Mix-koiranpennut vai puhdasrotuiset
Teettäisinkö omilla koirillani mix-pennut vai kannattaisiko sittenkin hommata puhdasrotuinen partneri nartulleni?
Olen aina haaveillut yhden pentueen kasvattamisesta ja nyt se alkaisi olla ajankohtaista. Tähän asti olen suunnitellut puhdasrotuisten pentujen tekemisestä, mutta nyt vakavassa harkinnassa on omien koirieni pennuttaminen. Syynä tähän on, että tiedän tasan tarkkaan koirieni terveyden, luonteen ja myös viat (joita ei ole paljon). Olen tullut siihen tulokseen rotuyhdistyksen avulla nartulle partneria etsiessäni, että minulle suositetuilla uroksilla on kyllä hyvä näyttelytulos, mitä en henkilökohtaisesti arvosta, ja sitten taas uroksella voi olla esim. allergia, mikä taas minulle on ehdoton ei! En haluaisi teettää pentuja ulkonäkö vaan luonne ja terveys edellä.
Mutta jos teetän mix-pennut suunnitellusti, niin ostaako pentuja kukaan? Kyseessä olisi kääpiörotujen mix-pennut. Taloudellisesti tienaisin toki puhdasrotuisilla enemmän.
Terveempiä ja pitkäikäisempiä ovat sekarotuiset. Pienet sekarotuiset saa helposti myytyä, vaikka rahaa tietenkään ei samoissa määrin tule.