Te ketkä sijoititte kryptovaluuttoihin silloin huuman aikana, paljon teille tuli takkiin?
Muistan kun moni ihan normaalissa työssä käyvä kaveri osti useilla tuhansilla euroilla eri kryptovaluuttoja ja oli aivan innoissaan kuinka tulee tulevaisuudessa rikastumaan. Itse en ymmärtänyt miksi näin kävisi, koska tekniikat joilla valuutat oli tehty ovat avoimia ja kaikkien käytössä.
No nyt katselin näiden valuuttojen kursseja ja ne ovat täysin arvottomia. Ainoastaan Bitcoin on säilyttänyt arvonsa, mutta sehän onkin aktiivisessa käytössä toisin kuin nämä huuman aikana keksityt.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
No mä vähän luulen että harva noihin on tuhansia laittanut kiinni.
Valitettavasti omasta kaveriporukastani useampi ihminen sijoitti tuhansia euroja. Ovat ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä. - AP
Itse sijoitin Rippleen vajaa vuosi sitten, arvo on tällä hetkellä yli kaksinkertainen maksamaani hintaan nähden. Minulla siis on yhä nuo sijoitukset. Harmittaa toki kun en myynyt huippujen aikaan, jolloin hinta oli noin kuusinkertainen nykyiseen nähden.
Tuo on pientä, jos on muutaman tuhat euroa menettänyt. Vaikka ovat isoja rahoja tavalliselle työssäkäyvälle, niin eihän tuosta tule kuin ankara ketutus. Elämä ei kuitenkaan suistu raiteiltaan. Monilla menee paljon suurempia summia kaiken maailman nettirakkauksille ja muihin kusetuksiin. Pahimmillaan lainarahaa.
Jos se jää siihen, että menettää muutaman tuhat euroa itse tienattuja rahoja, niin sehän on vain arvokas, joskin myös kallis oppitunti siitä, että spekulatiiviset sijoituksiin liittyy korkea riski.
Harmi vain, että nämä samat ihmiset eivät taida vaivautua sijoittamaan tylsiin ja vakaisiin pörssiyhtiöihin, jotka tahkoavat tasaista tuottoa ja maksavat osinkoja. Sitä pidetään turhana touhuna, kun ei voi rikastua. Mutta eikö tasaisesti nouseva tylsä tuotto olisi kuitenkin ihan hyvä vaihtoehto tällaiselle riskaabelille pelaamiselle, jossa voi tulla rajut tappiot?
En minä sitäkään pidä pahana, että joku osakesijoittaja jolla on iso salkku, pistää muutaman tonnin kryptoihin jännityksen toivossa. Jos ne riskisijoitukset on minimaalinen osa kaikista sijoituksista ja ne tyydyttävät sen jännityksen tarpeen mitä tylsiin osinko-osakkeisiin sijoittaja voi kaivata, niin en halua tuomita, maksaa ne muutkin harrastukset. Mutta jos kaikki sijoitukset on kryptoissa ja summat ovat sijoittajan talouteen nähden suuria, niin järki hoi!
Itsellänikin on hömppäsijoituksena/huvin vuoksi muutama kultakolikko, joista olen noin 4000€ yhteensä maksanut. Mitään tuottoa niistä ei tule, tuskin raaskin myydä vaikka kullan arvo nousisi. Niitä on kiva katsella silloin tällöin, mutta ihan hömppää ne ovat. Osinko-osakkeissa on noin 150000€ joten homma on kuitenkin balanssissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse sijoitin Rippleen vajaa vuosi sitten, arvo on tällä hetkellä yli kaksinkertainen maksamaani hintaan nähden. Minulla siis on yhä nuo sijoitukset. Harmittaa toki kun en myynyt huippujen aikaan, jolloin hinta oli noin kuusinkertainen nykyiseen nähden.
Rippleen taisi kaverinikin sijoittaa, mutta hajautti myös muihin valuuttoihin. Mistä arvo noille valuutoille määräytyy kun niillä ei voi ostaa mitään ja koodi on avointa joten jokainen voi tehdä oman valuutan itse? - AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rippleen taisi kaverinikin sijoittaa, mutta hajautti myös muihin valuuttoihin. Mistä arvo noille valuutoille määräytyy kun niillä ei voi ostaa mitään ja koodi on avointa joten jokainen voi tehdä oman valuutan itse? - AP
Kysynnän ja tarjonnan laki määrää arvon.
Samasta syystä Hollannissa pystyi ostamaan luksustalon yhdellä tulppaanilla: https://maailmanhistoria.net/yhteiskunta/kauppa/tulppaanit-ensimmaisen-…
Tällä hetkellä virtuaalisesti vo0itolla 125k€.
Nyt tietenkin voisi sanoa, että olisi pitänyt lunastaa, kun arvo oli yli 15k€... En usko, että niihin lukuihin enää päästään.
EI ollut tarkoitus provosoida, vaan kysellä muiden kokemuksia. Nyt puhut bitcoinista ja sen arvo on vielä enemmän kuin pari vuotta sitten, vaikka onkin tippunut kymmenesosaan parhaimmasta. Kyse oli näistä muista kryptovaluutoista joita markkinoitiin vuosi sitten ja kurssit nousivat humisten. Nyt ne näyttää olevan arvottomia. - AP