Käytätkö kiinankaalia ruoanlaitossa?
Mä muistelen lapsuudestani, että salaatit tehtiin usein siitä ja koulussakin sitä oli tarjolla.
Kommentit (27)
Olen käyttänyt sitä samaan tapaan lämpimissä ruoissa kuin valkokaalia, esim. kaalilaatikkoon ja minestronekeittoon. Mutta ylipäätään aika harvoin tulee ostettua.
Muistui mieleen, että kerran 90-luvulla yhdessä Helsingin keskustan suht nimekkäässä ruokaravintolassa oli lounaslistalla kreikkalainen salaatti, jossa salaatti oli korvattu kiinankaalilla...:D
Hakusai on tuttu japanilaisessa keittiössä. Itse käytän misokeitossa, nabe-padassa ja muissa keittoruoissa. Aivan loistava.
Vierailija kirjoitti:
Sain kiinankaalista yliannostuksen kouluaikoina, sitä oli aina salaattina.
Hyi.
Kiinankaali tosiaan jyräsi edeltäjänsä eli porkkanaraasteen joskus 30 vuotta sitten. Syy oli se, että laitosruokalat pystyivät ostamaan valmiiksi silputtua kiinankaalia, mutta porkkanat olisi hygieniasyistä pitänyt raastaa itse, eikä siihen enää ollut henkilökuntaa, kun toimintaa oli ns. tehostettu.
Ysärin ruokia, sen käyttö väheni kun siinä oli usein jotain bakteereja...
Vierailija kirjoitti:
Ysärin ruokia, sen käyttö väheni kun siinä oli usein jotain bakteereja...
Kiinankaalia alettiin viljellä Kiinassa 400-luvulla. Eurooppaan se on tuotu 1800-luvulla, Suomeen se rynnisti edullisena keskitalven salaattiaineena 1960-luvulla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiinankaali
Ei kaikki asiat ole keksitty sinun nuoruudessa 90-luvulla, vaikka sinä niin luuletkin.
En ymmärrä miksi sitä edes käytetään suomessa salaateissa, sehän on ihan kauheaa niin. Lämpimiin ruokiin laitan.
Kuivaa kiinankaalia ja hemapa (hemapaata?)
:)