy siihen esimiesrooliin. Eikä huippu-urheilijan valmentajakaan heitä keppiä pidemmälle kuin valmennettavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erään kaupunginsairaalan hoitajien rekrytoinnista vastaava henkilö on sitä Mieltä, että sairaanhoitajan työ on asiakaspalvelutyötä. Että ambulanssissakin annetaan asiakaspalvelua.
Osasta sairaanhoitajista huomaa etteivät he käsitä olevansa millään tasolla asiakaspalvelussa.
Mieluummin otan silti hyvän mutta kusipäisen kirurgin kuin huonon ja kivan.
Nyt olikin puhe sairaanhoitajista, joita joutuu kestämään osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erään kaupunginsairaalan hoitajien rekrytoinnista vastaava henkilö on sitä Mieltä, että sairaanhoitajan työ on asiakaspalvelutyötä. Että ambulanssissakin annetaan asiakaspalvelua.
Osasta sairaanhoitajista huomaa etteivät he käsitä olevansa millään tasolla asiakaspalvelussa.
Kyseessä ei ole mikään asiakaspalvelutilanne, vaan hoitotilanne. Sinä olet pelkkä toimenpiteen kohde, joka tekee mitä hoitaja haluaa. Hoitajan asiakas on kunta tai muu instanssi, joka on palvelun hänen sairaalaltaan ostanut.
On yleinen harhaluulo kansalaisten keskuudessa, että poliisien, palomiesten ja hoitohenkilöstön kanssa asioinnissa olisi kyse jostain aspa-tilanteesta. Ei todellakaan ole.
Poskionteloleikkaus tehtiin nukutuksessa ja olin yhden yön osastolla. Se sairaanhoitaja joka toi minulle niskoja nakellen lisää sidelappusia nenävrenvuodon pyyhkimiseen ei ollut ihan tehtäviensä tasalla. Lappuset olisi pitänyt itse ottaa huoneen peilikaapista, ilmeisesti olisin itse myös pyyhkinyt sen verivanan lattialta, kun olisin kävellyt nenä vuotaen huoneen toisesta päädystä kaapille.
Ei se työpaikan rekry ole mikään yliopisto. Sen hr -tyypin tehtävä on arvioida sosiaalisia taitojasi, miten sovit työyhteisöön, millä tavalla teet työtäsi, kykenetko sopeutumaan talon tavoille ja oletko millainen saikuttelija jne. Yliopiston tehtävä on sitten katsoa, että osaamisesi on kunnossa substanssin osalta.